| Poster | | Topic: Feyenoord Fetteh Ghana |  |
|
Krooswijk Vaste waarde in elftal
Vak: - Posts: 426 Reg.: 22 januari 2004 | Bondscoach Mariano Baretto van het Olypisch elftal van Ghana heeft gisteren z'n definitieve selectie bekend gemaakt voor OS in Athene.
Zoals verwacht is er geen 1 speler van de voetbalschool van Feyenoord in Ghana geselecteerd.
De volgende spelers zijn wel geselecteerd:
Goalkeepers: George Owoo and Mohammed Alhassan (both Asante Kotoko)
Defenders: John Mensah (Modena, Italy) Emmanuel Pappoe (Moadon Sport Ashdod, Israel), John Paintsil (Maccabi Tel Aviv, Israel), Dan Coleman (Hearts of Oak) Emmanuel Osei (Sumsupor, Turkey) Patrick Villars (SK Bucheon, South Korea).
Midfielders: Yusif Chibsah, Charles Taylor, William Tierro (all Asante Kotoko) Abubakar Yahuza (King Faisal) Lamine Nassir ( AshantiGold) Stephen Appiah (Juventus, Italy) Sulley Muntari (Udinese, Italy) Razak Ibrahim (Empoli) Derek Boateng (AIK Stockholm, Sweden).
Strikers: Baffour Gyan (Slovan Liberec, Czech) Asamoah Gyan (Udinese, Italy) Isaac Boakye (Arminia Bielefeld, Germany) Kwadwo Poku (Midtjyland, Denmark) Razak Pimpong (Midtjyland, Denmark).
|
|
|
Feyenoord777 Vedette
Vak: - Posts: 1407 Reg.: 26 juni 2004 | Komt er eigelijk nog wel eens een speler uit deze Fetteh Ghana opleiding??
|
|
|
ViNNi3J Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 3517 Reg.: 2 juli 2004 |
quote: Feyenoord777 schreef:
Komt er eigelijk nog wel eens een speler uit deze Fetteh Ghana opleiding??
Er zitten er nou tog 3 bij Royal Antwerp FC,,?? Waar onder Jordan Opuku,,,!!
|
|
|
Martine-VakT Basisspeler
Uit: Breda Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 329 Reg.: 17 augustus 2003 |
quote: Feyenoord777 schreef:
Komt er eigelijk nog wel eens een speler uit deze Fetteh Ghana opleiding??
Excelsior speler Opoku komt hier toch vandaan? Die heeft toch die opleiding gedaan??
|
|
|
frankyboy Vedette
Uit: rotterdam Vak: - Posts: 2464 Reg.: 26 februari 2003 | De eerste lichting van Feyenoord Ghana is nu gemiddeld 17 a 18 jaar. Daartussen zitten een aantal behoorlijke talenten die als de grootste van Ghana in hun leeftijds categorie worden gezien. Dat Opoku al 21 is pas een jaar geleden ontdekt maar hij is inmiddels gewogen en te licht bevonden. Bij Antwerp krijgt hij welliswaar een herkansing maar deze speler zullen we nooit bij Feyenoord gaan zien. De andere spelers die dit jaar bij Antwerp gaan spelen zijn Idrissu Nafiu, een 18-jarige spits, en Asare, een bijna 18-jarige linksbenige verdediger. Verder speelt de overige eerste lichting van de academie, na promotie te hebben afgedwongen, in de hoogste Ghanese divisie en laten zien dat zij de Afrikaanse stijl succesvol hebben verweven met de Europese stijl. Denk hierbij vooral aan tactisch en positioneel goed voetbal. Grootste probleem wat tot op heden op de loer ligt is dat de talenten fysiek tekortkomen. Voor de duidelijkheid, de eerste lichting meet gemiddeld 1m65 en weegt 55 kg. Maar Feyenoord moet hiermee doorgaan. De gelijksoortige ASEC academie in Ivoor Kust, waar ondermeer beide Kalou's geschoold zijn, levert aan de lopende band talenten af die bij Feyenoord niet zouden misstaan. Ik durf te zeggen dat binnen drie seizoenen meer dan 5 Ghanezen in de Feyenoordselectie zitten. Dat er geen Feyenoorders zijn opgeroepen voor de OS is niet zo vreemd want er zit gewoon en hele sterke oudere spelersgroep voor die al in Europa speelt. Maar een ding is zeker, de Ghanese voetbaltoekomst wordt voor een groot deel bepaald door Feyenoord, en hopelijk wordt Feyenoord daar rijkelijk voor beloond.
|
|
|
Nul-Tien Casual Meervoudig international
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - Z4 Posts: 688 Reg.: 13 mei 2004 |
quote: frankyboy schreef:
Ik durf te zeggen dat binnen drie seizoenen meer dan 5 Ghanezen in de Feyenoordselectie zitten.
Ik mag toch zeker hopen van niet. Ik persoonlijk zou dat een ramp vinden voor de club. We zijn Feijenoord Rotterdam, niet Feyenoord Ghana en dat moeten we zo houden.
|
|
|
frankyboy Vedette
Uit: rotterdam Vak: - Posts: 2464 Reg.: 26 februari 2003 | Een selectie bestaat al gauw uit 25 man. Bij topclubs zijn daar minstens 10 buitenlander van en meestal meer, net zoals bij het huidige Feyenoord. Het is toch alleen maar mooi dat die buitenlanders wellicht in de toekomst al van kinds af aan zijn opgegroeid met Feyenoord en de manier van spelen. De kwaliteiten kunnen bovendien beter worden beoordeeld dan van spelers die elders spelen en gescout worden.
|
|
|
Nul-Tien Casual Meervoudig international
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - Z4 Posts: 688 Reg.: 13 mei 2004 |
Een selectie bestaat al gauw uit 25 man. Bij topclubs zijn daar minstens 10 buitenlander van en meestal meer, net zoals bij het huidige Feyenoord. Het is toch alleen maar mooi dat die buitenlanders wellicht in de toekomst al van kinds af aan zijn opgegroeid met Feyenoord en de manier van spelen. De kwaliteiten kunnen bovendien beter worden beoordeeld dan van spelers die elders spelen en gescout worden.
Ik zie het positieve niet. Je moet zo weinig mogelijk buitenlanders in je selectie hebben. Dan is het een verkeerde aanpak om een voetbalschool te beginnen in een Afrikaans land, zeker terwijl ze bezuinigen op de jeugdopleiding in eigen land. Daar zit toch weldegelijk iets verkeerd in de prioriteiten.
Daarnaast groeien die Afrikaanse spelertjes wel op met de speelwijze van Feijenoord, van de cultuur die bij Feijenoord (en in Nederland) heerst leren ze echter niets. Dat is dan ook onmogelijk op die duizenden kilometers afstand. Ze zijn dus niet opgegroeid met het Feijenoord zoals wij dat kennen.
Bovendien is het niet positief als je een buitenlandse kolonie binnen je selectie hebt. We hebben dat in het verleden gezien met onze Argentijnse kolonie, die zich structureel afzonderden van de rest van de groep en binnen het Nederlands elftal is ook al eens naar voren gekomen dat de Surinaamse spelers zich niet echt mengden met de Hollandse. Ook in dit opzicht roep je de problemen over jezelf af.
Ik blijf dus tegen zoveel Ghanezen in de selectie, al zouden ze allemaal de benodigde kwaliteiten hebben. Het is gewoon niet goed voor een club. We zijn Feijenoord Rotterdam en iedereen die dat niet begrijpt, ben ik persoonlijk liever kwijt dan rijk. Dat geldt voor bestuursleden, maar ook voor supporters.
|
|
|
pjbl Basisspeler
Uit: Vriezenveen Vak: - Posts: 349 Reg.: 17 februari 2004 | We moeten inderdaad oppaasen dat we Belgie niet achter na gaan, een aantal jaren geleden hadden we nagenoeg alleen maar nederlandse voetballesr en de buitenlanders die er waren waren echt vedettes voor de ere divisie in Belgie liepen er toen al erg veel buitenlanders een beetje de situatie die we nu in nederland hebben, en kijk naar Beveren het afgelopen seizoen 11 ivorianen en een joegoslaaf geloof ik , daar zit ik ook niet op te wachten nee 1 of 2 spelertjes uit Ghana is prima maar aub geen half elftal
|
|
|
frankyboy Vedette
Uit: rotterdam Vak: - Posts: 2464 Reg.: 26 februari 2003 | De hele Feyenoord Ghana opleiding wordt extern, buiten Feyenoord om dus, gefinancieerd. Als dit Feyenoord een paar grote talenten oplevert zijn we spekkoper. En het is gewoon een feit dat Feyenoord niet in staat is de grootste Nederlandse talenten binnen te halen. Feyenoord is tot op heden er eveneens niet in geslaagd talenten op te leiden die het eerste elftal direct sterker maken. Dan lijkt het mij logisch dat je over de grens gaat kijken en vind ik het volkomen legitiem dat je als internationale club spelers uit andere windstreken binnenhaalt. Alleen vissen in je eigen achtertuin is niet van deze tijd en past niet bij een grote onderneming als Feyenoord met ambities die verder rijken dan de subtop of middenmoot. En als spelers uit het buitenland komen is het in mijn ogen prettig dat de speler bekent is met de club, de manier van spelen en het verwachtingspatroon. Bovendien zijn alle aspecten van een dergelijke speler vanaf jonge leeftijd in te schatten en te monitoren.
|
|
|
Ecuador Regelmatige invaller
Uit: Dordrecht Vak: Stadiontribune - RR Posts: 286 Reg.: 3 juli 2004 | Een goeie grap, die verzonnen speler Sanka.
|
|
|
r.HelmZ Vedette
Uit: Barneveld Vak: - Posts: 2748 Reg.: 18 augustus 2003 | ja 1 of 2 spelers is niet zo erg maar zolang er meer dan 5 komen dan word het een beetje te gek
|
|
|
Danko Lazo Vedette
Uit: Honselersdijk Vak: Olympiatribune - DD Posts: 2346 Reg.: 3 januari 2003 | Jan Gösgens is sinds vier jaar jeugdtrainer in Ghana op het voetbalinternaat van Feyenoord om daar jonge talentvolle Afrikaanse voetballertjes klaar te stomen voor het hoogste niveau. De Bosschenaar nam afgelopen weekeinde met zijn team deel aan een sterk bezet jeugdtoernooi in Tiel „Very good. This is what I want to see“, roept Jan de oud-speler van FC Den Bosch en Cambuur Leeuwarden, op het sterk bezette internationale jeugdtoernooi bij RKTVC in Tiel enthousiast tegen zijn 16-jarige pupil Jordan Opoku. De jonge Afrikaan maakt deel uit van het team van het voetbalinternaat van Feyenoord uit Ghana. Hij heeft zojuist uiterst fraai en beheerst gescoord tegen Racing Genk. Feyenoord wint het duel met 3-1.
Surplus aan techniek
De uitslag is slechts een hele magere afspiegeling van het enorme surplus aan techniek en kansen die de jonge Ghanezen ten toon spreiden ten opzichte van hun Belgische leeftijdsgenoten. „Die Afrikaantjes zijn pure voetbalvirtuozen. Ze hebben alles wat voetbal zo mooi maakt om naar te kijken“, merken toeschouwers langs de lijn vol bewondering op. „Souplesse, snelheid, tweebenig, een fabelachtige techniek en allemaal de drang om aan te vallen. Geweldig om te zien.“
Jan Gösgens (37) hoort de loftuitingen glimlachend aan. „Dit is inderdaad de meest pure vorm van voetbal“, beaamt de Bosschenaar. „De spelvreugde en het plezier spatten tijdens wedstrijden en trainingen van die gastjes af“ Gösgens is sinds zeventien jaar een gewaardeerd jeugdtrainer, tien jaar bij FC Den Bosch en inmiddels al weer zeven seizoenen bij Feyenoord. „Ik vind het heel mooi om talentvolle jeugd naar een zo hoog mogelijk niveau te brengen. Bij Den Bosch heb ik Anthony Lurling, Koen van de Laak en Mounir Biyadat getraind, en bij Feyenoord heb ik onder anderen Glenn Loovens en Robin van Persie onder mijn hoede gehad.“ De Bosschenaar ging ruim vier jaar geleden akkoord met het verzoek van Feyenoord om jeugdtrainer te worden op het voetbalinternaat van de Rotterdamse topclub in het dorp Gommoa Fetteh in Ghana. Naar een idee van Rob Baan, het toenmalige bestuurslid technische zaken van Feyenoord, en voorzitter Jorien van den Herik bouwde men er vier grote bungalows waarin dertig door de Rotterdamse club gescoute Afrikaanse talentjes slapen, eten, onderwijs en voetbaltraining krijgen. Naast vier voetbaltrainers zijn er zes onderwijzers in dienst van Feyenoord. „Ik ben behoorlijk avontuurlijk ingesteld en van het besluit om in Ghana trainer te worden heb ik tot dusverre nooit een moment spijt gehad. Het is heerlijk werken met talentvolle jongens die alles voor het voetbal willen doen en laten.
Ik kan je verzekeren dat de beleving, het doorzettingsvermogen en het respect voor de trainer van de Afrikaanse voetballertjes een stuk groter is dan van hun Nederlandse leeftijdsgenootjes. Bovendien heb je in Ghana niet te maken met chauvinistische ouders die in hun zoon de beste voetballer van de wereld zien.“
„Er wordt door de trainers in Ghana wel keihard en structureel gewerkt om die jonge talenten klaar te stomen voor het hoogste niveau. In de Rotterdamse Kuip. Ik ben er daarom bijna zeker van dat over twee of drie jaar spelers van dit internaat, als ze fysiek sterker zijn dan nu, in het eerste elftal van Feyenoord zullen spelen.“
Het dagelijks leven in Ghana bevalt Gösgens goed. „Het leven is daar een stuk relaxter dan hier“, zegt de Bosschenaar. „Werken in een ander werelddeel met een totaal andere cultuur en levenspatroon is een prachtige ervaring die me de afgelopen vier jaar als mens enorm hebben verrijkt. Na dit toernooi heb ik tot 20 september vakantie en natuurlijk is het dan leuk om weer even terug te zijn bij familie en bekenden. Maar na een paar weken begin ik, vooral als het regent, het leven in Ghana al weer behoorlijk te missen.“
Leuk stukje in het Brabants Dagblad!
Alleen een fout , Jordan Opoku?? 16 Jaar?? in de jeugd van Feyenoord Ghana??
|
|
|
frankyboy Vedette
Uit: rotterdam Vak: - Posts: 2464 Reg.: 26 februari 2003 | Het kan zijn dat het een oud stukje is van een paar jaar geleden toen Opoku uitkwam op het toernooi te Tiel. Het kan ook zijn dat Feyenoord de namen van de spelers geheim wil houden om eventuele kapers op afstand te houden. De topscorer en de beste speler van het toernooi waren spelers van Feyenoord Ghana.
|
|
|
Smoleo11 Vedette
Uit: Numansdorp Vak: - Posts: 1836 Reg.: 7 juni 2001 |
quote: Nul-Tien Casual schreef:
(...)
Ik zie het positieve niet. Je moet zo weinig mogelijk buitenlanders in je selectie hebben. Dan is het een verkeerde aanpak om een voetbalschool te beginnen in een Afrikaans land, zeker terwijl ze bezuinigen op de jeugdopleiding in eigen land. Daar zit toch weldegelijk iets verkeerd in de prioriteiten.
Daarnaast groeien die Afrikaanse spelertjes wel op met de speelwijze van Feijenoord, van de cultuur die bij Feijenoord (en in Nederland) heerst leren ze echter niets. Dat is dan ook onmogelijk op die duizenden kilometers afstand. Ze zijn dus niet opgegroeid met het Feijenoord zoals wij dat kennen.
Bovendien is het niet positief als je een buitenlandse kolonie binnen je selectie hebt. We hebben dat in het verleden gezien met onze Argentijnse kolonie, die zich structureel afzonderden van de rest van de groep en binnen het Nederlands elftal is ook al eens naar voren gekomen dat de Surinaamse spelers zich niet echt mengden met de Hollandse. Ook in dit opzicht roep je de problemen over jezelf af.
Bij Feyenoord zaten op een bepaald moment zo'n 8 Surinaamse( zoals Blinker, Taument, Fraser, Kameron, Gorre, Refos, van Gobbel, Trustfull) jongens in de selectie en met die groep is men ook gewoon kampioen geworden, dus dat lijkt me niet helemaal waar. Daarnaast haalde behaalde Ajax ook veel successen met een grote groep Surinaamse spelers. En dat zij zich niet mengden met de Hollandse jongens, is een gezocht verhaal, waarvan buitenstaanders nauwelijks weten, hoeveel ervan waar is. Alleen omdat een aantal journalisten wilde scoren, wordt dit verhaal steeds maar weer herhaald.
In een spelersgroep zullen bepaalde spelers nu eenmaal altijd wat meer naar elkaar toetrekken en wat daar de reden voor is, blijft altijd de vraag.Zolang je elkaar op het veld begrijpt, heb je een goede basis om te werken.De belangrijkste reden, waarom het Nederlands elftal zoveel problemen op dat toernooi kende, was het gebrek aan ervaring. Op dat moment had de volledige selectie niet eens 200 interlands bij elkaar gevoetbald. Dat betekent dat er per speler niet eens 20 interlands gemiddeld op de teller stond.Dan is zo'n toernooi toch een flinke ervaring.
Ik ben het wel met je eens dat een voetbalschool in het buitenland niet echt veel zoden aan de dijk zet voor de langere termijn van de "moedervereniging".De eigen jeugdopleiding moet namelijk geperfectioneerd worden en dat vertaalt zich in mijn ogen altijd in het aantal talenten dat het eerste haalt.
|
|
|
kaasdrol Vedette
Uit: Schiedam Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 1150 Reg.: 30 juni 2001 | Er is een heel groot verschil tussen een groep Surinaamse spelers die het grootste deel van hun leven in Nederland wonen en in Nederland zijn opgegroeid enerzijds en een groep Ghanezen die opgegroeid zijn in Ghana en pas vanaf hun 18e ofzo naar Nederland komen...
|
|
|
drooneyeF Vedette
Vak: - Posts: 4990 Reg.: 20 juli 2004 |
quote: Smoleo11 schreef:
(...)
Bij Feyenoord zaten op een bepaald moment zo'n 8 Surinaamse( zoals Blinker, Taument, Fraser, Kameron, Gorre, Refos, van Gobbel, Trustfull) jongens in de selectie en met die groep is men ook gewoon kampioen geworden, dus dat lijkt me niet helemaal waar.
Esajas speelde ook nog bij Feyenoord negen dus...
Maar vanuit Ghana verwacht ik niks byzonders voor Feyenoord 1 dat project is een privéproject van de voorzitter het is meer liefdadigheidswerk zo doet de club wat voor de mensen daar....
|
|
|
DJS1 Vedette
Uit: Rotterdam Vak: Maastribune - V Posts: 2992 Reg.: 6 juni 2001 |
quote: drooneyeF schreef:
(...)
Esajas speelde ook nog bij Feyenoord negen dus...
Maar vanuit Ghana verwacht ik niks byzonders voor Feyenoord 1 dat project is een privéproject van de voorzitter het is meer liefdadigheidswerk zo doet de club wat voor de mensen daar....
Ik denk dat je daar voor een groot deel gelijk in hebt maar dat is voor mij persoonlijk al reden genoeg om de toko draaiende te houden.
|
|
|
Salomon Vedette
Uit: 020 Vak: Olympiatribune - NN Posts: 1697 Reg.: 12 juli 2003 | als ze maar niet allemaal gyan heten, dan weet je ook niet meer wie wie is, hahahaha
|
|
|
frankyboy Vedette
Uit: rotterdam Vak: - Posts: 2464 Reg.: 26 februari 2003 | Het uitgangspunt voor dit project is dus echt geen liefdadigheid. vd Herik en Feyenoord hopen op deze manier de echte talenten al op zeer jonge leeftijd aan de club te verbinden. Dergelijke projecten elders in Afrika hebben al bewezen dat een goed gestructureerde voetbalacademie aan de lopende band talenten kan afleveren. Beide Kalou´s komen van de beroemde ASEC Mimosa academie in Ivoorkust. De academie is verbonden aan de Belgische club SK Beveren waar inmiddels gemiddeld 9 a 10 Ivorianen in de basis staan. Via SK Beveren maken nu gemiddeld 1 a 2 spelers per seizoen een transfer naar een grotere club en heeft Beveren een nauw samenwerkingsverband met Arsenal die al enkele spelers heeft overgenomen (o.a. Kolo Toure) en met grote regelmaat spelers uitnodigt voor een stageperiode.
De initiators van het project verdienen goed geld aan deze handel. Wat vd Herik en Feyenoord willen is dus enerzijds de grootste Ghanese talenten aan zich binden voordat zij veel geld kosten en anderzijds willen zij een graantje meepikken van de handel in Afrikaanse voetballers. De educatie en faciliteiten die Feyenoord de spelers biedt noem ik geen liefdadigheid maar maatschappelijke verantwoordelijkheid. De minderjarige spelertjes verblijven 24 uur per dag onder toezicht en verantwoordelijkheid van Feyenoord. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je de spelers van educatie en zorg voorziet. Dat dat in Afrika niet altijd vanzelfsprekend is in mijn ogen niet relevant.
|
|
|
RoW International
Uit: Rotterdam Vak: Maastribune - V Posts: 578 Reg.: 25 juli 2002 | Gisteren op 3 (klokhuis) een stukje gezien. Natuurlijk hoopt Feyenoord op talenten maar dat er aan dergelijke projecten wordt gedaan vind ik maatschappelijk gezien positief.
Het is allereerst een taak voor de lokale overheid maar een steentje bijdragen is altijd goed.
|
|
|
varkenoord Vedette
Vak: Stadiontribune - U Posts: 4964 Reg.: 16 november 2004 |
De eerste lichting van Feyenoord Ghana is nu gemiddeld 17 a 18 jaar. Daartussen zitten een aantal behoorlijke talenten die als de grootste van Ghana in hun leeftijds categorie worden gezien. Dat Opoku al 21 is pas een jaar geleden ontdekt maar hij is inmiddels gewogen en te licht bevonden. Bij Antwerp krijgt hij welliswaar een herkansing maar deze speler zullen we nooit bij Feyenoord gaan zien. De andere spelers die dit jaar bij Antwerp gaan spelen zijn Idrissu Nafiu, een 18-jarige spits, en Asare, een bijna 18-jarige linksbenige verdediger. Verder speelt de overige eerste lichting van de academie, na promotie te hebben afgedwongen, in de hoogste Ghanese divisie en laten zien dat zij de Afrikaanse stijl succesvol hebben verweven met de Europese stijl. Denk hierbij vooral aan tactisch en positioneel goed voetbal. Grootste probleem wat tot op heden op de loer ligt is dat de talenten fysiek tekortkomen. Voor de duidelijkheid, de eerste lichting meet gemiddeld 1m65 en weegt 55 kg. Maar Feyenoord moet hiermee doorgaan. De gelijksoortige ASEC academie in Ivoor Kust, waar ondermeer beide Kalou's geschoold zijn, levert aan de lopende band talenten af die bij Feyenoord niet zouden misstaan. Ik durf te zeggen dat binnen drie seizoenen meer dan 5 Ghanezen in de Feyenoordselectie zitten. Dat er geen Feyenoorders zijn opgeroepen voor de OS is niet zo vreemd want er zit gewoon en hele sterke oudere spelersgroep voor die al in Europa speelt. Maar een ding is zeker, de Ghanese voetbaltoekomst wordt voor een groot deel bepaald door Feyenoord, en hopelijk wordt Feyenoord daar rijkelijk voor beloond.
Het is lang geleden dat ik eidelijk eens een goed stuk las over ghana.Heb verschillende malen jeugdselekties zien spelen in de B en C klasse die zeker niet mider waren dan de top van NL.Ik vind zelfs al zal er nooit een speler feyenoord 1 halen dit projekt door moet gaan.Een klub als feyenoord heeft ook een sociaal gezicht zelfs in de hartelose voetbal wereld.Gisteravond op het klokhuis de reportage gezien ,trots op feyenoord
|
|
|
ikkuh Vedette
Vak: Stadiontribune - TT Posts: 5372 Reg.: 28 november 2004 |
quote: RoW schreef:
Gisteren op 3 (klokhuis) een stukje gezien. Natuurlijk hoopt Feyenoord op talenten maar dat er aan dergelijke projecten wordt gedaan vind ik maatschappelijk gezien positief.
Het is allereerst een taak voor de lokale overheid maar een steentje bijdragen is altijd goed.
was idd erg leuk. kinderen krijgen daar een opleiding en kunnen ook nog eens hun sport beoefenen. Goede actie van Feyenoord 
|
|
|
varkenoord Vedette
Vak: Stadiontribune - U Posts: 4964 Reg.: 16 november 2004 |
Het uitgangspunt voor dit project is dus echt geen liefdadigheid. vd Herik en Feyenoord hopen op deze manier de echte talenten al op zeer jonge leeftijd aan de club te verbinden. Dergelijke projecten elders in Afrika hebben al bewezen dat een goed gestructureerde voetbalacademie aan de lopende band talenten kan afleveren. Beide Kalou´s komen van de beroemde ASEC Mimosa academie in Ivoorkust. De academie is verbonden aan de Belgische club SK Beveren waar inmiddels gemiddeld 9 a 10 Ivorianen in de basis staan. Via SK Beveren maken nu gemiddeld 1 a 2 spelers per seizoen een transfer naar een grotere club en heeft Beveren een nauw samenwerkingsverband met Arsenal die al enkele spelers heeft overgenomen (o.a. Kolo Toure) en met grote regelmaat spelers uitnodigt voor een stageperiode.
De initiators van het project verdienen goed geld aan deze handel. Wat vd Herik en Feyenoord willen is dus enerzijds de grootste Ghanese talenten aan zich binden voordat zij veel geld kosten en anderzijds willen zij een graantje meepikken van de handel in Afrikaanse voetballers. De educatie en faciliteiten die Feyenoord de spelers biedt noem ik geen liefdadigheid maar maatschappelijke verantwoordelijkheid. De minderjarige spelertjes verblijven 24 uur per dag onder toezicht en verantwoordelijkheid van Feyenoord. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je de spelers van educatie en zorg voorziet. Dat dat in Afrika niet altijd vanzelfsprekend is in mijn ogen niet relevant.
Er is een groot verschil met het ivoriaanse projekt dat door beveren wordt gebruikt als handelshuis.Bij feyenoordmogen bv spelers die afvallen ook hun school afmaken en doen mee aan projekten als aidsbestrijding Verder heft de ghanese overheid ook bij feyenoord een vinger in de pap,wat dan een handelshuis voorkomt mocht die intentie er zijn.
|
|
|
Kurupti Vedette
Uit: Eindhoven Vak: Maastribune - W4 Posts: 4854 Reg.: 23 februari 2004 | 1 Kotoko 48 25 13 9 3 28 14
2 Hearts 47 25 13 8 4 37 23
3 King Faisal 46 25 14 4 7 31 22
4 Berekum Arsenal 41 25 12 5 8 30 22
5 Sportive 40 25 11 7 7 20 20
6 Real Tamale United 39 25 12 3 10 31 28
7 Feyenoord 38 25 11 5 9 21 22
8 Liberty Professionals 35 25 10 5 10 35 24
9 AshantiGold 34 25 10 4 11 27 22
10 Hasaacas 33 25 9 6 10 24 24
11 Power FC 31 25 8 7 10 23 26
12 Bofoakwa 30 25 8 6 11 20 27
13 Heart of Lions 29 25 8 5 12 28 32
14 Kade Hotspurs 23 25 7 2 16 17 36
15 Dwarfs 22 25 6 4 15 19 34
16 Okwawu United 22 25 6 4 15 12 27
Dit is momenteel de stand in de ghanese voetbalcompetitie en Feyenoord doet het uitstkend. Staan nu 7e met 3 punten voor op de nummer 8 met nog 5 wedstrijden te gaan. Dit is volgens mij het 1e jaar dat ze op het hoogste niveau spelen dus 7e is super en zeker met allemaal spelers onder de 21.
|
|
|