| Poster | | Topic: Selectie Oranje (deel 2) |  |
|
Kees Pijl Vedette
Vak: - Posts: 2211 Reg.: 12 juli 2000 |
quote: Michael_Jordan schreef:
(...)
Marco van Basten verwijt ik helemaal niks. Hij heeft gisteren verloren van zijn meester maar er komt een dag dat hij Guus Hiddink voorbij zal streven.
Was dit bedoeld als humor, want ik lag in een deuk toen ik het las?
Als dat niet zo was, dan zou een serieuze reactie de vraag zijn op welke termijn je precies verwacht dat Van Basten met een Nederlandse club de Europacup gaat winnen en met nationale elftallen de halve finales van drie grote toernooien gaat halen? Dat is namelijk nodig om Guus Hiddink alleen al te evenaren (PSV 1988, Nederland 1998, Zuid Korea 2002, Rusland 2008), laat staan voorbij te streven.
Met Sint Juttemis?
Los van de vraag of er met een solide tactisch plan wel van de Russen zou zijn gewonnen, heeft Van Basten gisteren een indrukwekkende opeenstapeling van tactische blunders gemaakt. Niet echt de kenmerken van een kandidaat om uit te groeinen tot de nieuwe Hiddink, zou ik zeggen.
Nee, ik wens onze Amsterdamse vrienden veel succes met deze topcoach. 
|
|
|
Purple Vedette
Uit: Aalsmeer Vak: - Posts: 4266 Reg.: 15 mei 2004 | Bassie toch een matige coach. Sinds zijn aantreden bij het Nederlands elftal is er zeer matig voetbal gespeeld ,uitgezonderd de opleving in de groepsfase van het EK. Nu is het ondanks mooie overwinningen op Italië en Frankrijk gewoon een matig toernooi geweest. Nu kan hij in Amsterdam de boel verzieken ,tenminste dat hoop ik. 
|
|
|
Plato Basisspeler
Uit: Utrecht Vak: Marathontribune - J Posts: 344 Reg.: 28 juni 2007 | Eén van de belangrijkste problemen van oranje was Heitinga. Wie heeft deze gast verteld dat hij kan voetballen. Er moeten direct gesprekken volgen om hem dit te vertellen. Dus, Heitinga: Je kan niet Voetballuh.
[Dit bericht is veranderd door Plato (op 22 juni 2008 16:28:35).]
|
|
|
mcdv1975 Regelmatige invaller
Uit: Den Haag Vak: - Posts: 864 Reg.: 4 oktober 2007 |
quote: Plato schreef:
Eén van de belangrijkste problemen van oranje was Heitinga. Wie heeft deze gast verteld dat hij kan voetballen. Er moeten direct gesprekken volgen om hem dit te vertellen. Dus, Heitinga: Je kan niet Voetballuh.
dat had ook te maken met dat Van Persie weigerde mee te verdedigen (itt tot Kuyt), maar inderdaad Heitinga werd wel erg opzichtig dolgedraaid. Ook Mathijsen en Ooijer vielen door de mand verdedigend en ook Gio ontsnapte niet aan de malaise.
|
|
|
Plato Basisspeler
Uit: Utrecht Vak: Marathontribune - J Posts: 344 Reg.: 28 juni 2007 |
quote: mcdv1975 schreef:
(...)
dat had ook te maken met dat Van Persie weigerde mee te verdedigen (itt tot Kuyt), maar inderdaad Heitinga werd wel erg opzichtig dolgedraaid. Ook Mathijsen en Ooijer vielen door de mand verdedigend en ook Gio ontsnapte niet aan de malaise.
Ik begrijp niet dat Bassie De Cler niet inbracht, Gio niet naar het middenveld doorschoof. Van der Vaart eruit, Kuyt erbij houden en in de spits jvoh erbij zetten.
|
|
|
happyleonardo Regelmatige invaller
Uit: delft Vak: Maastribune - VV Posts: 255 Reg.: 2 februari 2005 | Hidink beweert dat Rusland (duidelijk) , Nederland overklaste in taktiek .Zegt genoeg over vBasten , ben benieuwd of dit ook ter sprake komt in de vele radio/tv progamma,s die nogal 020 gekleurd overkomen . Trouwens al die zgn goed gespeelde wedstrijden vallen wel mee . Hebben we gisteren kunnen zien dat er veel geluk is geweest bij de geflateerde uitslagen . Nederland mocht ook gisteren nog van geluk spreken dat het simpelweg geen 5a6-1 is geworden
|
|
|
pipapaauwe Vedette
Uit: aan uit aan Vak: - Posts: 5367 Reg.: 17 februari 2005 | Ik baalde ervan dat het voetballend niet lukte.
Maar als het voetballend niet lukt, kan je het altijd over een andere boeg gooien.
Gewoon lange ballen naar voren hengsten en vennegoor in brengen.
Want verdedigend waren de russen niks.
Helaas komt van basten met nog een voetballende middenvelder (affalay).
|
|
|
wimpiejansen Vedette
Vak: - Posts: 1184 Reg.: 26 februari 2004 |
quote: pipapaauwe schreef:
Ik baalde ervan dat het voetballend niet lukte.
Maar als het voetballend niet lukt, kan je het altijd over een andere boeg gooien.
Tsja, de fouten van van Basten begonnen al met het opstellen van Engelaar. Dat moest later gecorrigeerd worden, kostte dus een wissel. Ook het vervangen van Kuijt was een flinke blunder, waardoor Boulah het opeens 2 keer zo druk kreeg, en dus ook indirect de oorzaak van de wissel van Boulah zelf.
Dat van Basten Affelay bracht voor Engelaar gaf aan dat van Basten een uiterst starre denkwijze heeft, omdat hij daarmee zijn eerdere succesvolle wissel Robben voor Engelaar wilde imiteren.
Affelay is echter bij lange na geen Robben en een totaal andere voetballer.
Gewoon tactisch onbenullig dus, waar het inbrengen van Vennegoor hoogstwaarschijnlijk voor veel paniek bij de Russen had kunnen zorgen.
|
|
|
Happel Geselecteerd voor Oranje
Uit: Amsterdam Vak: Olympiatribune - BB Posts: 4062 Reg.: 17 april 2007 |
quote: wimpiejansen schreef:
(...)
Tsja, de fouten van van Basten begonnen al met het opstellen van Engelaar. Dat moest later gecorrigeerd worden, kostte dus een wissel. Ook het vervangen van Kuijt was een flinke blunder, waardoor Boulah het opeens 2 keer zo druk kreeg, en dus ook indirect de oorzaak van de wissel van Boulah zelf.
Dat van Basten Affelay bracht voor Engelaar gaf aan dat van Basten een uiterst starre denkwijze heeft, omdat hij daarmee zijn eerdere succesvolle wissel Robben voor Engelaar wilde imiteren.
Affelay is echter bij lange na geen Robben en een totaal andere voetballer.
Gewoon tactisch onbenullig dus, waar het inbrengen van Vennegoor hoogstwaarschijnlijk voor veel paniek bij de Russen had kunnen zorgen.
Dat kan wel zo zijn en ik ben het grotendeels met je eens, maar wanneer Van Nistelrooij, Sneijder, Kuijt, Van der Vaart, Boulahrouz en Van Persie gisteren dezelfde vorm zouden hebben gehad als tegen Italië en Frankrijk, dan zou Van Basten na afloop bejubeld zijn als de coach die Hiddink naar huis stuurde. Zoals Hiddink de verliezende coach werd op het WK omdat een Italiaan een prachtige duikeling maakte en zo een strafschop versierde tegen Australië met dank aan een onnozele of omgekochte scheidsrechter.
Laat straks in hemelsnaam Spanje winnen, want voordat je het weet zitten we opscheept met een finale tussen Duitsland en Italië...

|
|
|
pipapaauwe Vedette
Uit: aan uit aan Vak: - Posts: 5367 Reg.: 17 februari 2005 |
quote: Happel schreef:
(...)Dat kan wel zo zijn en ik ben het grotendeels met je eens, maar wanneer Van Nistelrooij, Sneijder, Kuijt, Van der Vaart, Boulahrouz en Van Persie gisteren dezelfde vorm zouden hebben gehad als tegen Italië en Frankrijk, dan zou Van Basten na afloop bejubeld zijn als de coach die Hiddink naar huis stuurde.
Kan wel zo zijn, maar die vorm hadden ze niet.
Dat zag je in de eerste helft al.
Dat je het eerst probeert om het voetballend op te lossen en van Persie te brengen voor Kuijt kon ik nog wel mee leven.
Maar toen ook dat niet hielp, dan kan je wel voetballende spelers blijven brengen, maar die gaan echt het verschil niet maken.
Het middenveld was voor de russen en Affalay gaat daar echt het verschil niet maken.
Hij had gewoon de zwakste linie van de russen onder druk moeten zetten met VOH.
Maar dat "ajaks denkwijze" door alles voetballend te kunnen oplossen heeft ons de titel gekost.
|
|
|
echte critiche Internationale topspeler
(...)Dat kan wel zo zijn en ik ben het grotendeels met je eens, maar wanneer Van Nistelrooij, Sneijder, Kuijt, Van der Vaart, Boulahrouz en Van Persie gisteren dezelfde vorm zouden hebben gehad als tegen Italië en Frankrijk, dan zou Van Basten na afloop bejubeld zijn als de coach die Hiddink naar huis stuurde. Zoals Hiddink de verliezende coach werd op het WK omdat een Italiaan een prachtige duikeling maakte en zo een strafschop versierde tegen Australië met dank aan een onnozele of omgekochte scheidsrechter.
Laat straks in hemelsnaam Spanje winnen, want voordat je het weet zitten we opscheept met een finale tussen Duitsland en Italië...
(plaatje)
italie em duitsland zijn nou juist net de landen die ik het totaal niet gun.hoop op een finale tussen turkye en spanje/rusland.
|
|
|
Simson Internationale topspeler
Uit: Krimpen a/d Lek Vak: Maastribune - V Posts: 1410 Reg.: 19 september 2005 | Waarom gun je ze dan die finale niet?? 
|
|
|

Spanje-Rusland 4-1, David Villa & Fernando Torres
|
|
|
|
wimpiejansen Vedette
Vak: - Posts: 1184 Reg.: 26 februari 2004 |
quote: echte critiche schreef:
(...)
italie em duitsland zijn nou juist net de landen die ik het totaal niet gun.hoop op een finale tussen turkye en spanje/rusland.
Turkije gaat het echt niet redden tegen Duitsland, die worden straks op zeer Duits-efficiënte wijze kaltgestellt.
(al mijn voorspellingen vanaf de kwartfinales waren compleet mis, dus daar gok ik nu ook maar weer op... )
|
|
|
quote: wimpiejansen schreef:
(...)
Turkije gaat het echt niet redden tegen Duitsland, die worden straks op zeer Duits-efficiënte wijze kaltgestellt.
(al mijn voorspellingen vanaf de kwartfinales waren compleet mis, dus daar gok ik nu ook maar weer op... )
Misschien helpt het, dat jij een Duitse zege voorspelt! Mogelijk winnen die Turken straks het toernooi, in navolging van hun geliefde noorderburen vier jaar terug. Alle bespiegelingen over taktiek, techniek, coaching en voorbereiding kunnen dan gelijk de prullenbak in.
|
|
|
L.Pincoffs Vedette
Uit: Weelde Posts: 11011 Reg.: 3 mei 2002 | Om het punt van Willem van Hanegem nog maar eens op te poetsen, toen Oranje in 2004 werd uitgeschakeld moest Dick Advocaat in de nacht in zijn eentje het toernooi ontvluchten en lange tijd Nederland vermijden. Vooral zijn twijfelachtige wissel met Bosvelt voor Robben in de wedstrijd tegen Tsjechie staat als beeld van het toernooi, terwijl dit plaats vond in de eerste ronde wedstrijden. Advocaat werd in die weken voor en tijdens het EK door de gehele media tot de grond toe afgemaakt. De KNVB was al tijdens het EK met zijn opvolger in gesprek met van Basten en gaf de trainer nauwelijks steun.
Hoe anders gaat het nu met van Basten. Uitgeschakeld, maar alleen jammer. Geen wanklank in de pers. Geen opmerkingen vanuit Zeist. Geen vraagtekens bij zijn speeltuinaanpak tijdens het WK van 2006, omdat Oranje dit EK moest vlammen. Geen vragen over de taktiek in de beslissende wedstrijd. Geen opmerkingen over maar liefst 3 wissels die vraagtekens oproepen. Geen vragen over de matte wedstrijdmentaliteit van de spelers. Geen opmerkingen over de slechte conditie van de spelers. Niets.
O ja, Advocaat werd pas in de halve finale uitgeschakeld door Portugal met 2-1
|
|
|
helter skelter Meervoudig international
Uit: Rotterdam Vak: - Posts: 705 Reg.: 20 april 2006 |
Zoals Hiddink de verliezende coach werd op het WK omdat een Italiaan een prachtige duikeling maakte en zo een strafschop versierde tegen Australië met dank aan een onnozele of omgekochte scheidsrechter.
Helaas worden (te) veel wedstrijden en zelfs kampioenschappen beslist op arbitraire fouten.
Willem Kieft scoorde in 1988 in de slotfase tegen Ierland de winnende treffer terwijl Van Basten duidelijk buitenspel stond. Nederland en niet Ierland speelde vervolgens de halve finale tegen West-Duitsland en de rest is geschiedenis. Het verschil tussen roemloos ten onder gaan in de poulefase of eeuwige glorie hing in dit geval af van het wel of niet in de lucht steken van een vlaggetje door een grensrechter (zo heette ze toen nog)
Ook de beslissende kwalificatiewedstrijd Nederland - België voor het WK 1974 werd beslist op zo'n dwaling. Vlak voor tijd werd een glaszuiver doelpunt van de belgen wegens buitenspel afgekeurd en als de dienstdoende grensrechter een beetje beter had opgelet had België naar het WK gegaan en hadden Cruyff, Van Hanegem en consorten gewoon thuis voor de buis gezeten.
Misschien was gisteren de wedstrijd ook wel gekanteld als die Rus inderdaad rood had gehad, helaas zullen we dat nooit weten.
|
|
|
quote: helter skelter schreef:
(...)
Helaas worden (te) veel wedstrijden en zelfs kampioenschappen beslist op arbitraire fouten.
Willem Kieft scoorde in 1988 in de slotfase tegen Ierland de winnende treffer terwijl Van Basten duidelijk buitenspel stond. Nederland en niet Ierland speelde vervolgens de halve finale tegen West-Duitsland en de rest is geschiedenis. Het verschil tussen roemloos ten onder gaan in de poulefase of eeuwige glorie hing in dit geval af van het wel of niet in de lucht steken van een vlaggetje door een grensrechter (zo heette ze toen nog)
Ook de beslissende kwalificatiewedstrijd Nederland - België voor het WK 1974 werd beslist op zo'n dwaling. Vlak voor tijd werd een glaszuiver doelpunt van de belgen wegens buitenspel afgekeurd en als de dienstdoende grensrechter een beetje beter had opgelet had België naar het WK gegaan en hadden Cruyff, Van Hanegem en consorten gewoon thuis voor de buis gezeten.
Misschien was gisteren de wedstrijd ook wel gekanteld als die Rus inderdaad rood had gehad, helaas zullen we dat nooit weten.
Allemaal waar, helter skelter! Daarnaast had Sneijder gisteren al veel eerder dan Kolodin rood kunnen krijgen toen hij opzettelijk op een Russisch been ging staan.
|
|
|
MD Vedette
Vak: - Posts: 4608 Reg.: 16 juni 2003 | |
|
st0ere2006 Meervoudig international
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - Z4 Posts: 4074 Reg.: 26 oktober 2006 | |
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 |
quote: L.Pincoffs schreef:
Om het punt van Willem van Hanegem nog maar eens op te poetsen, toen Oranje in 2004 werd uitgeschakeld moest Dick Advocaat in de nacht in zijn eentje het toernooi ontvluchten en lange tijd Nederland vermijden. Vooral zijn twijfelachtige wissel met Bosvelt voor Robben in de wedstrijd tegen Tsjechie staat als beeld van het toernooi, terwijl dit plaats vond in de eerste ronde wedstrijden. Advocaat werd in die weken voor en tijdens het EK door de gehele media tot de grond toe afgemaakt. De KNVB was al tijdens het EK met zijn opvolger in gesprek met van Basten en gaf de trainer nauwelijks steun.
Hoe anders gaat het nu met van Basten. Uitgeschakeld, maar alleen jammer. Geen wanklank in de pers. Geen opmerkingen vanuit Zeist. Geen vraagtekens bij zijn speeltuinaanpak tijdens het WK van 2006, omdat Oranje dit EK moest vlammen. Geen vragen over de taktiek in de beslissende wedstrijd. Geen opmerkingen over maar liefst 3 wissels die vraagtekens oproepen. Geen vragen over de matte wedstrijdmentaliteit van de spelers. Geen opmerkingen over de slechte conditie van de spelers. Niets.
O ja, Advocaat werd pas in de halve finale uitgeschakeld door Portugal met 2-1
Dit is nog maar een voorproefje van hetgeen we het komend seizoen allemaal over ons heen krijgen van de NOS. Hun 'san Marco' zal geen vlieg kwaad kunnen doen. Als Ajax een of meerdere keren verliest zal dit horen bij het 'leerproces'. De debuterende clubcoach zal ook dan alle kredieten krijgen.
We moeten ons er maar niet al te druk om gaan maken. Dit is al sinds jaar en dag aan de gang en zal nog zeer lang zo blijven.
|
|
|
st0ere2006 Meervoudig international
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - Z4 Posts: 4074 Reg.: 26 oktober 2006 |
quote: De Sigaar schreef:
(...)Dit is nog maar een voorproefje van hetgeen we het komend seizoen allemaal over ons heen krijgen van de NOS. Hun 'san Marco' zal geen vlieg kwaad kunnen doen. Als Ajax een of meerdere keren verliest zal dit horen bij het 'leerproces'. De debuterende clubcoach zal ook dan alle kredieten krijgen.
We moeten ons er maar niet al te druk om gaan maken. Dit is al sinds jaar en dag aan de gang en zal nog zeer lang zo blijven.
Zag net van Gelder elke vorm van kritiek op van B wegwuiven. Geen vergelijking met Hiddink. De Staatsomroep is al niet mijn politieke kleur en ja jammer, dat de commercielen het voetbsl niet zien zitten. Zelfs de CL waarop komend jaar op moet worden geboden mag van de politiek naar de Staatsomroep.
Ben benieuwd naar het Eredivisie kanaal via digitenne.
Samenvattingen volg ik al lang niet meer.
|
|
|
Dick v/d Polder Vedette
Uit: rotterdam Vak: - Posts: 14082 Reg.: 31 juli 2004 |
quote: pipapaauwe schreef:
Ik baalde ervan dat het voetballend niet lukte.
Wat betreft Vennegoor ben ik het helemaal met je eens. Als je er voetballend niet uitkomt zoals gisteren, dan maar de lange bal hanteren en het op fysieke kracht proberen te winnen. Dit zijn de wedstrijden waar je spelers als VOH echt nodig had.
Sowieso begreep ik zijn wisselbeleid al niet erg goed. Dat hij Boulah had gewisseld was begrijpelijk vanwege zijn gele kaart, en omdat hij constant vrij werd gelaten in de opbouw-iets wat Boulah niet beheerst. En dat Heitinga er voor in de plaats slecht inviel is makkelijk achteraf gepraat. Dat van Basten besloot om van Persie te brengen was begrijpelijk maar dat hij daar Kuijt voor moest slachtofferen was weer dom. Ik ben het wel met Obiku eens dat Kuijt erg nuttig was doordat hij die linksback van Rusland continue achterin hield.
[Dit bericht is veranderd door Dick v/d Polder (op 23 juni 2008 02:06:43).]
|
|
|
helter skelter Meervoudig international
Uit: Rotterdam Vak: - Posts: 705 Reg.: 20 april 2006 |
quote: Dick v/d Polder schreef:
(...)
Wat betreft Vennegoor ben ik het helemaal met je eens. Als je er voetballend niet uitkomt zoals gisteren, dan maar de lange bal hanteren en het op fysieke kracht proberen te winnen. Dit zijn de wedstrijden waar je spelers als VOH echt nodig had.
Ik verwachte ook dat MvB Lange Jan zou brengen in de tweede helft. De Russen hadden ontzettend veel moeite met scherpe hoge voorzetten (waar ook het doelpunt van Ruud van Nistelrooij uit voortkwam) Ook tegen de Zweden zag het een paar keer erg gammel uit als de bal hoog in de pot werd gegooid.
Maar in plaats van Vennegoor bracht hij een 'voetballer' waardoor er nog meer gebreid werd. Tegen Frankrijk pakte de wissels goed uit, tegen Rusland niet.
Ik ben het overigens niet eens met de conclusie dat de selectie in slechte conditie was, met het voortreffelijke positiespel van de Russen krijg je zelfs elf oranje marathonlopers op de knieën.
|
|
|
MD Vedette
Vak: - Posts: 4608 Reg.: 16 juni 2003 |
quote: st0ere2006 schreef:
(...)
Zag net van Gelder elke vorm van kritiek op van B wegwuiven. Geen vergelijking met Hiddink. De Staatsomroep is al niet mijn politieke kleur en ja jammer, dat de commercielen het voetbsl niet zien zitten. Zelfs de CL waarop komend jaar op moet worden geboden mag van de politiek naar de Staatsomroep.
Ben benieuwd naar het Eredivisie kanaal via digitenne.
Samenvattingen volg ik al lang niet meer.
Viel mij helaas ook op.
Alleen Borst en De Jonge gaven eigenlijk aan dat Bassie tekort komt en gefaald heeft.
ps: overigens heeft de nos weinig met politieke kleur te maken: Van Gelder en co zijn vooral VVD' stemmers.
[Dit bericht is veranderd door MD (op 23 juni 2008 09:24:27).]
|
|
|