| Poster | | Topic: John de Wolf |  |
| | Happel Geselecteerd voor Oranje
Uit: Amsterdam Vak: Olympiatribune - BB Posts: 4062 Reg.: 17 april 2007 |
quote: Het Parool, 6 november 2007
'Ik kan mijn mond niet houden'
door EDWIN SCHOON
Türkiyemspor is al jaren Amsterdams best presterende voetbalclub. Dit seizoen is John de Wolf er trainer. De Schiedammer, eens de stoere captain van Feyenoord, voert zijn eigen regie, met succes.
Bijna onzichtbaar is hij. John de Wolf (44) zit naast het trainingsveld op de grond, met zijn rug tegen een lichtmast en de benen languit. ''Moet een keer kunnen toch,'' zegt de oud-verdediger, die sinds dit seizoen trainer van Türkiyemspor is. ''Ik kan wel wild gaan rondrennen, maar Imdat mag ook weleens een training leiden, toch?''
Hij doelt op Imdat Ilguy, zijn assistent, die de donderdagavondtraining leidt. De afsluitende partij wordt zeer scherp gespeeld. Als de training erop zit, springt De Wolf op. Met een grijns: ''Ik moet mezelf ook wel even laten zien.''

John de Wolf: 'Ik maak mij niet zo druk over randverschijnselen.'
FOTO MARCEL ISRAEL
Hij spreekt zeker tien minuten op rustige toon tegen de hele groep. Enkele spelers worden aangesproken op wedstrijdsituaties en hij hamert op eerlijke communicatie. ''Als je een keer geen zin hebt om te komen trainen, bel me dan op. Dat heb ik liever, dan dat je hier tegen je zin komt.''
Een kwartier later komt De Wolf, als altijd 'verzorgd nonchalant' gekleed, de kantine van Türkiyemspor binnen. Hij bestelt een Red Bull. Zijn eerste maanden bij Türkiyemspor bevallen hem wel. Zeventien punten uit acht wedstrijden en de tweede plaats in de hoofdklasse A. Al laat de verdediging nog steekjes vallen. ''Ze missen gogme. Maar dat heeft tijd nodig. Daar werken we hard aan.''
De sfeer is uitstekend, vertelt hij. ''Dat we winnen maakt veel verschil. Na dat gelijke spel tegen VUC lag ik ook om negen uur in bed. Maar als we dan winnen zoals tegen Elinkwijk, dan wordt het later. En dan kijk ik nog fijn even naar teletekst.''
In mei, toen De Wolf besloot naar Türkiyem te komen, zag het er voor de club nog verre van rooskleurig uit, na een rampzalig seizoen. ''Ik heb met de nieuwe voorzitter gesproken, met Cengiz (technische manager Dogan, red.). Eigenlijk heb ik nooit getwijfeld aan de sportieve mogelijkheden. Ik wist gewoon dat we niet kansloos zouden zijn.''
De Wolf geeft toe dat hij op dat moment meer wist van de mogelijkheden van Türkiyemspor dan de gemiddelde buitenstaander. ''Een paar belangrijke, ervaren jongens zijn gebleven, zoals Rade, Yucel, Vahip en Marcel. En ik wist dat er veel jong talent bij zou komen. Met veel dynamiek.''
En na acht duels kijkt Türkiyem omhoog. ''Als we tegen VUC en Hollandia verdedigend scherper waren geweest, scheelde dat vijf punten, en stonden we bovenaan.''
Het is gezegd, de eerste plek. Dat moet het doel zijn. Toch? ''Doel is een plek in het linkerrijtje.'' Maar dat pikken Türkiyemspelers toch niet, het linkerrijtje? Hij lacht. ''Ik ga nu niet roepen dat we kampioen moeten worden. Dat word je niet zomaar. Daar moet je keihard voor werken. En heel veel voor laten.''
Ook De Wolf krijgt op verzoek een bord Turks eten opgediend. Hij begint te smikkelen. Hij komt uiterst ontspannen over. ''Ik maak me niet zo druk over randverschijnselen. Als het veld goed is, het materiaal in orde is en mijn groep is goed, dan hoor je mij niet. Ik ga fluitend naar de training.''
Aanvoerder Yucel Gündogdü gaf toe dat hij zich in De Wolf had vergist. Hij had een bullebak verwacht, vond hem als coach van tegenstander Haaglandia een tikje arrogant. Maar De Wolf praat veel met spelers. Dolt geregeld. Is open over zichzelf, zegt Gündosgdü. En hij legt de training vaak stil om een spelsituatie te bespreken. ''Ik hou niet van vooroordelen. Wie mij kent, zal niet verbaasd zijn. Als ik iemand in de groep aanspreek, wil ik hem niet voor joker zetten. Het is bedoeld om er samen beter van te worden. We moeten grote jongens zijn.''
De Wolf kun je boos krijgen als je dingen voor hem achterhoudt. ''Ik vraag altijd of ze nog iets op hun hart hebben. Je moet het niet later in de kantine zeggen, zeg het nu tegen mij, dan kunnen we er iets mee. Anders gaat het zeuren.''
Hij vindt dat hij als trainer, na zes jaar ervaring, is veranderd. ''Ik train veel meer op vaste patronen, automatismen. De omschakeling, de veldbezetting. Maar ook ogenschijnlijk simpele dingen als de vijfmansmuur. En hoe je een bal verdedigend weg kopt. Dat moet routine worden.''
Hij zou nog wel iets rustiger willen zijn tijdens wedstrijden. ''Maar ik kan mijn mond niet houden. Wil toch die opmerking maken. Ik kan wel begrijpen dat spelers daar weleens gek van worden.'' En de tegenstander sarren hoort er volgens hem gewoon bij. ''Ik heb mezelf altijd in toom. Maar waarom moet ik er altijd boven staan?''
Mentaliteit bepaalt veel, volgens hem. ''Voetballen kun je leren, mentaliteit kun je maar een beetje bijspijkeren. En ik moest het daarvan hebben, als voetballer.'' Dat verwacht hij ook van zijn spelers.
In zijn eerste weken bij Türki-yem stuurde hij al een speler weg die stond te lanterfanten tijdens de warming-up. ''Ik wil kunnen merken dat een speler er alles aan doet. Als dat niet zo is, krijg je een waarschuwing. Bij drie waarschuwingen kun je je tas inleveren.''
Toch vindt hij dat Türkiyem best wat bluf mag hebben. ''Ik vind dat Türkiyem wel een bepaalde arrogantie mag uitstralen. Als je naar onze roze Lotto-tenues kijkt. Heel weinig teams durven daarin te spelen.''
Uiteindelijk gaat het om plezier en strijd, volgens De Wolf. ''Die jongens werken de hele dag hard. Dan mag je 's avonds toch wel plezier maken? Ik ga graag voorop in het plezier, maar daarna ga ik ook voorop in het harde werken. Die twee horen bij elkaar. Het is juist die mengeling, die werkt, die tot resultaat leidt.''
De spelers die hun eten op hebben en vertrekken, geven De Wolf keurig een hand. Hij wenst ze stuk voor stuk een prettig weekeinde. Hij vindt dat hij niet teveel tussen zijn spelers staat. ''Ik zoek geen vriendjes. Ik kom nooit in de kleedkamer, tijdens de week. Dat is het terrein van de spelers. Daar moeten ze vrijuit over mij kunnen praten. Ik weet wat in de koppies van die jongens omgaat. Ik ga dus ook niet stiekem aan een deur of een raam staan luisteren. En als we praten, mag iedereen meepraten. Hoe meer meningen, hoe beter. Het is toch heerlijk om over voetbal te praten. En ook ik sta open voor kritiek.''
Het lijkt de jaren zestig wel. Afbellen als je geen zin hebt, iedereen mag meepraten, op de grond zitten tijdens de training. Maar schijn bedriegt. ''Dat van dat afbellen meende ik wel, maar dat moet je niet twee keer per maand doen, want dan hoef je niet meer te komen.''
Een ondeugende grijns verschijnt op zijn gezicht.
© Het Parool, 06-11-2007
|
| | Kurupti Vedette
Uit: Eindhoven Vak: Maastribune - W4 Posts: 4854 Reg.: 23 februari 2004 | Verbazingwekkend goeie trainers taal van onze oude slager
Ik hoop dat hij volgend jaar in de Jupiler League een clubje heeft om daarna assistent hier te worden natuurlijk.
|
| | ribruijn Vedette Runner-up Feyenoord Netwerk Battle 2007; meer prijzen
Uit: Hoorn Vak: Stadiontribune - T Posts: 1436 Reg.: 2 augustus 2005 |
quote: Happel schreef:
De Wolf kun je boos krijgen als je dingen voor hem achterhoudt.
Goh, ik kan me nog een kaartspelletje met Robbie Witsche herinneren.... 
|
| | DR Internationale topspeler
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - O Posts: 10212 Reg.: 6 februari 2006 | Hoe gaat het met zijn Italiaanse toko? Of heeft hij die al verkocht?
|
| | IvanNielsen Talent
Uit: Mijdrecht Vak: - Posts: 72 Reg.: 20 januari 2005 | Afgelopen zondag:
Argon - Türkiyemspor: 1-0
Trainer de Wolf blonk niet uit in coaching van zijn team, en ging zoals in zn eigen carriere tot op het randje met het arbitrale team.
Ik heb Türkiyemspor wel eens beter zien spelen...
|
quote: Het Parool, 14 februari 2008
De Wolf weg bij Türkiyem
door WESLEY MEIJER
AMSTERDAM - Trainer John de Wolf is per direct weg bij Türkiyemspor. Van een ontslag is volgens de Amsterdamse club in de hoofdklasse A geen sprake.
Maar rond zijn gedwongen vertrek zijn tal van onduidelijkheden.
De Wolf zou door voorzitter Sahin Gerdan 'gedetacheerd' zijn bij Türkiyem. In een formeel persbericht van de club staat dat die samenwerking geldt voor een periode van een half jaar, en dat die periode nu niet wordt verlengd.
De Wolf is juist van mening dat sprake is van een overeenkomst van twee jaar. ''Welke trainer tekent nu een contract voor een half jaar?'' zegt hij.
Omdat dat halve jaar voorbij is, maar vooral omdat de resultaten tegenvallen, zou de overeenkomst met De Wolf per direct zijn beëindigd. Sinds november won Türki-yem niet meer en vergaarde de voormalige kampioen uit zeven wedstrijden maar drie punten.
Gerdan was gisteren niet bereikbaar, maar volgens vice-voorzitter Martin van den Heuvel is de overeenkomst tussen Gerdan en De Wolf onderling afgesproken en is die mogelijk niet op papier vastgelegd.
Van den Heuvel: ''Ik ben daar niet bij geweest, ik zat toen in Turkije. Maar het is heel vervelend dat zij dat niet goed hebben afgesproken. Als ze dat niet schriftelijk hebben vastgelegd is het oerstom.''
John de Wolf wil verder niet reageren op zijn gedwongen vertrek. ''Ik kan alleen zeggen dat ik het niet eens ben met de inhoud van dat persbericht. Er staat ook in dat beide partijen naar een passende oplossing zoeken, dus ik wacht maar af. Verder kan ik er nu niet te veel over zeggen.''
De spelersgroep is dinsdag ingelicht door het bestuur. Volgens aanvoerder Yücel Gündogdu zijn de spelers niet gekend in het besluit. ''Het was voor ons een verrassing. Veel spelers waren verbijsterd.''
Vanavond horen de spelers van voorzitter Gerdan meer details. Gündogdu: ''Ik weet niet wat de reden is. De spelersgroep had in elk geval geen problemen met John. Als het aan ons had gelegen, had hij gewoon het seizoen afgemaakt.''
Assistent-trainer Imdat Ilguy neemt tot het einde van het seizoen de taken van De Wolf over.
© Het Parool, 14-02-2008
|
Uit: Amsterdam Vak: Olympiatribune - BB Posts: 4062 Reg.: 17 april 2007 | John de Wolf terug in de Eredivisie?
quote: Goal.com, 15-5-2008 15:37
De Wolf in beeld bij RKC Waalwijk
John de Wolf is een van de kandidaten om Zeljko Petrovic op te volgen als trainer van RKC Waalwijk. Volgens een goed ingevoerde bron van Goal.com had De Wolf donderdag een gesprek met de clubleiding van de Waalwijkers over een mogelijk dienstverband.
De 45-jarige De Wolf was in zijn actieve loopbaan een meedogenloze verdediger, die met name bij Feyenoord erg succesvol was. Na zijn voetbalcarrière stortte de Schiedammer zich op het trainingsvak. Het afgelopen seizoen was hij trainer van het Amsterdamse Türkiyemspor.
|
| | Dysa Ballenjongen
Uit: Nieuw Zeeland Vak: - Posts: 22 Reg.: 11 augustus 2006 | De Wolf heeft helemaal geen diploma Coach Betaald Voetbal, dus kan helemaal geen hoofdtrainer worden.
Vind het een blaaskaak van een vent, komt hopelijk ook nooit niet terug bij Feyenoord in wat voor functie dan ook.
|
quote: Dysa schreef:
De Wolf heeft helemaal geen diploma Coach Betaald Voetbal, dus kan helemaal geen hoofdtrainer worden.
Vind het een blaaskaak van een vent, komt hopelijk ook nooit niet terug bij Feyenoord in wat voor functie dan ook.
Ik hoop het wel! John de Wolf kan onze verdedigers nog heel wat bijbrengen, dus van een jaarlijkse stageperiode bij De Wolf wordt geen verdediger slechter.
|
quote: Feyenoord.blog, 08 Juli 2008
John de Wolf heeft het druk!
Scherp opgemerkt door een collega: John de Wolf heeft het druk deze week... De Wolf is niet alleen vrijdag samen met Coen Moulijn in Utrecht om de eerste Feyenoord Jubileumpenning te slaan, hij deelt morgen (woensdag) ook nog eens samen met Lee Towers handtekeningen uit in de Music Store aan de Lijnbaan 118 in Rotterdam.
|
quote: De Telegraaf, 8 juli 2008
Jubileumpenning jarig Feyenoord
Van onze Rotterdamse redactie
ROTTERDAM, dinsdag
Oud-voetballers van Feyenoord Coen Moulijn en John de Wolf slaan vrijdag bij de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht de eerste Feyenoord Jubileumpenning. Dat gebeurt ter ere van het 100-jarig jubileum van de voetbalclub.
De penningset verschijnt in een gelimiteerde oplage van vijfduizend stuks en bestaat uit vier munten. Op de goudkleurige penning staat een in 3D geslagen Feyenoord-logo en op de achterzijde siert een logo van 100 jaar Feyenoord. Op de andere drie munten prijken de door supporters verkozen Feyenoord-legendes onder wie John de Wolf, Coen Moulijn, Ove Kindvall, Dirk Kuyt en Willem van Hanegem.
De munten zijn vanaf 19 juli verkrijgbaar.
|
quote: AD, maandag 28 januari 2008
De tweebenige tackle van De Wolf
Door LUCAS STALMAN
[LEZERSBLOG] Mijn mooiste en typerende anekdote gaat over het Feyenoord van de jaren '90. De beroemde tijden met mannen als John de Wolf en Ruud Heus.
1994: John de Wolf zet zijn handtekening onder zijn portret op de rug
van de 19-jarige Feyenoord-supporter Damien Degreef. FOTO ANP
Ik was er zelf (helaas) niet bij, maar heb het uit eerste hand mogen horen van de supporter in kwestie: een langharige, getatoeëerde en doorgewinterde fan die zelden wordt gezien zonder een jointje in zijn mondhoek. Hij heeft ‘al 20 jaar een seizoenskaart in vakkie W’.
Het verhaal is als volgt: Feyenoord speelt in het seizoen '92-'93 tegen Willem II (geloof ik). Ergens in de tweede helft krijgt Ruud Heus een geweldige tackle voor zijn kiezen. Het stadion ontploft en Heus heeft een blessurebehandeling nodig. Terwijl Gerard Meijer over het veld rent, loopt John de Wolf in de buurt van vak W (dat dicht op het veld zit).
Een supporter uit vak W staat op en schreeuwt naar De Wolf: "Hey John! Nummer 5!", duidend op de speler van Willem II die zojuist de overtreding op Heus had gemaakt. De Wolf hoort dit. Nou reageren voetbalIers over het algemeen niet op opmerkingen uit het publiek. Zo niet De Wolf. Hij draait zich om richting de supporter en steekt zijn duim, vergezeld van een knipoog, omhoog richting de supporter. Zo van: komt goed.
Nog geen 5 minuten later wordt de nummer 5 van Willem II door John getrakteerd op een twee-gestrekt-benige-tackle. Van achter.
|
| |
|