Feyenoord Netwerk
zaterdag 20 maart 2010 - 22:33                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Feyenoord Forums » Feyenoord in de media » Nico Dijkshoorn

HR

Deze topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »

HR

Andreas Baader
Vedette
Hompie ©

Uit: Utrecht
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Nicky Hofs
Reg.: 6 juni 2000

Omdat ik deze columnist zo geniaal vind, krijgt hij van mij een eigen topic. Laten we beginnen met deze prachtige column over schoothond Jonker (die onder de spelers van Jong Oranje destijds bekend stond als Andries Jonker de SpelonkenBonker).

quote:HR
'Jonker is fulltime het eeltknobbeltje van Van Gaal' 26/05/2009 11:00

Andries Jonker gaat naar Bayern München. Niet als een omgeschoolde trainer die probeert nieuwe modellen lederhosen te verkopen, maar als assistent-trainer. Dat lijkt ongelooflijk, iemand als Jonker bij Bayern. Vergelijk het maar met Jan Smit die een leuk nummer zingt. Of Freek de Jonge die weer eens een scherpe show schrijft. Dat geloof je óók niet. In die categorie lijkt de nieuwe baan van Andries Jonker te vallen.

Toch is er helemaal niets vreemds aan. Andries is fulltime het eeltknobbeltje van Louis van Gaal. Heel ongemakkelijk als je nette schoenen draagt, maar fijn om aan te krabben. Dat is precies Jonkers functie. Louis krabbelt af en toe aan hem. En dat vindt Andries heerlijk. Jonker is al jaren de hond die op verjaardagen zijn natte neus in je kruis drukt en geaaid wil worden. Hij vindt het heerlijk als je tegen hem praat. 'Ben jij dan een heel goede trainer, hè? Ja! Kijk eens even wat een goede trainer. Is een heel goede trainer, hoor. Stil maar, stil maar, oh, oh, oh, wat een goede trainer ben jij.' Laat hem ruiken aan een kledingstuk van zijn oude vriend Dennis van Wijk, en Andries verscheurt het grommend. Trouw als een herdershond.

En hier komt Louis in beeld. Die houdt van trouwe mensen. Mensen die in hem een unieke halfgod zien. Mensen die niet zeuren. Mensen die zich klein maken en die gevaarloos zijn, omdat ze nooit zíjn niveau zullen bereiken. Dan zit je met Andries Jonker wel goed. Die voldoet aan alle eisen. Als Louis samen met Jonker reist, zit deze heel klein opgevouwen in het rollende koffertje achter Van Gaal.

Niemand bewondert Louis zo onvoorwaardelijk als Andries Jonker. Hij doet thuis een wolkje melk in zijn koffie en laat dat dan heel enthousiast zien aan alle familieleden. Kijk eens, die room! Precies het gezicht van Louis van Gaal. Andries Jonker heeft thuis een collectie van 96 aardappels die gelijkenis vertonen met Van Gaal. In het weekeinde draait hij platen van Cuby + Blizzards achterstevoren en hoort daar dan trainingsschema's van Van Gaal in. Andries draagt zijn haar zelfs als Louis. Beetje jaren vijftig. Je denkt er automatisch een regenjas onder.

Deze Andries Jonker neemt Louis mee naar Bayern. Dat is slim. Ze zullen bij Bayern meteen begrijpen, alleen al door het gedrag van Jonker, hoe het werkt bij hun nieuwe trainer: je moet hem bewonderen en dan ben je zijn vriend. Zo werkte het ook met Martin Haar bij AZ. Ik heb dat een aantal keren meegemaakt, als ik ging kijken bij een training. Zeker vorig seizoen, toen het erg slecht ging met AZ, fungeerde Martin Haar als buffertje. Van Gaal liep ongenaakbaar over het trainingsveld en Haar lulde wat met de vaste supporters.

Ja, het was me wat, die resultaten. Nou, wat je zei, dat was niet best. Nee, hij was het met de fans eens, het ging moeizaam. Niemand anders dan Haar heeft harder gehoopt dat de resultaten wat beter zouden worden, want hij wist: als het goed gaat, voert Van Gaal graag zelf weer het woord. Dan heeft hij opeens weer tijd om aan de rand van het veld te poseren met bussen vol AZ-supporters.

Ik verheug me erg op de eerste beelden van Andries Jonker als assistent-trainer van Bayern. Misschien wordt het wel net zo mooi als ooit met Henk ten Cate, de assistent van Frank Rijkaard bij Barcelona. Henk loerde steeds met een half oog naar de camera als hij Ronaldinho een klopje op diens kont gaf. Henk deed vaak net even te enthousiast een arm om de sterren heen. Ik vond dat wel lief. Je zag aan Henk dat hij het zelf eigenlijk ook nog niet geloofde. Hij, de man die ooit hollend langs de kant met schuim om zijn bek de lichtmasten bij Vitesse probeerde aan te krijgen, stond opeens in het verre Spanje. Ongelooflijk.

Fotografen van VI, díé foto wil ik zien, na de eerste training van Bayern. Zé Roberto tegenover Andries Jonker. Een legendarische middenvelder in gesprek met een een kolenboertje. Drie zakken eierkooltjes graag. Dank u wel. Zé Roberto zal naar Andries luisteren zoals je naar iemand luistert die een telefoonabonnement aan je probeert te verkopen. Verveeld. Maar Andries zal genieten als hij de fotografen hoort afdrukken. Dat neemt niemand hem meer af.

Vreemd genoeg maken veel journalisten zich zorgen of Louis van Gaal en de Duitse pers wel goed met elkaar kunnen opschieten. Louis heeft, in tegenstelling tot Rafael van der Vaart, geen vrouw die tijdens een wedstrijd langzaam de tepelhoven kan laten zwellen. Ik zie Truus niet zo snel in een typisch Beiers jurkje met een getuit mondje anderhalve meter braadworst door een pan schudden, op de cover van een Duits magazine. In Studio Sport legde Youri Mulder nog eens uit dat de Duitse journalistiek nog wel even wat anders is dan hier in Nederland. Wat Youri eigenlijk bedoelde: Van Gaal zal ons nog gaan missen.

Dat geloof ik helemaal niet. Je moet wel blind zijn als je niet ziet dat Van Gaal de confrontatie met de media juist opzoekt. Hij doet dat bewust, om het wij-gevoel in de groep te vergroten. Een goedkope, eenvoudige truc. Journalisten keihard aanvallen en als een keizer pal voor je groep gaan staan. Je komt op voor je spelers. Wie aan zijn team komt, krijgt met Louis te maken. Dat doet blijkbaar iets met voetballers. Ik denk dat Louis zich juist vreselijk verheugt op de confrontatie met de Duitse pers. Hij zal zich weer eens als volkomen authentiek kunnen profileren. Als een man met een missie.

Van Gaal en de Duitse pers gaan elkaar vinden in een uiterst harmonieus huwelijk. Hij scheldt ze verrot en zij schrijven dat ze verrot zijn gescholden. De spelers van Bayern München zullen steeds meer van Louis gaan houden, de lezers zullen hem steeds meer gaan haten en steeds meer kranten gaan kopen. Zo wordt iedereen gelukkig.

Het zal allemaal lopen zoals Louis het wil. Andries Jonker en de meegenomen Louis van Gaal-janker Stijn Schaars zullen de levende bewijzen zijn van Louis' levensfilosofie: Bewonder mij en het komt allemaal goed.HR
HR
HR

aliendwurf
Vedette

Droomaankoop: -
Reg.: 1 augustus 2004

HR
HR

Andreas Baader
Vedette
Hompie ©

aliendwurf schreef:

(plaatje)
HR
Zo, vieze NSB-er, wil jij dan ook een slotje regelen voor Johan Derksen en Hugo Borst?
HR
HR

aliendwurf
Vedette

:D :D :D

Ik wist het! :D
HR
HR

Vak Q
Geselecteerd voor Oranje

Vak: -
Reg.: 17 januari 2006

Knap staaltje werk! Zo'n lange column en zo weinig zeggen. Zonde van de bomen die daarvoor gekapt moeten worden...
HR
HR

Middenveldert
Internationale topspeler

Uit: Den Haag
Droomaankoop: Dirk Kuyt
Reg.: 22 juni 2007

Is dit artikel soms geschreven in het kader van de nationale Open Deur-week?
HR
HR

aliendwurf
Vedette

Dick van de Polderiaans geschreven?
HR
HR
Nico Dijkshoorn kan echt geweldig schrijven vind ik :ja
Die gast maakt echt vermakelijke dingen.
HR
HR

Larzovic
Vedette

Uit: Zwolle
Uploads: 1
Reg.: 3 juli 2004

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 27 mei 2009 om 14:53:32.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: lars_apenstaartje@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Ik vind het een nare man.
HR
HR
HR
HR

berg1f
Vedette

Uit: Oldenzaal
Reg.: 24 september 2004

Als columnist is hij geweldig, op 3FM en DWDD vind ik hem minder. Ik had niet verwacht dat hij zo leuk zou schrijven voor VI.
HR
HR

Ramesoe
Aanstormend talent

Uit: Dordrecht
Vak: Olympiatribune - Z4
Reg.: 22 juni 2005

De column die in de nieuwe VI staat vindt ik weer stukken minder, maar het is afentoe wel aardig om z'n stukkies te lezen.
HR
HR

brutilhose
Ballenjongen

Reg.: 7 mei 2008

Zn stukjes in de volkskrant op maandag waren altijd briljant, zal vast wel ergens gebundeld zijn in een boek. Heerlijk leesvoer!
HRHR
HR

luisfigo
Vaste waarde in elftal

Reg.: 15 januari 2009

'Als ik Koeman was, zou ik het op een vreten zetten'

Een paar weken geleden zei René van der Gijp in het tv-programma Voetbal International iets opvallends. Hij vond Ronald Koeman te dik voor AZ. Er moesten eerst wat kilootjes af, want zoals Ronald er nu bij liep, dat kon niet. Van der Gijp legde het uit. 'Als je van je spelers eist dat ze een perfect afgetraind lichaam hebben, dan kan je zelf niet met een dikke pens in de rondte gaan lopen.' Hans Kraay junior vond dat Louis van Gaal eigenlijk óók te dik was.

Ze ontroerden me, die twee oud-voetballers daar aan tafel. Ze hadden het natuurlijk over zichzelf. Als er íémand weet wat fnuikend is voor een carrière in de voetballerij, dan is het René van der Gijp wel. Heel grappig, op een brommer naar de training komen en dan ballen afwerken op doel met een helmpje op je hoofd en inderdaad, bijzonder anekdotisch leuk, een bitterbal op de rug van Erik Gerets' vrouw gooien, maar nu merkt hij pas het effect.

Oud-maatje Mario Been staat tonnen te verdienen in De Kuip en wordt serieus genomen. Hij zit naast Hans Kraay junior te blèren dat iets 'Hi-La-Risch' was. Als René het over het buikje van Koeman heeft, zegt hij dat eigenlijk tegen zichzelf. Als je wilt dat mensen serieus naar je luisteren, helpt het niet bekend te staan als de man die schreeuwend op een fiets een Chinees restaurant binnenreed en met een voetbal onder de arm ­twee porties Pang Shit bestelde.

Ook Hans Kraay junior deed aan verkapte zelfanalyse. Van Gaal iets te dik. Hij iets te golvend haar. Het zal de kift zijn. Kraay junior, goed in shape, acteert al jaren een presentator en sinds kort een succestrainer. Hij trekt precies de goede koppen, leunt op de goede momenten naar voren als hij serieus genomen wil worden, maar het is blijkbaar niet genoeg. Zelfs mensen met rare neuzen en dikke buiken laten hem moeiteloos verschrompelen tot een rommelaar in de marge. Hans Kraay junior is een coach zoals ik hem zou casten voor een fijne nieuwe Nederlandse jeugdfilm over voetbal.

Maar toch... Van der Gijps opmerking blijft wel hangen. Is Koeman te dik voor AZ? Die discussie is al eerder gevoerd. Martin Jol werd indertijd door Jorien van den Herik als te dik en te ongeschoren aan de kant geschoven. Zo iemand kon nooit trainer van Feyenoord worden. Niet veel later stond, na het schrikbewind van fulltime dressboy Ruud Gullit, Erwin Koeman voor de groep.

Iemand die zijn clubkostuum het liefst omgekeerd draagt. Een man die zich thuis scheert met een oude schelp en nog steeds de onderbroek draagt die hij aanhad tijdens de wedstrijd KV Mechelen-Ajax. Ik denk dat een trainer juist dik moet zijn. Kortademig zelfs. Dat maakt indruk. Je selectie dertig keer in de week een bosloop laten doen en zelf, wachtend op een wipkip aan het eind van de route, een broodje worst naar binnen werken. Dat zou ik doen. Ze keihard het verschil laten voelen.

In de literaire wereld begrijpen ze dat heel goed. Ik heb beroepsschrijfster en -drinker Connie Palmen tijdens een lezing tergend langzaam een sigaret zien opsteken. Kijken wie er iets van ging zeggen. Ongenaakbaar gedrag, dat lijkt me alleen maar goed als je trainer bent. Jongens als René van der Gijp en Gertjan Verbeek gaan uit van het verkeerde idee. Verbeek wil nog steeds na iedere looptraining met beide armen juichend boven het hoofd als eerste binnenkomen. Fout. Een trainer die vanuit de kantine met een broodje bal in zijn hand de spelers met een draaiende beweging van zijn arm duidelijk maakt dat ze nog zes rondjes kunnen lopen, die dwingt pas respect af.

Ik geloof helemaal niet in passend uiterlijk en een passende muzieksmaak om bij een topclub te kunnen werken. Voor Ajax kan het momenteel niet verloederd genoeg zijn. In godsnaam niet iemand met een kostuum. Ajax heeft behoefte aan een slecht geklede, uit zijn bek stinkende, zwalkende en ruftende trainer. Maarten van Rossem, ga je maar warmlopen. Qua kleding graag een type Dr. Fadrhonc of Otto Rehhagel, mannen in te strakke trainingspakjes uit de jaren zestig.

Broeken waarin je van kilometers afstand kunt zien of ze links- of rechtsdragend zijn. Ajax heeft juist iemand nodig die zijn 65 kilo varkensbuik op een wagentje voor zich uit rijdt. Iemand voor wie ze doodsbang zijn. Ik wil bij Ajax een trainer die zich niet scheert. Dat wil ik zien, de verwende Urby Emanuelson naast een trainer met stukken ei in zijn baard. Een trainer die Sjaak Swart niet herkent en hem vraagt of hij even de kleedkamers wil schoonmaken.

Er wordt te hysterisch gedaan over trainers. Ze vertellen ook te veel. Dingen die je helemaal niet wilt weten. Ron Jans doet zich al jaren voor als de eenvoudige, getapte jongen, maar vindt het helemaal niet raar als er één keer per jaar een journalist over de vloer komt die hij dan uitlegt wat goede muziek is. Ron houdt namelijk van Muziek Met Ruige Gitaren en vindt zichzelf daarom, in de voetbalwereld, best een gekkie. Ron voelt zichzelf een beetje anders, omdat hij boeken met heel veel letters leest en niet naar Marco Borsato luistert.

Zoiets kan je ook in de weg gaan zitten. Frank Rijkaard, die ooit, een jaar of 25 geleden, in Paradiso werd gesignaleerd bij een concert van REM, moet daar nu nog steeds vragen over beantwoorden. Een voetballende neger die van gitaarmuziek houdt, het is blijkbaar ongehoord in de voetbalwereld.

Als ik Koeman was, zou ik het op een vreten zetten. Een kilootje of twintig aankomen. Niet meer naar de kapper. Elastiekje in het haar en lekker op de motor naar de training. Alleen trainers die helemaal niets meer hoeven te doen, behalve aanwezig zijn, zoals Josep Guardiola van Barcelona, kunnen het zich veroorloven eruit te zien als een Italiaanse loverboy.

Koeman, die aan het begin van het volgende seizoen zó'n dikke kop heeft dat hij de Johan Cruijff Schaal niet langs zijn oren kan tillen, daar verheug ik me op. En René van der Gijp die dat dan weer 'Hi-La-Risch' vindt.

Nico Dijkshoorn

http://www.vi.nl/Achtergronden/NicoDijkshoorn/AlsIkKoemanWas,ZouIkHetOpEenVretenZetten.htm
HR
HR
Wederom een leuk stukje. Maar ik ben dan ook een fan. :B
HR
HR

E.C
Vedette

Reg.: 10 november 2005

die man is een fenomeen. wat een schitterende colums :pul
HR
HR

Yoda
Vedette

Uit: Amsterdam
Reg.: 1 juni 2003

Deze column is echt hilarisch. Erwin Koeman die scheert met een oude schelp. Ron Jans, best een gekkie. Perfecte typering van de clown Van der Gijp. En de verwende Furby naast een trainer met stukken ei in zijn baard.
Lang niet zo hard gelachen als om dit stukje!
HR
HR
Ik vond deze nog leuker....

"een slecht geklede, uit zijn bek stinkende, zwalkende en ruftende trainer. Maarten van Rossem, ga je maar warmlopen." :D

Maar lees ze maar eens vaker, dan zul je vaker in een deuk liggen. :pul
HR
HR

Barfly
Nationale topspeler
Winnaar Feyenoord Pool 2008/2009; meer prijzen

Reg.: 19 december 2005

Automatisch hoor ik ook de stem , en zie ik het ietwat zure, cynische hoofd van Dijkshoorn erbij. Ik mag hem wel. Mooi stuk overigens, heerlijke humor.
HR
HR

Andreas Baader
Vedette
Hompie ©

Prachtig.

Ik herinner me overigens ook nog een keer dat Nico Dijkshoorn Mart Smeets keihard voor lul zette bij DWDD. En dat terwijl iedereen weet dat Mart Smeets graag uitdeelt, maar nooit heeft leren incasseren.
HR
HR
Jaja, heb ik ook gezien. En hij is er daarna in columns nog een paar keer op teruggekomen. Geweldig... :B
HR
HR

Yoda
Vedette

Uit: Amsterdam
Reg.: 1 juni 2003

Andreas Baader schreef:

Prachtig.

Ik herinner me overigens ook nog een keer dat Nico Dijkshoorn Mart Smeets keihard voor lul zette bij DWDD. En dat terwijl iedereen weet dat Mart Smeets graag uitdeelt, maar nooit heeft leren incasseren.
HR
http://www.youtube.com/watch?v=zxVyNAJGztE

"mag ik dat zo zeggen, ja dat mag ik ook zo zeggen"
"die gekke mafkees van een Darwin, die zo van gebakken vis hield"
HR
HR

tufo
Vedette

Uit: RIDDERKERK
Vak: Stadiontribune - QQ
Reg.: 21 april 2005

Yoda schreef:

(...)

http://www.youtube.com/watch?v=zxVyNAJGztE

"mag ik dat zo zeggen, ja dat mag ik ook zo zeggen"
"die gekke mafkees van een Darwin, die zo van gebakken vis hield"
HR
Schitterend en dan die zuurpruim van een Smeets, haha :pul
HR
HR

DeambtenaaR
Vedette

Uit: Rotterdam
Reg.: 6 februari 2006

Dit keer weer een prachtige column in VI. Het is bijna reden genoeg om de blad te kopen. Lig elke keer in een deuk om die gast.
Even uit het blote hoofd:
"Rinus Israel schopt iemand met 2 voornamen altijd keihard tussen de benen"
"Sjaak Swart ziet er altijd uit alsof hij net onder de douche vandaan komt na een wedstrijd"
HR
HR

Andreas Baader
Vedette
Hompie ©

DeambtenaaR schreef:

Dit keer weer een prachtige column in VI. Het is bijna reden genoeg om de blad te kopen. Lig elke keer in een deuk om die gast.
Even uit het blote hoofd:
"Rinus Israel schopt iemand met 2 voornamen altijd keihard tussen de benen"
"Sjaak Swart ziet er altijd uit alsof hij net onder de douche vandaan komt na een wedstrijd"
HR
Hij is weer super inderdaad.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Feyenoord Forums » B - Feyenoord Netwerk » Feyenoord in de media » Nico Dijkshoorn

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Feyenoord Chatbox

Op dit moment zitten er 15 bezoekers in de chatbox. Het onderwerp is "WoensdagHalve Finale Beker 2045 uur Feyenoord - Fc-twente".

HR

Feyenoord Poll

Ben je blij met nieuwe thuis- en uitshirt?

Ja
alleen met thuisshirt
alleen met uitshirt
nee, ik vind beiden niets

HR

VoVo

Van de Feyenoord-fans denkt 92,2% dat NAC wint van ADO Den Haag. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Feyenoord Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Feyenoord-FC Twente:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!