| Poster | | Topic: Hardlopen... |  |
|
bss200 Ballenjongen
Vak: - Posts: 1 Reg.: 4 september 2007 | Beste hardlopers,
Ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek en hiervoor heb ik ongeveer 200 hardlopers nodig. Het onderzoek gaat met name over het volgen van een hardloopcursus en is makkelijk in te vullen. Misschien is het leuk om te weten dat er onder de inzendingen 10 paar hardloopschoenen worden verloot.
Hier is de vragenlijst te vinden: http://www.thesistools.com/?qid=35132&ln=ned
Alvast bedankt voor jullie hulp!
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | zo gedaan wat een rare vragen stonden er af en toe tussen zeg.....
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 |
quote: jozsef Kiprich. schreef:
zo gedaan wat een rare vragen stonden er af en toe tussen zeg.....
Ja, ik heb de vragenlijst ook even ingevuld. Maar ik ben toch echt veel te oud om mijn loopstijl nog te veranderen zoals de vragensteller wilde met zijn hardloopcursussen.
Overigens heb ik mij vandaag voor het eerst sinds ruim 3 jaar gewaagd op een atletiekbaan. Daar heb ik 5x 400-200 meter gedaan. De pauze tussen de 400 en de 200 meter was 200 meter dribbelen en de seriepauze was 400 dribbelen. Tot mijn grote verbazing liep ik de 400 nog steeds in 82 seconden en de 200 in 37. En alles ging vlak. Zonder enig verval.
Wel heb ik op spikes gelopen tijdens die intervaltraining. Die heb ik nog steeds niet weggegooid.
Eens kijken hoe ik mij morgen voel. Ik zal ongetwijfeld last hebben van wat pijntjes.
[Dit bericht is veranderd door De Sigaar (op 4 september 2007 20:57:53).]
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | Gister de laatste loop gedaan voor de ad loop van zondag
twee dagen lekker rusten veel pasta's eten
5 km in een 25.00 op de 2.5 zat ik op 11.30 helaas een behoorlijk verval daar wil ik ook nog vanaf.
In een wedstrijd loop je altijd sneller zeker met een start en een finish op de Coolsingel........
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 |
Gister de laatste loop gedaan voor de ad loop van zondag
twee dagen lekker rusten veel pasta's eten
5 km in een 25.00 op de 2.5 zat ik op 11.30 helaas een behoorlijk verval daar wil ik ook nog vanaf.
In een wedstrijd loop je altijd sneller zeker met een start en een finish op de Coolsingel........
Volgens mij start jij altijd iets te snel. Als ik goed gelezen heb loop je een 10 km wedstrijd in 56 minuten. Dan is een 5 kilometer in 25 minuten veel te snel. En 11.30 op de eerste 2.5 kan dan ook niet.
Probeer het eens wat rustiger aan te doen in het begin. Dan kom je lekker in je ritme en gaan de laatste 3 kilometer ook veel gemakkelijker.
Niets is fijner tijdens een loop om in de tweede helft de mensen in te halen die zich overschat hebben tijdens de eerste helft van de loop.
Bij mij gaat het ook onverwacht goed. Na mijn baantraining van dinsdag verwachtte ik een grote terugval en een hoop spierpijn. Woensdag heb ik rustig 25 minuutjes losgelopen en gisteren ben ik met een oude trainingsmaat weer gegaan voor een 'harde' 10. Deze ging in 43.55.
Ik heb nu daadwerkelijk een schema opgesteld om de 10 weer eens onder de 40 te lopen.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 |
quote: De Sigaar schreef:
(...)Volgens mij start jij altijd iets te snel. Als ik goed gelezen heb loop je een 10 km wedstrijd in 56 minuten. Dan is een 5 kilometer in 25 minuten veel te snel. En 11.30 op de eerste 2.5 kan dan ook niet.
Probeer het eens wat rustiger aan te doen in het begin. Dan kom je lekker in je ritme en gaan de laatste 3 kilometer ook veel gemakkelijker.
Niets is fijner tijdens een loop om in de tweede helft de mensen in te halen die zich overschat hebben tijdens de eerste helft van de loop.
Bij mij gaat het ook onverwacht goed. Na mijn baantraining van dinsdag verwachtte ik een grote terugval en een hoop spierpijn. Woensdag heb ik rustig 25 minuutjes losgelopen en gisteren ben ik met een oude trainingsmaat weer gegaan voor een 'harde' 10. Deze ging in 43.55.
Ik heb nu daadwerkelijk een schema opgesteld om de 10 weer eens onder de 40 te lopen.
Klopt ja ik loop een 10 in 56 ongeveer en ik wilde snel starten en dit volhouden maar helaas kreeg ik de deksel op mijn neus.
Ik ben ook maar een beginnende loper.
Heb je tips voor me voor a.s zondag de 10 km AD-loop
ik neem nu tot aan zondag rust zo ie zo
het liefst loop ik zondag een 53.00 er kan dat?
[Dit bericht is veranderd door jozsef Kiprich. (op 7 september 2007 11:25:26).]
|
|
|
De Sigaar Vedette
(...)
Klopt ja ik loop een 10 in 56 ongeveer en ik wilde snel starten en dit volhouden maar helaas kreeg ik de deksel op mijn neus.
Ik ben ook maar een beginnende loper.
Heb je tips voor me voor a.s zondag de 10 km AD-loop
ik neem nu tot aan zondag rust zo ie zo
het liefst loop ik zondag een 53.00 er kan dat?
De eerste tip heb ik al gegeven: rustig starten.
Dat betekent in jouw geval 5.15 per kilometer. Als je dat tot het einde vol zou houden loop je 52.30. Gezien het feit dat je in staat bent een 5 km in 25.00 te lopen behoort een 52-er echt tot de mogelijkheden.
Neem nu inderdaad je rust. Dat kan helemaal geen kwaad.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
(...)De eerste tip heb ik al gegeven: rustig starten.
Dat betekent in jouw geval 5.15 per kilometer. Als je dat tot het einde vol zou houden loop je 52.30. Gezien het feit dat je in staat bent een 5 km in 25.00 te lopen behoort een 52-er echt tot de mogelijkheden.
Neem nu inderdaad je rust. Dat kan helemaal geen kwaad.
er staan om de km klokken dus dat moet zeker gaan lukken ik ga echt voor een top tijd, zou ik op de 5 km (keerpunt op de 26.15 moeten zitten.
hoe raad je me aan de dag te beginnen qua eten en drinken?
zonder aan de start te staan en te moeten plassen?
|
|
|
De Sigaar Vedette
(...)
er staan om de km klokken dus dat moet zeker gaan lukken ik ga echt voor een top tijd, zou ik op de 5 km (keerpunt op de 26.15 moeten zitten.
hoe raad je me aan de dag te beginnen qua eten en drinken?
zonder aan de start te staan en te moeten plassen?
In ieder geval het bier zoveel mogelijk laten staan zaterdagavond en zondagochtend geen koffie. Dat zijn alletwee middelen om te voorkomen dat je met een volle blaas staat in het startvak. Drink ook niet teveel water ineens. Begin ermee 3 uur voor de start en steeds kleine hoeveelheden. Dan komt er voldoende water in je lichaam en komt het urineren ook ruim voor de start al op gang in plaats van vlak ervoor.
Voor het eten geldt overigens hetzelfde. Ongeveer 3 uur voor de start een niet al te zwaar ontbijt. Dan komt de ontlasting ook ruim voor de start op gang. Een half uurtje voor de start neem je dan nog een energiereep en je kunt er tegenaan op de 10. Pak tijdens de loop je drankjes. Het liefst gewoon water. Giet een deel over je hoofd en drink de rest.
Loop ze!
|
|
|
IvanNielsen Talent
Uit: Mijdrecht Vak: - Posts: 72 Reg.: 20 januari 2005 | Probeer in ieder geval in een 'negative split' te lopen, dus langzaam starten en de de tweede helft sneller dan de eerste. Kijk hier nog maar eens:
Negative Split
Omdat het je eerste is, zul je geneigd zijn naar het tempo van anderen te kijken en misschien wel mee te willen. Doe dat niet...!
Over eten en drinken op de 10km hoef je geen zorgen te maken. Je lichaam heeft voldoende koolhydraten om de afstand en de te lopen tijd aan te kunnen.
Ontbijt op tijd (max 3 uur tevoren)en eet kort voordat je start alleen die dingen die je ook gewend bent. Ga dus niet experimenteren met energiedrankjes, repen, bananen als je dat nog nooit gedaan hebt. Drink ongeveer 500ml tot een uur voor de wedstrijd, dit kan je nog uitplassem. Drink nog wat kort voor de start.
Zelf drink ik niet tijdens een 10km, mits het natuurlijk erg warm is. En ook hierbij geldt, doe niets wat je niet gewend bent.
En geniet ervan, succes!
|
|
|
basje Internationale topspeler
Uit: Druten Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1026 Reg.: 16 augustus 2004 |
Pak tijdens de loop je drankjes. Het liefst gewoon water. Giet een deel over je hoofd en drink de rest.
Loop ze!
Ik ben het tot nu toe volgens mij is alles nog met je eens geweest omtrent het haropen, maar hier geef je een tip die voor sommige mensen werkt, maar voor andere een groot probleem kan opleveren.
Drink tijdens een loop inderdaad alleen water, want al die sportdrankjes zijn voor je lichaam ook lastiger verwerken, daar moet je op trainen.
het over je hoofd gooien van water vind ik persoonlijk verschrikkelijk, alleen bij een temperatuur van boven de dertig graden doe ik dat soms. mijn lichaam krijgt zichzelf wel op temperatuur. Ik weet dat ik hier niet de enige in ben, want ik heb dit al van meerdere lopers gehoord, terwijl er inderdaad ook lopers zijn die net als jij graag water over hun hoofd gooien, ik zou zeggen probeer het eerst tijdens een pittige training en kijk hoe je het dan ervaart.
Ik heb trouwens sinds kort een garmin forerunner 305 in mijn bezit als trainingsmaatje. helemaal super. je kunt er goed je gelopen route op terug zin, trainingen plannen en ook je snelheid zien, wat voor mij erg prettig is. want ik wel graag mijn snelheid beter onder controle krijgen, eigenlijk verhogen.
edit: een paar typfoutjes verbeterd
[Dit bericht is veranderd door basje (op 7 september 2007 13:27:17).]
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 | Ik ging er vanuit dat het zondag boven de 20 graden zou zijn en dat de zon schijnt. Dan heb je als je voluit loopt zoals jozsef Kiprich dat komende zondag gaat doen kans op warmtestuwing.
Ik neem aan dat jozsef zelf wel weet of hij water op zijn hoofd kan verdragen. Kan hij dat niet dan is het uiteraard beter dit niet te doen. Bij mij werkt het in ieder geval uitstekend. Het houdt je hoofd fris hetgeen uiteindelijk ook goed is voor de coordinatie, met name aan het einde van de wedstrijd.
Heb je overigens al wat ervaring opgedaan met de forerunner? Ik overweeg ook zo'n apparaat aan te schaffen. Dat is vooral handig in het buitenland omdat ik daar vaak geen idee heb wat de afstanden zijn. Het kost mij dan soms weken lang om goede rondjes uit te zetten. Met dat soort apparaten is dat een peulenschilletje.
|
|
|
basje Internationale topspeler
Uit: Druten Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1026 Reg.: 16 augustus 2004 |
Heb je overigens al wat ervaring opgedaan met de forerunner? Ik overweeg ook zo'n apparaat aan te schaffen. Dat is vooral handig in het buitenland omdat ik daar vaak geen idee heb wat de afstanden zijn. Het kost mij dan soms weken lang om goede rondjes uit te zetten. Met dat soort apparaten is dat een peulenschilletje.
Ik heb er nu een ker mee gelopen en dat beviel erg goed. Ik heb hem via ebay in Amerika gekocht, dit scheelt veel geld, maar dan zit er wel engels talige software op en moet je bj een defect je forerunner opsturen naar Engeland, maar dat vind ik geen probleem (helemaal niet als me dat 200 € scheelt)
Wat me heel erg meeviel aan de Forerunner was het gewicht, ondanks dat het een erg groot horloge is weegt hij heel weinig en heb ik er tijdens het lopen geen last van. Het signaal van de hartslagmeter die erbij zit is ook vele malen beter dan ik gewend was bij mijn hartslag meter. Tot nu toe kan ik er allen nog maar positief voer zijn, maar over een paar weken moet ik er een betere mening over hebben, dan heb ik een aantal van mijn vaste trainingsrondes gelopen met de forerunner en kan ik ok daadwerkelijk iets gaan doen met de output die hij aan de computer geeft na het lopen. ik vind vooral de combinitie hartslag, snelheid en steiging/daling van het parcours wel interresant. stiekem een beetje emt het oog op de zevenheuvelenloop die ik misschien weer wil gaan meelopen.
|
|
|
Seldon Vedette Winnaar Interlands Klassement Soccer Netwerk VoVo 2007/2008
Vak: - Posts: 1822 Reg.: 1 juli 2005 | Ik ga er zondag ook weer voor, richt me op een tijd rond de 38 minuten. Dat gaat spannend worden omdat ik er niet echt hard voor getraind heb, één keer per week met wat interval training. Vorige week ben ik er hard tegen aangegaan op de 4km en dat ging sneller dan ik had verwacht ong 15 min, maar op de langere afstand is het nog steeds afwachten of ik het tempo vol ga houden. Daarom heb ik nog een rustige 10 km gelopen om nog eens aan de afstand te wennen.
De voorbereiding was dus niet helemaal top maar dat zegt soms niet zo heel veel. Ik twijfel alleen nog of ik vandaag een laatste training ga lopen.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Ik ging er vanuit dat het zondag boven de 20 graden zou zijn en dat de zon schijnt. Dan heb je als je voluit loopt zoals jozsef Kiprich dat komende zondag gaat doen kans op warmtestuwing.
Ik neem aan dat jozsef zelf wel weet of hij water op zijn hoofd kan verdragen. Kan hij dat niet dan is het uiteraard beter dit niet te doen. Bij mij werkt het in ieder geval uitstekend. Het houdt je hoofd fris hetgeen uiteindelijk ook goed is voor de coordinatie, met name aan het einde van de wedstrijd.
Zondag wordt het onder de 20 graden en ik heb nog nooit water over mijn hoofd gegooid, ik heb ook geen enkele haar op het bolleke ook heerlijk.
Ik ga rusrig van start en hoop wel onder de 27.00 op de helft te zijn vandaar ga ik langzaam versnellen.
Is een ontbijt van een bak mueslie en een paar bananen voldoende zo rond 8.00.
|
|
|
De Sigaar Vedette
(...)
Zondag wordt het onder de 20 graden en ik heb nog nooit water over mijn hoofd gegooid, ik heb ook geen enkele haar op het bolleke ook heerlijk.
Ik ga rusrig van start en hoop wel onder de 27.00 op de helft te zijn vandaar ga ik langzaam versnellen.
Dat is ruim voldoende. Zeker als je vaker zo'n ontbijt gebruikt hebt.
Mijn ervaring is wel dat het uiterst moeilijk is een wedstrijd met 'negatieve split' te lopen. Eenvoudiger is het een vlakke race te lopen of, in jouw geval, 26.30 om 27.00 of zoiets. Dan heb te toch 53.30 waarmee je toch een goed pr pakt.
Succes morgen! 
|
|
|
De Sigaar Vedette
(...)
Hoe is het gegaan vandaag? Volgens mij had je in ieder geval redelijk loopweer met misschien ietsjes te veel wind.
Ik ben vandaag eens voor de ultralange duurloop gegaan. 27 kilometer maar liefst. Daar deed ik 2.15 over.
Ook dit ging uitstekend dus. Ik begin er weer een beetje plezier in te krijgen.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
(...)
Hoe is het gegaan vandaag? Volgens mij had je in ieder geval redelijk loopweer met misschien ietsjes te veel wind.
Ik ben vandaag eens voor de ultralange duurloop gegaan. 27 kilometer maar liefst. Daar deed ik 2.15 over.
Ook dit ging uitstekend dus. Ik begin er weer een beetje plezier in te krijgen.
Ging lekker vandaag hoor alleen was het de eerste km erg druk dus kon niet goed wegkomen en mijn eigentempo lopen.
wat resulteerde in een 5.45 op de eerste km daarna kon ik lekker doorlopen op de 5 had ik een 27.15, daarna was het keerpunt en stond er op zijn tijd een straffe tegen wind.
al met al ben ik met een 56.15 tevreden had iets sneller gewild maar het zat er niet in al had ik op de laatste km wel het idee dat er nog een versnelling in gezeten had voor een langere duur.
Zal wel de ervaring zijn die ik nog op moet gaan doen.....
|
|
|
De Sigaar Vedette
(...)
Ging lekker vandaag hoor alleen was het de eerste km erg druk dus kon niet goed wegkomen en mijn eigentempo lopen.
wat resulteerde in een 5.45 op de eerste km daarna kon ik lekker doorlopen op de 5 had ik een 27.15, daarna was het keerpunt en stond er op zijn tijd een straffe tegen wind.
al met al ben ik met een 56.15 tevreden had iets sneller gewild maar het zat er niet in al had ik op de laatste km wel het idee dat er nog een versnelling in gezeten had voor een langere duur.
Zal wel de ervaring zijn die ik nog op moet gaan doen.....
Wat zonde is dat. Maar ja je had dus duidelijk minstens 30 secondes verlies tijdens de start. Dat mag je wat mij betreft best van je tijd aftrekken.
Was er tijdens de terugweg overigens geen groepje meer waarmee je kon samenwerken? Dan neem je om en om de kop on de wind een beetje te breken.
En inderdaad: ervaring is belangrijk. Hoe meer wedstrijden je loopt hoe beter je gaat weten hoe zoiets aan te pakken.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
(...)Wat zonde is dat. Maar ja je had dus duidelijk minstens 30 secondes verlies tijdens de start. Dat mag je wat mij betreft best van je tijd aftrekken.
Was er tijdens de terugweg overigens geen groepje meer waarmee je kon samenwerken? Dan neem je om en om de kop on de wind een beetje te breken.
En inderdaad: ervaring is belangrijk. Hoe meer wedstrijden je loopt hoe beter je gaat weten hoe zoiets aan te pakken.
Ik liep met twee vrienden maar een ging een stuk sneller en de ander een stuk langzamer, das wel jammer ik heb wel geprobeerd opm een beetje in de luwte te lopen maar als ze dan mijn tempo niet hadden ben ik verder gegaan.
Volgende loop is als het goed is 14-10 in Hellevoet weer een 10 km.
Ik ga nu trainen voor de CPC loop dus er zit veel lang werk aan te komen dan is een 10 km loopje wel lekker om te kijken waar ik over een maand sta.
|
|
|
De Sigaar Vedette
(...)
Ik liep met twee vrienden maar een ging een stuk sneller en de ander een stuk langzamer, das wel jammer ik heb wel geprobeerd opm een beetje in de luwte te lopen maar als ze dan mijn tempo niet hadden ben ik verder gegaan.
Volgende loop is als het goed is 14-10 in Hellevoet weer een 10 km.
Ik ga nu trainen voor de CPC loop dus er zit veel lang werk aan te komen dan is een 10 km loopje wel lekker om te kijken waar ik over een maand sta.
Succes dan komende maand. Zo'n klein loopje is misschien makkelijker om voor een goede tijd te gaan. Je hebt dan nauwelijks startverlies en kan gelijk in je eigen tempo lopen.
Zelf heb ik het ook nooit zo gehad op die massale evenementen. Behalve natuurlijk als ik op basis van mijn beste jaarprestatie recht had op een plaats in het voorste startvak.
Is de CPC nog steeds in april overigens? Dan heb je nog lekker de tijd om je goed voor te bereiden.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
(...)Succes dan komende maand. Zo'n klein loopje is misschien makkelijker om voor een goede tijd te gaan. Je hebt dan nauwelijks startverlies en kan gelijk in je eigen tempo lopen.
Zelf heb ik het ook nooit zo gehad op die massale evenementen. Behalve natuurlijk als ik op basis van mijn beste jaarprestatie recht had op een plaats in het voorste startvak.
Is de CPC nog steeds in april overigens? Dan heb je nog lekker de tijd om je goed voor te bereiden.
CPC is 15 maart heb al een schema liggen waarmee ik aan de slag ga ik wil gewoon wel 4 keer per week gaan trainen veel lopen als het al donker is zal wel tegenvallen.
|
|
|
De Sigaar Vedette
(...)
CPC is 15 maart heb al een schema liggen waarmee ik aan de slag ga ik wil gewoon wel 4 keer per week gaan trainen veel lopen als het al donker is zal wel tegenvallen.
Het voordeel van het lopen in het donker is wel dat je in Nederland meestal veel minder wind hebt dan overdag. Ik heb het nooit zo erg gevonden om 's avonds te trainen in de winter.
Tegen de kou is het gemakkelijker kleden dan tegen de warmte. Zelfs vandaag moest ik nog mijn trainingsjasje uitdoen omdat het anders te warm was.
|
|
|
Seldon Vedette Winnaar Interlands Klassement Soccer Netwerk VoVo 2007/2008
Vak: - Posts: 1822 Reg.: 1 juli 2005 | Viel bij mij ook wat tegen, dit kwam vooral door de enorme drukte. Ik weet niet hoe het bij jou zat maar ik kwam maar niet langs die halve marathonners, die ook niet echt meehielpen door massaal in de breedte te lopen. Mijn tijd was ong 41 minuten, ruim 1 minuut onder mijn pr maar het stukje net na de start verliep ook niet vlekkeloos. Daar iedereen zich altijd probeert voor te dringen zat ik nogal achteraan en kon ik vanaf het begin al moeilijk in halen.
Ik had nog zoveel adem over dat ik er op het einde nog een mooie eindsprint kon uit halen, volgens mij had ik er dus veel meer uit kunnen halen. Ik richt me nu ook op de CPC loop, en ik ga de komende tijd eens goed nadenken hoe ik de 39/40 minuten grens ruim voorbij kan gaan. Mijn gevoel zegt me dat een tijd van 35 minuten erin moet zitten als ik me optimaal voorbereid. Heb jij nog tips Sigaar ?
|
|
|
De Sigaar Vedette
quote: Seldon schreef:
Viel bij mij ook wat tegen, dit kwam vooral door de enorme drukte. Ik weet niet hoe het bij jou zat maar ik kwam maar niet langs die halve marathonners, die ook niet echt meehielpen door massaal in de breedte te lopen. Mijn tijd was ong 41 minuten, ruim 1 minuut onder mijn pr maar het stukje net na de start verliep ook niet vlekkeloos. Daar iedereen zich altijd probeert voor te dringen zat ik nogal achteraan en kon ik vanaf het begin al moeilijk in halen.
Ik had nog zoveel adem over dat ik er op het einde nog een mooie eindsprint kon uit halen, volgens mij had ik er dus veel meer uit kunnen halen. Ik richt me nu ook op de CPC loop, en ik ga de komende tijd eens goed nadenken hoe ik de 39/40 minuten grens ruim voorbij kan gaan. Mijn gevoel zegt me dat een tijd van 35 minuten erin moet zitten als ik me optimaal voorbereid. Heb jij nog tips Sigaar ?
Trainen, trainen en nog eens trainen
Maar dat bedoel je vast niet.
In de eerste plaats heb ik een vraag: waarop baseer je dat je ooit in staat bent 35 minuten te lopen over een 10 km? Want dat is nogal wat. Daarvoor moet je toch over zo'n afstand rond de 17 kilometer per uur kunnen lopen hetgeen echt niet zo gemakkelijk is.
Het kan natuurlijk wel maar dan moet je uiterst gedisciplineerd en ook hard gaan trainen.
In de eerste plaats moet dat basistempo dat bij jou kennelijk rond de 15 km/uur ligt (40 minuten/10 km) opgeschroefd worden naar 17 km/uur. Dit kan alleen bereikt worden als je intrinsiek in staat bent een dergelijk tempo te halen.
Heb je bijvoorbeeld al eens een 1.000 meter gelopen? En zo ja, wat is je beste tijd over deze afstand? Dat geeft een aardige indicatie over wat je over een 10 km zou kunnen lopen.
Wil je de 10 in 35 kunnen lopen moet die kilometer net boven de 3 minuten gelopen worden. En dat is best wel snel.
Bij een dergelijke tijd behoort natuurlijk ook een trainingsschema waarbij 5 à 6 dagen per week getraind wordt, waarbij naast de duurlopen ook temoplopen (duizendjes) en intervaltraining (series met 300 à 400 meter) gedaan moet worden.
|
|
|