| Poster | | Topic: Hardlopen... |  |
|
Jan van Galen Nationale topspeler
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 748 Reg.: 9 november 2000 |
quote: De Sigaar schreef:
Bedenk dat je voor een marathon in 2.36 elke 200 meter moet afleggen in 44.5 seconden. Dus zo extreem waren die programma's helemaal niet.
....
Wat je dan gaat krijgen is dat je tegen jezelf gaat lopen. M.a.w. je probeert steeds je record op dat rondje te pakken waardoor je je zo over de kop loopt.
Nee, voor jou is dat niet extreem, maar voor mij (en voor de meesten hier) is dat wel het geval.
Heb vanavond voor de grap eens een aantal keren de 200 meter in 36" gelopen. Want dat is ongeveer de snelheid van het wereldrecord op de marathon. En dat moet je dan ruim 2 u volhouden. Ik raad het iedereen een keer aan om te proberen....
Voor wat betreft je andere opmerking: helemaal mee eens, en daar gaan er veel mee de mist in. Ik zie in deze topic ook al enkele mogelijke slachtoffers van die misvatting dat je steeds harder moet...
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 |
quote: Jan van Galen schreef:
(...)
Nee, voor jou is dat niet extreem, maar voor mij (en voor de meesten hier) is dat wel het geval.
Heb vanavond voor de grap eens een aantal keren de 200 meter in 36" gelopen. Want dat is ongeveer de snelheid van het wereldrecord op de marathon. En dat moet je dan ruim 2 u volhouden. Ik raad het iedereen een keer aan om te proberen....
Voor wat betreft je andere opmerking: helemaal mee eens, en daar gaan er veel mee de mist in. Ik zie in deze topic ook al enkele mogelijke slachtoffers van die misvatting dat je steeds harder moet...
Voor mij zijn die programma's nu ook extreem geworden uiteraard. Ik was toen 32 à 33 jaar en kon dergelijke programma's vrij eenvoudig draaien.
En als je inderdaad bedenkt dat je elke 200 meter binnen de 36 seconden moet lopen aan een stuk om het wereldrecord op de marathon te verbeteren dan zie je dat een eerdere vraag binnen dit forum of je voor de marathon ook snelheidtraining moet doen met 'ja' beantwoord moet worden.
Tenminste als je je PR wilt verbeteren.
Ik blijf altijd hameren op variaties in het trainingsschema. Of je nu beginner bent of gevorderde.
Niet alleen variaties in de vorm van de training maar bijvoorbeeld ook in de ondergrond. Dus niet alleen de weg maar ook eens gras, bospaden, strand of de baan.
En ook niet alleen het vlakke. Ook eens wat heuvels opzoeken. Dat kan al gedaan worden door (fiets)-bruggetjes in je parcours op te nemen. Of eens naar de duinen te gaan.
Daarnaast zijn variaties in de lengte van duurlopen van belang. De ene keer loop je bijvoorbeeld 6 kilometer, de volgende keer 8 of 4 kilometer. Dat alles om overbelasting en ook verveling te voorkomen.
Ik vind het overigens heel jammer dat ik het zelf niet meer kan. Ik heb er altijd heel veel genoegen aan beleefd.
Als ik nu een duurloopje doe moet ik dagen herstellen omdat mijn rug gaat opspelen. Die heb ik een keer beschadigd toen ik tijdens een verhuizing achterover viel op een betonnen trap.
Snelheidstraining is sindsdien volkomen onmogelijk geworden, laat staan baantraining.
Mijn laatste wedstrijd was in 2003. Toen strompelde ik nog 1x mijn geliefde 5.000 meter op de baan. In 19 minuten en 12 seconde.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | Vandaag voor het eerst gelopen met een hartslag meter en wel de Polar RS100 zeer mooi dingetje en echt ideaal om lekker mee te trainen.
Moet op 160 slagen per minuut blijven was 85% van mijn vermogen...
|
|
|
IvanNielsen Talent
Uit: Mijdrecht Vak: - Posts: 72 Reg.: 20 januari 2005 |
quote: jozsef Kiprich. schreef:
Vandaag voor het eerst gelopen met een hartslag meter en wel de Polar RS100 zeer mooi dingetje en echt ideaal om lekker mee te trainen.
Moet op 160 slagen per minuut blijven was 85% van mijn vermogen...
Gefeliciteerd met je RS100, ik heb zelf een RS200SD en ben uitermate tevreden. Vandaag mn eerste 10km in mn 46e levensjaar gelopen. Voelt nog steeds goed. Deze zomer lekker de basis vasthouden..3 a 4 per week.
Verder schema's geselecteerd voor het najaar, op naar de 7-heuvelen, egmond en rdam. Schema dus voor 10, 16EM , 1/2 en 1/1 M.
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 | Vandaag tussen de buien door weer eens een duurloopje gedaan. Veertig minuten met een oude loopmaat van me die morgen ergens een wedstrijd gaat lopen.
Het viel me niet eens tegen. We liepen toch nog 5 minuten per kilometer en ik was nog in staat een gesprek te voeren. Dat betekent dat ik niet door het lint ging en dus nog reserves had.
Hoe loopt dat trouwens met een hartslagmeter? Ik heb het nooit gedaan. Ik liep altijd op gevoel. Er zijn bij mij wel eens metingen verricht voor sportkeuringen bij het SMA. Mijn maximale hartslag lag toen rond de 165.
Ik denk dan ook dat je eerst metingen vooraf moet doen om de voor jou beste hartslag te bepalen. Er zijn wel algemene formules maar die moet je toch met de nodige voorzichtigheid gebruiken.
Mijn theoretische maximum was toen namelijk rond de 185. Als ik dat als uitgangspunt genomen had zou ik altijd veel te hard hebben moeten trainen. 160 slagen zou voor mij indertijd bijna maximaal geweest zijn.
|
|
|
Jan van Galen Nationale topspeler
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 748 Reg.: 9 november 2000 |
Hoe loopt dat trouwens met een hartslagmeter?
Ik weet er ook lang niet alles van. Voor mij is het alleen een snelheidsbegrenzer die er voor zorgt dat ik mn duurlopen niet te snel loop. Voor de rest doe ik er ook niks mee.
Valt me op dat dit niet echt een topic is voor de allerjongste onder ons:
Maar toen was ik rond de 33 jaar en kon toen 5 of meer dagen per week trainen met weken van 50 tot 150 kilometer.
...
Toen ik begon met hardlopen (in de jaren '60)
quote: Jan van Galen schreef:
Zelf loop ik zo'n dikke twee jaar, ik ben op mn 40e begonnen
quote: IvanNielsen schreef:
Ik loop nu zes jaar sinds mn 40e,
...
Vandaag mn eerste 10km in mn 46e levensjaar gelopen.
Sport eigenlijk al een groot deel van mijn leven ben 33 jaar
|
|
|
GreyHornet Vedette
Uit: Enschede Vak: Stadiontribune - Q Posts: 2784 Reg.: 12 januari 2005 | Ik loop ook hard! Even de gemiddelde leeftijd wat naar beneden trekken. Loop sinds m'n 16e.
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 |
quote: GreyHornet schreef:
Ik loop ook hard! Even de gemiddelde leeftijd wat naar beneden trekken. Loop sinds m'n 16e.
Ik loop hard vanaf m'n 9e. Gewoon lopen deed ik al eerder. Ik schat zo rond m'n 2e 
|
|
|
IvanNielsen Talent
Uit: Mijdrecht Vak: - Posts: 72 Reg.: 20 januari 2005 |
quote: GreyHornet schreef:
Ik loop ook hard! Even de gemiddelde leeftijd wat naar beneden trekken. Loop sinds m'n 16e.
Ik loop ook "hard"..., tot mn 28e als rechtsback bij mn cluppie Argon (Landskampioen Amateurs 2007 )!!, maar vanaf mn 40e dus individueel op de weg.
Ben inmiddels 46 en nog lang niet versleten op hardloopgebied, hoop op mn 70e nog te lopen !
Volgens diverse sites (w.o. ChatNRun) zitten de meeste lange afstand lopers qua leeftijd in de > 40jaar categorie.
Hoe loopt dat trouwens met een hartslagmeter? Ik heb het nooit gedaan. Ik liep altijd op gevoel. Er zijn bij mij wel eens metingen verricht voor sportkeuringen bij het SMA. Mijn maximale hartslag lag toen rond de 165.
Ik denk dan ook dat je eerst metingen vooraf moet doen om de voor jou beste hartslag te bepalen. Er zijn wel algemene formules maar die moet je toch met de nodige voorzichtigheid gebruiken.
Mijn theoretische maximum was toen namelijk rond de 185. Als ik dat als uitgangspunt genomen had zou ik altijd veel te hard hebben moeten trainen. 160 slagen zou voor mij indertijd bijna maximaal geweest zijn.
Hoewel je d.m.v. een eigen (loop) test je maximale hartslag c.q. VO-max kan berekenen (ff googlen)is het beter om dit via een SMA (Sport Medisch Advies) te doen.
Een SMA kan je op verschillende locaties in het land afnemen en worden meestal deels vergoed door de ziektekostenverzekering. Kosten om en nabij 50 euri.
[Dit bericht is veranderd door IvanNielsen (op 25 juni 2007 18:52:29).]
|
|
|
GreyHornet Vedette
Uit: Enschede Vak: Stadiontribune - Q Posts: 2784 Reg.: 12 januari 2005 |
(...)
Ik loop hard vanaf m'n 9e. Gewoon lopen deed ik al eerder. Ik schat zo rond m'n 2e 
Auw. en ik maar denken. Waarom staat de rest toch allemaal op 2 van die lange stelten?
Ik probeer elke 2 a 3 dagen zo ongeveer 5-7.5 km hard te lopen. Ben nu aan het werk dus er is iets minder tijd voor. Ik doe het eigenlijk echt voor m'n plezier en om de conditie een beetje op peil te houden , vooral in de zomer als het bier en strand meestal overheerst.(Anders moet je altijd weer zoveel opbouwen voor het nieuwe voetbalseizoen..) En ik wielren er ook nog eens bij. Ik neem met hardlopen nooit tijden op of probeer sneller te lopen dan de keer ervoor, voor mij is het een pure vorm van ontspanning na een dag op de uni of na een dag werken. Conditie is natuurlijk een leuke bijkomstigheid..
Misschien dat ik het wel eens ga doen, kan de hartslagmeter die ik gebruik met fietsen misschien wel gebruiken op de één of andere manier.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | Ben net weer terug van het lopen 6.300 in een nette 35.53 mijn doel was onder de 36.00 en yesssss gelukt.
Moet we zeggen dat ik rond de 30 min aardig stuk zat hartslag zat constant rond de 175 heerlijk.
Morgen op de fiets naar het werk 13 km enkele reis om de spieren wat los te maken......
|
|
|
Roaldinho Vedette
Uit: Rotterdam Vak: Stadiontribune - RR Posts: 1558 Reg.: 27 augustus 2004 |
Ben net weer terug van het lopen 6.300 in een nette 35.53 mijn doel was onder de 36.00 en yesssss gelukt.
Moet we zeggen dat ik rond de 30 min aardig stuk zat hartslag zat constant rond de 175 heerlijk.
Morgen op de fiets naar het werk 13 km enkele reis om de spieren wat los te maken......
Ondanks hetfeit dat ik al een tijdje niet meer heb gepost, ben ik nog steeds 3x per week aan het lopen.
Ook vandaag weer gelopen.
7.200 meter in 41.06 minuten.
Heel rustig aan gedaan, no rush...
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | Heb net een 10 km achter de rug in een uur is 6 min per kilometer kan beter maar ben er zeer content mee op dit moment.....
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 | Gisteren in Dublin ook nog even een 10km gelopen over een behoorlijk heuvelachtig parcours. Daarbij heb ik geen tijd opgenomen. Gewoon lekker gelopen. Dat blijft toch altijd een goede bezigheid. Na afloop heb ik nog een lekkere Guinness gepakt tesamen met een goede sigaar.
Dat laatste is natuurlijk niet zo best maar ook tijdens mijn loopcarrière was ik al fervent sigarenroker.
|
|
|
verbreetje Talent
Uit: koudekerk aan den rijn Vak: - Posts: 73 Reg.: 3 mei 2007 | wanneer is er weer een hardloopwedstrijd? kheb zin om dat weer te gaan kijken
|
|
|
IvanNielsen Talent
Uit: Mijdrecht Vak: - Posts: 72 Reg.: 20 januari 2005 | Vanochtend weer mijn favoriete training gedaan; long slow distance (LSD). 23 km gemiddeld in 6:10. Was om 8 uur al erg zonnig en het werd steeds warmer. Blij dat ik een bidonntje water bij me had.
Volgende week zondag, mn 4e training van komende week, op naar de 25km....om vervolgens lekker 3 weken op vakantie te gaan en te gaan vakantielopen!
Vanaf half augustus weer op schema trainen, mn snelheid wordt dan weer belangrijk voor de 15km van Nijmegen, en de 1/2 van Egmond.
Suc6 iedereen met lopen
Ruud
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 |
quote: verbreetje schreef:
wanneer is er weer een hardloopwedstrijd? kheb zin om dat weer te gaan kijken
3-2-2008 is er in 020 een hardloopwedstrijd 
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | 10 km achter de rug de eerste 5km ging in 25 min en toen kwam het verval de tweede 5 in 35
Al met al ben ik zeer tevreden met de eindtijd...
zondag weer een 5 km en volgende week weer lekker aan mijn snelheid werken
Heb een mooi schema gemaamkt op http://www.myasics.nl
Wil gaan voor een tijd van 50 min op de 10 kilometer heb nog twee maanden de tijd
[Dit bericht is veranderd door jozsef Kiprich. (op 14 juli 2007 09:26:05).]
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 | Hoe gaat het met jullie programma's? Ik lees de laatste tijd weinig hier. Juist in vakantietijd moet er ook getraind worden willen jullie de beoogde resultaten behalen. Rust roest.
|
|
|
basje Internationale topspeler
Uit: Druten Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1026 Reg.: 16 augustus 2004 |
Hoe gaat het met jullie programma's? Ik lees de laatste tijd weinig hier. Juist in vakantietijd moet er ook getraind worden willen jullie de beoogde resultaten behalen. Rust roest.
Rust roest alleen als je lang rust, want na een goede training waarbij je redelijk je grenzen hebt gezocht zul je moeten rusten o mte herstellen en te verbeteren, want ondanks dat je je grenzen zult moeten opzoeken m jezelf te verbeteren bljft het zo dat je tijdens je rustdagen die verbetering pas opdoet.
Ik loop zelf altijd 2 tot 3 keer per week en de rest van de dagen bewust niet, omdat ik merk dat je die rust tussendoor nodig hebt om jezelf te kunnen verbeteren. als ik 4 of 5 keer in de week ga lopen gun ik mezelf niet voldoende rust om mijn lihaam de kans te geven de spieren te laten verstevigen.
ik ben nu na een lange blessure weer aan het trainen om en uur te kunnen lopen. In eerste instantie wilde ik de komende 7heuvelenlop als doelstelling nemen, maar die ga ik waarschijnlijk niet redden, want ik zit nu pas op een half uur en voor de 7heuvelenloop moet ik op minimaal 1 uur trainig zitten. mijn laatste 7heuvelenloop (2005) liep ik in 1:00:24 en toen heb ik mezelf tot doel gesteld dat ik hem de volgende keer onder het uur wil lopen, want die 24 seconden irriteren nog steeds, maar dat tempo ga ik dit jaar nog niet redden. te lang eruitgeweest vanwege die blessure. Eerst maar een jaartje rustig aan lopen en wat langzamer alles opbouwen.
Ik ben dit jaar natuurlijk wel weer van de partij bij de dijkenloop in het prachtige maasenwaal. echt een aanrader voor iedereen die graag in en mooie omgeving loopt (met goed weer). de laatste 3 keer dat ik meeliep was het heerlijk warm en zonnig. (je moet er van houden)
|
|
|
De Sigaar Vedette
quote: basje schreef:
(...)
Rust roest alleen als je lang rust, want na een goede training waarbij je redelijk je grenzen hebt gezocht zul je moeten rusten o mte herstellen en te verbeteren, want ondanks dat je je grenzen zult moeten opzoeken m jezelf te verbeteren bljft het zo dat je tijdens je rustdagen die verbetering pas opdoet.
Ik loop zelf altijd 2 tot 3 keer per week en de rest van de dagen bewust niet, omdat ik merk dat je die rust tussendoor nodig hebt om jezelf te kunnen verbeteren. als ik 4 of 5 keer in de week ga lopen gun ik mezelf niet voldoende rust om mijn lihaam de kans te geven de spieren te laten verstevigen.
ik ben nu na een lange blessure weer aan het trainen om en uur te kunnen lopen. In eerste instantie wilde ik de komende 7heuvelenlop als doelstelling nemen, maar die ga ik waarschijnlijk niet redden, want ik zit nu pas op een half uur en voor de 7heuvelenloop moet ik op minimaal 1 uur trainig zitten. mijn laatste 7heuvelenloop (2005) liep ik in 1:00:24 en toen heb ik mezelf tot doel gesteld dat ik hem de volgende keer onder het uur wil lopen, want die 24 seconden irriteren nog steeds, maar dat tempo ga ik dit jaar nog niet redden. te lang eruitgeweest vanwege die blessure. Eerst maar een jaartje rustig aan lopen en wat langzamer alles opbouwen.
Ik ben dit jaar natuurlijk wel weer van de partij bij de dijkenloop in het prachtige maasenwaal. echt een aanrader voor iedereen die graag in en mooie omgeving loopt (met goed weer). de laatste 3 keer dat ik meeliep was het heerlijk warm en zonnig. (je moet er van houden)
Ik bedoelde uiteraard ook een lange rust. In ieder goed trainingsprogramma horen hersteldagen waarin de daadwerkelijke opbouw plaatsvindt. Maar een rustpauze van 4 dagen of langer is echt te veel. Dan heeft het herstel al plaatsgevonden en moet er een nieuwe trainingsprikkel toegediend worden.
Maar wil je de 15 kilometer onder het uur lopen is 5x per week trainen echt niet te veel. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je traint. Met 2 à 3x per week wordt het heel moeilijk iets op te bouwen.
Op een bepaald moment moeten er toch minstens 2 langere duurlopen (12 tot 18 kilometer) per week gedaan worden. Eén dag na de lange duurloop is het toch aan te raden een kort herstelloopje van een kilometer of 5 te doen. Dan zit je al op 4x per week. En zo nu en dan zullen er ook intervaltrainingen ingelast moeten worden.
|
|
|
basje Internationale topspeler
Uit: Druten Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1026 Reg.: 16 augustus 2004 |
(...)
Ik bedoelde uiteraard ook een lange rust. In ieder goed trainingsprogramma horen hersteldagen waarin de daadwerkelijke opbouw plaatsvindt. Maar een rustpauze van 4 dagen of langer is echt te veel. Dan heeft het herstel al plaatsgevonden en moet er een nieuwe trainingsprikkel toegediend worden.
Maar wil je de 15 kilometer onder het uur lopen is 5x per week trainen echt niet te veel. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je traint. Met 2 à 3x per week wordt het heel moeilijk iets op te bouwen.
Op een bepaald moment moeten er toch minstens 2 langere duurlopen (12 tot 18 kilometer) per week gedaan worden. Eén dag na de lange duurloop is het toch aan te raden een kort herstelloopje van een kilometer of 5 te doen. Dan zit je al op 4x per week. En zo nu en dan zullen er ook intervaltrainingen ingelast moeten worden.
klopt om 15km in een uur te lopen zal ik uiteindelijk mijn trainingsintensiteit moeten verhogen en dat heb ik in het verlden ook gedaan, maar voordat het nut heeft om die trainsingsintensiteit te verhogen moet ik eerst mijn basisconditie verstevigen, want na meer dan een jaar niet hardlopen is die vlink achteruit gegaan. Ook mijn enkel staat het niet toe om direct erg intensief en vak te trainen, dus op dit moment is rustig aan opbouwen het enige wat ik kan doen.
rustig aan opbouwen ik trouwens het moeilijkste wat er is, want ik heb dan vaak het gevoel dat ik meer kan en dan loop ik graag langer door of sneller om goed moe te worden en dat voldane gevoel te bereiken, maar daardoor benadeel ik mezelf voor de lange termijn, dus nu is het constant met de handrem erop (soms qua intensiteit en soms qua belasting). na en lekkere training loop ik het liefst de volgedne dag direct weer, want dan is dat gevoel nog vers en dat gevoel blijft toch de beste motivator.
rustperiodes van 2 a 3 dagen is maximaal inderdaad, want anders geef je je lichaam de kans om na het opbouwen weer af te breken, net als je lichaam op zijn top is van het opbouwen moet inderdaad die nieuwe prikkel komen, als je je conditie goed opouwd wordt je rusttijd vanzelf korter en kun je dus vaker prikkels toedienen oftewel trainen.
nu loop ik 7 km net onder het half uur, dus qua snelheid zit het al redelijk snor, al is het toevoegen van die laatste km/h ook het lastigst.
de lastigste periode gaat straks komen als ik 3 weken op vakantie ben in Italie, want ook dan zal ik door moeten trainen en dus vroeg moeten opstaan, want 's middags is het daar we erg warm.
|
|
|
Moeder Theresa Vaste waarde in elftal
Uit: Breda Vak: Olympiatribune - Z3 Posts: 370 Reg.: 12 maart 2007 | Er schijnen hier nogal wat echte lopers te posten, ik had een vraag hieromtrent.
Jullie hebben het over schema's, variatie (dus afwisseling tussen duurloop en sprint), hartslag. Ik loop tamelijk veel, maar ik let hierbij niet op kilometers, tijden, variatie, hartslag etc. Ik loop niet voor mijn lol en niet om records te breken, ik gebruik lopen slechts als bijdrage om mijn conditie goed op peil te houden voor de sport. Ik ben wedstrijdkarateka op een hoog niveau, heb een erg strict trainingsschema, goede sportbegeleiding en doe dat lopen er dus op eigen initiatief naast. Die schema's en variatie waar jullie het over hebben, geldt dat dan ook voornamelijk voor wedstrijdlopen? Of denken jullie dat het voor mij verstandig is als ik meer aandacht aan dergelijke zaken zou besteden?
|
|
|
De Sigaar Vedette
quote: Moeder Theresa schreef:
Er schijnen hier nogal wat echte lopers te posten, ik had een vraag hieromtrent.
Jullie hebben het over schema's, variatie (dus afwisseling tussen duurloop en sprint), hartslag. Ik loop tamelijk veel, maar ik let hierbij niet op kilometers, tijden, variatie, hartslag etc. Ik loop niet voor mijn lol en niet om records te breken, ik gebruik lopen slechts als bijdrage om mijn conditie goed op peil te houden voor de sport. Ik ben wedstrijdkarateka op een hoog niveau, heb een erg strict trainingsschema, goede sportbegeleiding en doe dat lopen er dus op eigen initiatief naast. Die schema's en variatie waar jullie het over hebben, geldt dat dan ook voornamelijk voor wedstrijdlopen? Of denken jullie dat het voor mij verstandig is als ik meer aandacht aan dergelijke zaken zou besteden?
Voor jou als karateka is lopen a-specifiek. Dat betekent dat het voor jou alleen maar dient ter ondersteuning. Echte lange duurlopen zijn voor jou niet aan te raden, hooguit een keertje een minuutje of 20 heel rustig dribbelen of juist wat kort en explosief werk. Daarbij denk ik dan aan 5 à 6x 30 meter 'vliegend', waarbij de start niet zo heel belangrijk is. Want de start kan zeer belastend zijn. Gebruik 10 meter om op tempo te komen en ga dan 30 meter voluit. Neem 2 à 3 minuten rust.
Het schema dat je van je sportbegeleider krijgt is natuurlijk de hoofdzaak voor jou. Dat is uitgebalanceerd, gezien het niveau waarop je bezig bent. Kijk dus uit met extra belastingen. De valkuil van overbelasting ligt dan altijd op de loer.
Overleg ook altijd met je trainer als je aanpassingen aanbrengt in het programma. Misschien kan hij het lopen wel voor je inpassen, want kennelijk doe je dat graag.
|
|
|
Moeder Theresa Vaste waarde in elftal
Uit: Breda Vak: Olympiatribune - Z3 Posts: 370 Reg.: 12 maart 2007 |
(...)Voor jou als karateka is lopen a-specifiek. Dat betekent dat het voor jou alleen maar dient ter ondersteuning. Echte lange duurlopen zijn voor jou niet aan te raden, hooguit een keertje een minuutje of 20 heel rustig dribbelen of juist wat kort en explosief werk. Daarbij denk ik dan aan 5 à 6x 30 meter 'vliegend', waarbij de start niet zo heel belangrijk is. Want de start kan zeer belastend zijn. Gebruik 10 meter om op tempo te komen en ga dan 30 meter voluit. Neem 2 à 3 minuten rust.
Het schema dat je van je sportbegeleider krijgt is natuurlijk de hoofdzaak voor jou. Dat is uitgebalanceerd, gezien het niveau waarop je bezig bent. Kijk dus uit met extra belastingen. De valkuil van overbelasting ligt dan altijd op de loer.
Overleg ook altijd met je trainer als je aanpassingen aanbrengt in het programma. Misschien kan hij het lopen wel voor je inpassen, want kennelijk doe je dat graag.
Ok dank je! Ik ben inderdaad niet van de enorme duurlopen, en ik hield er vooralsnog ook geen looppatronen in. Gewoon lopen, en dat dan 'gewoon een eind' in het bos. Waken voor overbelasting doe ik dan ook zeker, en extra belasting is uit den boze. Ik zou vreselijk op mijn ballen krijgen. Ik zal eea eens bespreken met mijn trainers inderdaad.
|
|
|