| Poster | | Topic: Hardlopen... |  |
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 |
quote: De Sigaar schreef:
(...)En hoeveel sprintjes doe je dan op zo'n dag? Een stuk of 10 of meer? Ik denk namelijk dat op dit moment 10 genoeg is. Daarvoor even lekker loslopen en daarna rustig uitlopen. Over een paar weken kan je dan misschien de sprintjes opdelen in setjes van bijvoorbeeld 3. Dan loop je 3x die 30 seconden sprints wat intensiever dan je tot nu toe deed met dezelfde pauze. Dan neem je de dubbele rust en pakt nog 2 à 3 x zo'n zelfde serie. Zo loop je 9 à 12x die sprintjes maar dan loop je ze in een iets hoger tempo omdat je wat meer rust hebt door de langere serie-pauze. Op die manier voer je je basistempo op.
Dat laatste is namelijk het meest bepalende voor de eindtijd die je kunt behalen op de 10 kilometer.
Dat is een afstand waarbij niet alleen het uithoudingsvermogen van belang is maar ook de snelheid die je kunt bereiken.
Probeer tijdens die 'sprintjes' ook zo mooi mogelijk te lopen. Denk aan de stijl, aan het soepele lopen. Vooral niet gespannen lopen beuken. Die 10 kilometer is het doel. Niet de 100 meter.
Ik pak nu 4 sprintjes van 30 seconden om gewoon effe te wennen duurloop vind ik nu effe belangrijker.
loop idd effe 10 min in en na de sprint loop ik 5 minuten rustig uit.
bij de sprintjes is het toch zaak dat je op je top loopt?
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 |
quote: jozsef Kiprich. schreef:
(...)
Ik pak nu 4 sprintjes van 30 seconden om gewoon effe te wennen duurloop vind ik nu effe belangrijker.
loop idd effe 10 min in en na de sprint loop ik 5 minuten rustig uit.
bij de sprintjes is het toch zaak dat je op je top loopt?
Net niet top. Je moet ze zo lopen dat je nog net het gevoel hebt dat je nog aan het hardlopen bent. Niet aan het sprinten. Als je dat laatste doet moet je pauzes gaan nemen van 10 minuten tussen elke sprint.
Als je een setje sprints loopt moet de laatste net zo snel gaan als de eerste. Dat kan met jouw rustpauzes nooit als je voluit sprint.
Maar zo te zien denk je er in ieder geval over na. Dat is al de eerste stap in de goede richting.
Ging Feyenoord maar zo met het eigen beleid om. 
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
(...)Net niet top. Je moet ze zo lopen dat je nog net het gevoel hebt dat je nog aan het hardlopen bent. Niet aan het sprinten. Als je dat laatste doet moet je pauzes gaan nemen van 10 minuten tussen elke sprint.
Als je een setje sprints loopt moet de laatste net zo snel gaan als de eerste. Dat kan met jouw rustpauzes nooit als je voluit sprint.
Maar zo te zien denk je er in ieder geval over na. Dat is al de eerste stap in de goede richting.
Ging Feyenoord maar zo met het eigen beleid om. 
Net weer terug van de 6.5 nu heb ik hem anders gelopen en in een 37.00 rond met dit weer is dat geen schande toch?
nu rust en morgen weer een.
en dan pak ik de maandag volledig rust en ga dinsdag pas weer.
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 |
(...)
Net weer terug van de 6.5 nu heb ik hem anders gelopen en in een 37.00 rond met dit weer is dat geen schande toch?
nu rust en morgen weer een.
en dan pak ik de maandag volledig rust en ga dinsdag pas weer.
Dat is helemaal niet zo erg. Maar loop je ook wel eens wat anders dan die 6.5 km en die sprintjes? Anders wordt het op de langere duur saai en eenzijdig. Variatie is ook belangrijk zoals ik al eerder aangegeven heb.
Het nadeel van een vast rondje is dat je je tijden onderling met elkaar gaat vergelijken en je door jezelf laat opjagen. Zo nu en dan is het wel eens nuttig om te testen hoe je er voor staat. Dan zie je of de trainingen effect gehad hebben.
|
|
|
IvanNielsen Talent
Uit: Mijdrecht Vak: - Posts: 72 Reg.: 20 januari 2005 |
quote: Loop idd een keer per twee weken de korte sprintjes ben dan ook de volgende dag lekker spierpijn dan loop ik wat uit en pak mijn rust.
Spierpijn is volgens mij een teken dat je iets niet goed doet. Let wel bij hardlopen ligt overbelasting steeds op de loer.
Kijk uit dat je tijdens trainingen nooit op max traint, ook niet met 'sprintjes'.
En het belangrijkste is: train specifiek! Een trainingschema voor 10 km ziet er heel anders uit dan een schema voor een 1/2 of een hele marathon.
Jozsef, wat is je sportervaring en je leeftijd?
Hardlopen is een leuke sport, ermee beginnen is makkelijk, er met plezier mee doorgaan is veel moeilijker!!
Kijk vooral eens op:
http://www.chatnrun.nl/
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
quote: IvanNielsen schreef:
(...)
Spierpijn is volgens mij een teken dat je iets niet goed doet. Let wel bij hardlopen ligt overbelasting steeds op de loer.
Kijk uit dat je tijdens trainingen nooit op max traint, ook niet met 'sprintjes'.
En het belangrijkste is: train specifiek! Een trainingschema voor 10 km ziet er heel anders uit dan een schema voor een 1/2 of een hele marathon.
Jozsef, wat is je sportervaring en je leeftijd?
Hardlopen is een leuke sport, ermee beginnen is makkelijk, er met plezier mee doorgaan is veel moeilijker!!
Kijk vooral eens op:
http://www.chatnrun.nl/
Sport eigenlijk al een groot deel van mijn leven ben 33 jaar
ben begonnen met fitness dit een jaar gedaan en toen gestopt om een jaartje niks te doen toen ben ik wederom gaat fitnesen en nu specifiek op kracht training dit heb ik een jaartje of 7 gedaan, op het moment dat er kinderen komen en verhuisd waardoor ik niet meer in mijn oude sportschoolkwam ben ik gaan badmintonnen voor een jaartje of 3 en nu een paar maanden aan het lopen.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | Ga zo effe een rondje uitmeten van 10 km, en ik neem morgen een extra dagje rust ben erg laat terug uit mijn werk dus komt nog mooi uit ook eigenlijk.
Gaan we woensdag op een rustig tempo de 10 lopen.
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | Zo een rondje van iets meer dan 10.0 11.7 op precies te zijn in een constant tempo gelopen ademhalen was twee passen in en twee passen uit zonder te hijgen en buietn adem te zijn.
In een mooie tijd van 1:21:49 komt neer op 1:09:00 op de 10km.
nog drie maanden om lekker aan de snelheid te werken 
|
|
|
Seldon Vedette Winnaar Interlands Klassement Soccer Netwerk VoVo 2007/2008
Vak: - Posts: 1822 Reg.: 1 juli 2005 | Het is jammer dat ik dit topic nu pas zie. Ik ben ook begonnen met hardlopen en het bevalt me zeer goed. Ik kan ideaal trainen in de duinen hier, 3 rondjes is op 100 meter na precies 10 KM.
Mijn neefje deed als 16 jarige mee aan de RTV Rijnmond loop en werd 33e met 41 minuten en ik ben daardoor ook wel enthousiast geraakt.
Ik ga proberen of ik bij wat wedstrijden onder de 35 minuten kan komen.
[Dit bericht is veranderd door Seldon (op 13 juni 2007 18:26:33).]
|
|
|
IvanNielsen Talent
Uit: Mijdrecht Vak: - Posts: 72 Reg.: 20 januari 2005 | Zo,net terug van mijn eigen 'normale' trainingsrondje van ruim 10 km. Lekker temperatuurtje, flesje water mee..
Tegen 12 het uur gelopen, dus net boven de 50 minuten.
Hartslag keurig gemiddeld op 148.
Morgenmiddag maar weer es lekker 15 km (in de regen)lopen!
|
|
|
IvanNielsen Talent
quote: Seldon schreef:
Het is jammer dat ik dit topic nu pas zie. Ik ben ook begonnen met hardlopen en het bevalt me zeer goed. Ik kan ideaal trainen in de duinen hier, 3 rondjes is op 100 meter na precies 10 KM.
Mijn neefje deed als 16 jarige mee aan de RTV Rijnmond loop en werd 33e met 41 minuten en ik ben daardoor ook wel enthousiast geraakt.
Ik ga proberen of ik bij wat wedstrijden onder de 35 minuten kan komen.
Zo een beginner...op naar de 35 minuten?
Ken je de nederlandse records op de 10?
27.26,29 Kamiel Maase
30.12,53 Lornah Kiplagat
Suc6
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Zo,net terug van mijn eigen 'normale' trainingsrondje van ruim 10 km. Lekker temperatuurtje, flesje water mee..
Tegen 12 het uur gelopen, dus net boven de 50 minuten.
Hartslag keurig gemiddeld op 148.
Morgenmiddag maar weer es lekker 15 km (in de regen)lopen!
Netjes hoor dan train je al wat jaartjes zeker, ik heb een vraag je ik heb gister korte stukjes met een lekker tempo gelopen en wil morgen weer de route door de duinen naar het strand doen.
is 11.8 km vorige keer was de eerste keer liep ik hem in 1.21.49 nu wil ik gaan voor de 1.15.00 moet lukken toch?
|
|
|
RoelofLuinge Vedette
Vak: Marathontribune - E Posts: 1379 Reg.: 14 december 2004 | Valt me op dat hier geen snavels posten... Die zijn toch vreselijk goed in hardlopen 
|
|
|
Vak: - Posts: 1822 Reg.: 1 juli 2005 |
(...)
Zo een beginner...op naar de 35 minuten?
Ken je de nederlandse records op de 10?
27.26,29 Kamiel Maase
30.12,53 Lornah Kiplagat
Suc6
Ik ben altijd wel sportief bezig geweest met voetballen,tennis, hockey en wielrennen.
Ik heb mezelf onofficieel rond de 40 minuten gemeten met de training op 9.9 km. Die 5 minuten moeten er wel af kunnen dacht ik zo. 
[Dit bericht is veranderd door Seldon (op 13 juni 2007 23:02:14).]
|
|
|
OrCristiAngelos Vedette Hompie ©
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10473 Reg.: 6 juni 2000 |
(...)Dat is een afstand waarbij niet alleen het uithoudingsvermogen van belang is maar ook de snelheid die je kunt bereiken.
Is bij een marathon de snelheid van ondergeschikt belang? Ik word soms eng van die wedstrijdlopers, meer dan 40 kilometer vol gas zeg...
|
|
|
De Sigaar Vedette
quote: OrCristiAngelos schreef:
(...)
Is bij een marathon de snelheid van ondergeschikt belang? Ik word soms eng van die wedstrijdlopers, meer dan 40 kilometer vol gas zeg...
Natuurlijk niet. Bij het wereldrecord wordt meer dan 20 km/uur gelopen. Tijdens mijn PR liep ik ruim 16 km/uur.
Dus snelheid blijft ook van belang voor de marathon.
De enige manier om een p.r. op de marathon te pakken is door middel van het verhogen van je basissnelheid.
Het komt misschien raar over maar iemand die een marathon in zeg 4.30 loopt vraagt meer van zijn uithoudingsvermoden dan iemand die dezelfde afstand in 2.05 loopt.
Die basissnelheid is te verhogen door het trainen op de zogenaamde 'onderliggende afstanden'.
Voor de marathon zijn dat afstanden vanaf 10 kilometer.
Toen ik begon met hardlopen (in de jaren '60) mocht ik pas naar een 'bovenliggende afstand' op het moment waarop ik op de langste afstand die ik 'mocht' lopen een bepaalde tijd gezet had.
Mijn trainer wist al lang dat ik een lange afstandloper was. Als 9-jarige liep ik mijn eerste kilometer op een baan in 3.45. Wat hij toen deed was mij 60 meters te laten lopen. Daar deed ik in het begin 11 seconden over. Hij was pas tevreden toen ik daar 8.5 over deed. En zo ging dat verder. Ik mocht van hem pas mijn eerste 5.000 lopen toen ik de 1.500 onder de 4.00 liep. En mijn eerste 10.000 toen de 5.000 onder de 15.00 zat.
Zoiets is vandaag helemaal niet meer aan de orde. Ik zie nu soms 10 of 11-jarigen aan de start tijdens wegwedstrijden over 10 kilometer of langer.
Op beide valt wel iets aan te merken. In mijn geval moest ik mij vaak forceren op de voor mij eigenlijk te korte afstand om verder te mogen. Dat gaf vaak blessures.
In het geval van vandaag zullen de atleten gewoonweg te weinig basissnelheid bezitten.
De waarheid zit dus ergens in het midden. Maar 'tempohardheid' blijft belangrijk. Zelfs voor de marathon.
|
|
|
Vak: - Posts: 1822 Reg.: 1 juli 2005 |
(...)Natuurlijk niet. Bij het wereldrecord wordt meer dan 20 km/uur gelopen. Tijdens mijn PR liep ik ruim 16 km/uur.
Dus snelheid blijft ook van belang voor de marathon.
De enige manier om een p.r. op de marathon te pakken is door middel van het verhogen van je basissnelheid.
Het komt misschien raar over maar iemand die een marathon in zeg 4.30 loopt vraagt meer van zijn uithoudingsvermoden dan iemand die dezelfde afstand in 2.05 loopt.
Die basissnelheid is te verhogen door het trainen op de zogenaamde 'onderliggende afstanden'.
Voor de marathon zijn dat afstanden vanaf 10 kilometer.
Toen ik begon met hardlopen (in de jaren '60) mocht ik pas naar een 'bovenliggende afstand' op het moment waarop ik op de langste afstand die ik 'mocht' lopen een bepaalde tijd gezet had.
Mijn trainer wist al lang dat ik een lange afstandloper was. Als 9-jarige liep ik mijn eerste kilometer op een baan in 3.45. Wat hij toen deed was mij 60 meters te laten lopen. Daar deed ik in het begin 11 seconden over. Hij was pas tevreden toen ik daar 8.5 over deed. En zo ging dat verder. Ik mocht van hem pas mijn eerste 5.000 lopen toen ik de 1.500 onder de 4.00 liep. En mijn eerste 10.000 toen de 5.000 onder de 15.00 zat.
Zoiets is vandaag helemaal niet meer aan de orde. Ik zie nu soms 10 of 11-jarigen aan de start tijdens wegwedstrijden over 10 kilometer of langer.
Op beide valt wel iets aan te merken. In mijn geval moest ik mij vaak forceren op de voor mij eigenlijk te korte afstand om verder te mogen. Dat gaf vaak blessures.
In het geval van vandaag zullen de atleten gewoonweg te weinig basissnelheid bezitten.
De waarheid zit dus ergens in het midden. Maar 'tempohardheid' blijft belangrijk. Zelfs voor de marathon.
Daar train ik nu ook vaak op. Korte interval sprintjes om de begin/basis snelheid wat te verhogen. Ik merk vaak dat ik de eerste 7/8km prima kan meekomen maar dat ik niet snel genoeg ben terwijl ik er veel meer uit kan halen. De laatste 2 km gaan gepaard met lichte kramp/blessures en ik heb nog niet echt een idee hoe ik dat kan verhelpen, jij misschien een idee ?
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7558 Reg.: 26 februari 2005 | Vandaag lekker in de regen gelopen 11.8 km een nette tijd van 1.19.00.
was vrij zwaar met dit weer
|
|
|
De Sigaar Vedette
quote: Seldon schreef:
(...)
Daar train ik nu ook vaak op. Korte interval sprintjes om de begin/basis snelheid wat te verhogen. Ik merk vaak dat ik de eerste 7/8km prima kan meekomen maar dat ik niet snel genoeg ben terwijl ik er veel meer uit kan halen. De laatste 2 km gaan gepaard met lichte kramp/blessures en ik heb nog niet echt een idee hoe ik dat kan verhelpen, jij misschien een idee ?
Ja, zo nu en dan een lange duurloop erin gooien. En onder lang versta ik dan voor de 10 kilometer bijvoorbeeld een duurloop van 13 à 17 kilometer en voor de halve marathon eentje van 25 à 30 kilometer. Uiteraard gaan deze duurlopen niet te snel.
Daags na de duurloop neem je rust en dan doe je een tempotraining. Dat kan zijn 'sprintjes' maar bijvoorbeeld ook 3 à 4 x 3 minuten op bijna wedstrijd-tempo met een pauze van 2 à 3 minuten.
|
|
|
Roaldinho Vedette
Uit: Rotterdam Vak: Stadiontribune - RR Posts: 1558 Reg.: 27 augustus 2004 |
Vandaag lekker in de regen gelopen 11.8 km een nette tijd van 1.19.00.
Ik ben gisteren niet geweest.
Heb woensdag voor het laatst gelopen.
Mijn programma schrijft voor;
20 minuten loop,
1 minuut rust,
20 minuten loop.
Dat staat bijna gelijk aan mijn ronde die ik altijd loop.
Ik loop twee ronden (2x 3,8km = 7,6km):
1e ronde: 19:43
2e ronde: 18.52
Vanavond weer.
|
|
|
IvanNielsen Talent
Vandaag lekker in de regen gelopen 11.8 km een nette tijd van 1.19.00.
In de middag ruim 12 gelopen, was helaas nog geen regen hier.
Als je over 3 maandjes je eerste 'officiele' 10 km gaat lopen is het niet onverstandig te gaan trainen volgens een schema. Op internet zijn er genoeg te vinden; belangrijk is dat je gaat trainen op percentages van je maximale hartslag, anders maak je geen progressie en breekt trainen je uiteindelijke prestatie alleen maar af.
BTW: R'dam marathon lopen in 2007 zonder te mogen finishen, da's pas zwaar... 
|
|
|
Dirkie--Kuyt Jeugdspeler
Uit: Voorburg Vak: Stadiontribune - UU Posts: 43 Reg.: 12 augustus 2006 | Na het lezen van dit topic ben ik ook maar eens gaan hardlopen. Ik kwam er na 2 weken achter dat het behoorlijk leuk was en dat ik telkens mezelf wilde verbeteren. Ik had alleen nog wel de vraag waar jullie allemaal hardlopen. Ik ga meestal bij ons naar het park toe maar daar loop ik steeds hetzelfde rondje.
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11674 Reg.: 13 maart 2002 | De ouwe baas heeft gisteren ook weer eens proberen te lopen. Dat ging niet eens zo slecht. Ik train natuurlijk nergens meer voor en mijn rug belet mij nog iets te doen wat op snelheid lijkt. Maar ik kon toch nog meer dan 50 minuten aan een stuk lopen. En dat nog steeds zonder last de dag erna.
Soms pak ik in Dublin ook nog wel eens een rustig rondje van 30 à 40 minuten. Er is hier in de buurt een paardenbaan. Die is redelijk vlak en de ondergrond is gras. Dat maakt het wat minder belastend voor mij. Juist met het lopen op de weg krijg ik last van mijn rug.
Ik heb voor de grap nog eens een schema uit 1989 naar boven gehaald. Een typische week van een marathonschema dat leidde tot 2.36.12
Week 7 van 13
Maandag: baantraining. 5x 1.000 meter 3 min 25 sec. Pauze 2 minuten.
Dinsdag: lange duurloop op de weg. 26 kilometer in 2 uur precies.
Woensdag: baantraining. 5x 4x400. Snelheid tussen 72 en 76 seconde, pauze 1 minuut. Seriepauze 3 minuten.
Donderdag: loslopen. 7 kilometer in 35 minuten.
Vrijdag: baantraining. 10x 150 meter. Alle rond 23 seconde. Pauze 150 meter terugwandelen.
Zaterdag: rust.
Zondag: Wegwedstrijd. 20 kilometer in 1.07.30.
Weektotaal: 80 kilometer.
Hierbij is het in- en uitlopen voor de baantrainingen en de wedstijd inbegrepen.
Zoals je ziet: alle dagen wat anders. Dat maakt de trainingen aantrekkelijker en het voorkomt eenzijdige belasting. Je moet even niet naar de snelheden kijken maar naar de inhoud van het programma.
En voor de beginnende loper moeten er natuurlijk veel meer rustdagen in.
Maar probeer zo vroeg mogelijk variaties er in te brengen en doe niet alleen maar lange duurlopen. Dat is de valkuil van de beginnende loper.
|
|
|
Jan van Galen Nationale topspeler
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 748 Reg.: 9 november 2000 |
Je moet even niet naar de snelheden kijken maar naar de inhoud van het programma.
En voor de beginnende loper moeten er natuurlijk veel meer rustdagen in.
Maar probeer zo vroeg mogelijk variaties er in te brengen en doe niet alleen maar lange duurlopen. Dat is de valkuil van de beginnende loper.
Haha, nee, vooral niet naar de snelheden kijken! Mijn god, dat is 41" per 200 meter bij je kilometertrainingen en 36 tot 38" per 200 meter op je 400 meter trainingen. Ik word al misselijk als ik het lees.
Dirkie Kuyt, leuk dat je begonnen bent, maar loop je in het begin vooral niet over de kop door iedere keer steeds maar meteen sneller te willen. Hou het ook leuk voor jezelf!
|
|
|
De Sigaar Vedette
quote: Jan van Galen schreef:
(...)
Haha, nee, vooral niet naar de snelheden kijken! Mijn god, dat is 41" per 200 meter bij je kilometertrainingen en 36 tot 38" per 200 meter op je 400 meter trainingen. Ik word al misselijk als ik het lees.
Dirkie Kuyt, leuk dat je begonnen bent, maar loop je in het begin vooral niet over de kop door iedere keer steeds maar meteen sneller te willen. Hou het ook leuk voor jezelf!
Bedenk dat je voor een marathon in 2.36 elke 200 meter moet afleggen in 44.5 seconden. Dus zo extreem waren die programma's helemaal niet.
Nogmaals: ik heb het stukje gewoon uit mijn dagboek gecopieerd om te laten zien hoe een gevarieerde training eruit kan zien. Dus voor een marathonschema niet alleen maar de geijkte duurlopen maar ook anders-soortige trainingen.
En zoiets geldt ook voor de kortere afstanden als de 10 kilometer.
Ik bespeur namelijk dat de meesten alleen maar duurwerk doen. En dan ook nog steeds hetzelfde rondje en dezelfde afstand.
Wat je dan gaat krijgen is dat je tegen jezelf gaat lopen. M.a.w. je probeert steeds je record op dat rondje te pakken waardoor je je zo over de kop loopt.
|
|
|