| Poster | | Topic: De torenhoge benzine prijzen, |  |
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7655 Reg.: 26 februari 2005 |
quote: aliendwurf schreef:
Ach, we kunnen altijd nog gaan fietsen. 
We gaan weer terug naar deze tijd 
|
|
|
Lowlife Internationale topspeler
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 979 Reg.: 23 januari 2005 | Heeft geen nut Pipa. Want dan voert de regering heel snel een "stront tax" in om zodoende ook weer geld te vergaren.
|
|
|
echte critiche Internationale topspeler
|
j1908 Bankzitter
Uit: stiens frieland Vak: Olympiatribune - C Posts: 462 Reg.: 3 februari 2008 | Ach we moeten er gewoon aan wennen zo erg is het ook weer niet we zitten nog niet op de 2 eurie. 
|
|
|
Happel Geselecteerd voor Oranje
Uit: Amsterdam Vak: Olympiatribune - BB Posts: 4375 Reg.: 17 april 2007 | Wat als de olie straks $300 per vat is???
quote: Daan de Wit schreef:
Docs at the Docks
Documentaires, discussies en muziek op het NDSM-terrein in Amsterdam
Op dinsdagavond 27 mei is End of Oil het thema van Docs at the Docks. Wat als de olie straks $300 per vat is?
De olieprijzen blijven maar stijgen en het einde is nog niet in zicht. Tegelijk is onze manier van leven volkomen afhankelijk van olie: voor transport, maar ook voor de productie van tal van artikelen, zoals voedsel, kleding, verpakkingen, tuinstoelen etc. Wat als die straks niet meer zijn te fabriceren omdat de grondstof ervoor gewoon onbetaalbaar is geworden? Wat als vervoer van mensen en producten te duur wordt?
De avond op 27 mei opent met de documentaire A Crude Awakening – The Oil Crash. Het is een film die een toegankelijke inhoud combineert met een aantrekkelijke vorm. In de documentaire wordt in een rustig tempo het onderwerp uitgediept door tal van experts zodat je na afloop helemaal bent bijgespijkerd over olie. Nederlands ondertiteld.
Na afloop van de film praat Docs at the Docks met Willem Middelkoop over problemen en oplossingen rondom olie. Dit naar aanleiding van zijn boek De Permanente Oliecrisis dat volgende maand zal worden gepubliceerd. Middelkoop heeft het boek geschreven met Peak-Oil-expert Rembrandt Koppelaar die tevens aanwezig zal zijn. Alle mogelijke lastige vragen komen in het gesprek aan de orde. Presentator Minne Belger bevindt zich tijdens de discussie tussen het publiek om eventuele vraagtekens die je mocht hebben te signaleren en door te spelen naar interviewer Daan de Wit.
Willem Middelkoop is de auteur van de bestseller Als de dollar valt – Alles over de kredietcrisis. Hij werd bekend als commentator voor RTL Z. Middelkoop wordt in de media regelmatig ondervraagd over zijn visie op de beurzen, de kredietcrisis en de grondstofprijzen. Rembrandt Koppelaar is de drijvende kracht achter de website peakoil.nl en de stichting Peak Oil Nederland, die debatten en lezingen organiseert. Hij studeert milieu-economie in Wageningen en blogt voor de website Sargasso.
Naast dat de vraag naar olie toeneemt als gevolg van de opkomende economieën van bijvoorbeeld China en India, zijn tal van experts het erover eens dat op hetzelfde moment de beschikbare hoeveelheid olie afneemt. We zouden over de piek heen zijn van de wereldwijde olieproductie, een fenomeen dat Peak Oil wordt genoemd. Zijn dit doemdenkers omdat er nog voldoende olie gevonden gaat worden, worden we gered door alternatieve energiebronnen, zijn de hoge olieprijzen slechts het gevolg van speculatie en niet van een tekort, is olie wel een fossiele brandstof, gaan de oorlogen van nu en straks om de olie? Deze en andere vragen probeert Docs at the Docks te beantwoorden.
Meer informatie over Docs at the Docks is te vinden op de website: http://www.docsatthedocks.nl
quote: 
De permanente oliecrisis
Willem Middelkoop & Rembrandt Koppelaar
Waarom benzine, gas en elektra in prijs zullen exploderen
Onze huidige welvaart hebben we te danken aan het beschikbaar komen van vrijwel onbeperkte goedkope energie. Sinds de ontdekking van olie, 150 jaar geleden, zijn honderden miljoenen auto's en honderdduizenden vliegtuigen afhankelijk geweest van uit aardolie geraffineerde kerosine, benzine en diesel.
Inmiddels is de helft van de beschikbare olie op en is de dagelijkse vraag naar olie al twee jaar groter dan de productie. Hierdoor is de prijs van een vat olie opgelopen tot bijna $100. De olieprijs kan de komende jaren nog enorm stijgen. De wereldwijde olieproductie zal namelijk al binnen enkele jaren haar top bereiken. Dat moment
wordt Peakoil genoemd. Na die ‘oliepiek' neemt de productie af en zullen we moeten leren leven met permanent hoge energieprijzen. Dat zal zeer grote gevolgen hebben voor onze manier van leven.
De permanente oliecrisis geeft op een zeer toegankelijke manier antwoord op honderd vragen over olie en Peakoil. Koppelaar en Middelkoop gaan in op belangrijke vragen als: kan de westerse welvaart omgaan met de gevolgen van de uitputting van fossiele brandstoffen? Zijn er voldoende alternatieven voor olie?
Wanneer wordt de piek precies bereikt? Waarom slaan politici en oliemaatschappijen geen groot alarm?
|
|
|
El Jefecito Vedette
Uit: Vlakbij de weg met die flitspalen Vak: - Posts: 4515 Reg.: 3 mei 2004 | Eigenlijk is het nog gek dat een bepaalde groepering nog geen staatsgreep heeft gepleegd. We worden al jaren bestolen door een overheid die het geld nodig schijnt te hebben om ons 'zorg'systeem in stand te houden.. Wat een arrogantie.
Zaterdagavond voor het stappen met vrienden.. afgelopen week hard gewerkt om mijn centjes te verdienen. ca 38 % van mijn loon geef ik terug aan de overheid, wat ik niet erg vindt omdat er ook minder bedeelden onder onder ons zijn die geholpen moeten worden.
Ik ga tanken en zie de benzineprijs: 1 euro 60 waar 90 cent naar de staat gaat.. Dit is meer dan de helft en ik vraag me af waarom ik nog zoveel belasting moet betalen nadat ik al 38 % heb ingeleverd. Accijnzen, de auto is slecht voor het mileu dus moet u betalen... Hier zou ik ook nog mee kunnen leven mits we een goed openbaarvervoersysteem zouden hebben wat ook op zaterdagavond en nacht acceptabel is.... Ik zou graag in de trein springen zodat ik niet de BOB hoef te zijn maar lekker kan zuipen..
90 cent ..wat zou de overheid allemaal meedoen buiten het hoofdkantoor van de belastingdienst in Rotterdam te kunnen betalen? ( 12 verhuizingen van personeel in 2.5 jaar) Dan moet er nog genoeg overblijven nee wacht.... snoepreisjes van ambtenaren naar de Olympische spelen en het koningshuis moet worden betaald....
Op deze manier blijft er niet veel over. Ik vrees alweer voor een belasting voor het bezit van CO2 onvriendelijke stofzuiger welke natuurlijk door de overheid 'gecompenseerd' moet worden....
Ik reken af bij de dame achter de balie en lach vriendelijk naar der, zij kan immers weinig aan de idiote benzineprijs doen. Ik stap in mijn auto en rij weg met het gevoel dat ik net beroofd ben zonder dat ik aangifte kan doen.......
[Dit bericht is veranderd door El Jefecito (op 26 mei 2008 14:26:43).]
|
|
|
noppes Talent
Uit: Rotterdam Vak: - Posts: 86 Reg.: 30 oktober 2006 | Dat gevoel had ik vanmorgen ook 1,49 per liter ff tanken 72 euro 
|
|
|
j1908 Bankzitter
Uit: stiens frieland Vak: Olympiatribune - C Posts: 462 Reg.: 3 februari 2008 | Ja leuk is anders maar ik gooi voor m,n gevoel al heel lang 96 euro in de tank het begint te wennen de prijzen.Alleen een nadeel is dat vliegen,gas water,licht ook steeds stijgen.Dan nog maar te zwijgen van zuivel-producten.De enige stijging wat ik niet erg vindt is die van de 
|
|
|
OrCristian Vedette Hompie ©
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10605 Reg.: 6 juni 2000 | Ik ging pas tanken, keek naar de prijs en liet van schrik bijna de slurf uit mijn poten flikkeren. Ik heb een diesel en ik dacht dat ik benzine aan het tanken was.
Gelukkig heb ik een auto van de zaak met tankpas 
|
|
|
El Jefecito Vedette
Uit: Vlakbij de weg met die flitspalen Vak: - Posts: 4515 Reg.: 3 mei 2004 |
quote: OrCristian schreef:
Ik ging pas tanken, keek naar de prijs en liet van schrik bijna de slurf uit mijn poten flikkeren. Ik heb een diesel en ik dacht dat ik benzine aan het tanken was.
Lease rijders zijn de grootste aso's van het land.. Dat weet je he!! 
|
|
|
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10605 Reg.: 6 juni 2000 | Ach, ik lever netjes 25% bijtelling in, en heb in de afgelopen tweëenhalf jaar dat ik mijn rijbewijs heb pas twee keer een boete gehad. Dus óf ik ben een aso en ze krijgen me maar niet te pakken, óf ik ben eigenlijk best een beschaafde leaserijder 
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7655 Reg.: 26 februari 2005 |
Ik ging pas tanken, keek naar de prijs en liet van schrik bijna de slurf uit mijn poten flikkeren. Ik heb een diesel en ik dacht dat ik benzine aan het tanken was.
Kan ik een keer die tankpas lenen 
|
|
|
DR Internationale topspeler
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - O Posts: 10506 Reg.: 6 februari 2006 | Waarom heeft niemand het over de enorme winsten van oliebedrijven? Als de gek ervoor blijft betalen blijven ze het vragen ook. Ik ben ook zo'n gek overigens. Over al die belastingen ben ik het eens. Het wordt echt te gek. Las nou weer iets over belasting op foldertjes in je bus. Nu maakt mij dat geen zak uit maar waar houdt het op?
|
|
|
Simson Internationale topspeler
Uit: Krimpen a/d Lek Vak: Maastribune - V Posts: 1498 Reg.: 19 september 2005 |
quote: DR schreef:
Waarom heeft niemand het over de enorme winsten van oliebedrijven? Als de gek ervoor blijft betalen blijven ze het vragen ook. Ik ben ook zo'n gek overigens. Over al die belastingen ben ik het eens. Het wordt echt te gek. Las nou weer iets over belasting op foldertjes in je bus. Nu maakt mij dat geen zak uit maar waar houdt het op?
Belasting op foldertjes!!!!!
Gwhahahahahaha, wat een land 
|
|
|
Xintanovic Vedette
Uit: Den Bosch Vak: - Posts: 1853 Reg.: 8 oktober 2000 |
quote: DR schreef:
Waarom heeft niemand het over de enorme winsten van oliebedrijven?
Omdat dit niet anders dan eerst is. Het gaat om de olieprijzen die gestegen zijn, niet de winstmarge van de oliemaatschappijen.
|
|
|
peetmargarita International
Uit: Isla Margarita Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 591 Reg.: 30 april 2006 | Heerlijk, 80 liter tanken voor minder dan een euro. Nog een pakkie peuken erbij van een euro en een kratje bier (36 flesjes) voor 5 euro en voor nog geen 7 euro ben je klaar. En dan schijnt de zon ook nog iedere dag! Het leven is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! 
|
|
|
Neochamp Vedette Winnaar Bekerklassement Feyenoord Netwerk VoVo 2005/2006
Uit: Tilburg Vak: - Posts: 4484 Reg.: 17 maart 2001 | Tering wat een verschil met hier zeg....
We worden iedere dag bestolen. Bestolen door je eigen overheid !
Je moet tegenwoordig alleen al werken om de benzine/diesel te kunnen betalen om op je werk te kunnen komen...
OOOH wat hebben wij het toch goed in de westerse wereld !
|
|
|
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10605 Reg.: 6 juni 2000 | Als wij ziek worden is er wel een fatsoenlijk ziekenhuis, ook voor de mensen die minder fortuinlijk zijn en minder geld te besteden hebben. Een rechtssysteem dat voor 99% ontdaan is van corruptie en zeer goede scholingsmogelijkheden.
Maar als je geld hebt kun je inderdaad beter in Zuid Amerika wonen 
|
|
|
emmylover Vedette
Uit: eindhoven Vak: - Posts: 3602 Reg.: 12 april 2004 |
quote: peetmargarita schreef:
Heerlijk, 80 liter tanken voor minder dan een euro. Nog een pakkie peuken erbij van een euro en een kratje bier (36 flesjes) voor 5 euro en voor nog geen 7 euro ben je klaar. En dan schijnt de zon ook nog iedere dag! Het leven is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! 
dat je daar nog niet op zonne energie rijd 
|
|
|
Xintanovic Vedette
Uit: Den Bosch Vak: - Posts: 1853 Reg.: 8 oktober 2000 | Als ik heel eerlijk ben kan het me eigenlijk ook maar weinig boeien. Nederland heeft altijd tot de duurste landen ter wereld behoord in termen van brandstofprijzen. Dat de wereldwijde markt nu lijdt onder het gegeven dat de olieprijs zo hoog ligt, heeft als automatische gevolg dat de brandstofprijzen hier de pan uit reizen.
Kanke.ren op de overheid heeft derhalve ook totaal geen zin. Daar is immers niets veranderd, en daar kun je ook geen oplossing van verwachten. Of je moet gaan eisen dat de accijnzen op de brandstofprijzen verminderd worden. Maar dan zal dat geld wel ergens anders vandaan worden gehaald.
Maar zat partijen die dit niet snappen en gewoon weer gaan lopen janken richting overheid zonder dat men degelijk onderzoek doet naar wat we werkelijk aan de hand is. De PVV gaat weer heel simpel op de 'het kwartje van kok terug'-tour en de simpelen volgen hen blindelings. Het is immers weer een uitleg die vatbaar is, en daarmee voor hun de juiste is. 
[Dit bericht is veranderd door Xintanovic (op 28 mei 2008 14:38:31).]
|
|
|
jozsef Kiprich. Vedette
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 7655 Reg.: 26 februari 2005 | Denk dat er meer benzine dieven komen tanken en wegrijden, of midden in de nacht met een slang op pas en een tank en leeghalen die handel 
[Dit bericht is veranderd door jozsef Kiprich. (op 28 mei 2008 16:30:41).]
|
|
|
varkenoord Vedette
Vak: Stadiontribune - U Posts: 5173 Reg.: 16 november 2004 | Dat de prijzen zo hoog zijn van de benzine heeft niets met de overheid te maken.In juli geloof ik gaat de btw omhoog dan komt er 1 cent bij dat aan de overheid te wijten is.
|
|
|
El Jefecito Vedette
Uit: Vlakbij de weg met die flitspalen Vak: - Posts: 4515 Reg.: 3 mei 2004 |
Als wij ziek worden is er wel een fatsoenlijk ziekenhuis, ook voor de mensen die minder fortuinlijk zijn en minder geld te besteden hebben. Een rechtssysteem dat voor 99% ontdaan is van corruptie en zeer goede scholingsmogelijkheden.
Als je jezelf goed verzekert heb je heel de overheid niet nodig.. En het rechtssysteem dat voor 99 % is ontdaan van corruptie? Ik denk dat je wat te goed gelovig bent...
quote: Xintanovic schreef:
Maar zat partijen die dit niet snappen en gewoon weer gaan lopen janken richting overheid zonder dat men degelijk onderzoek doet naar wat we werkelijk aan de hand is. De PVV gaat weer heel simpel op de 'het kwartje van kok terug'-tour en de simpelen volgen hen blindelings. Het is immers weer een uitleg die vatbaar is, en daarmee voor hun de juiste is. 
Die maatregel was toch tijdelijk ? Als de PVV nu wat scheeuwt heeft er niks mee te maken. Het is een feit dat de Nederlanders worden bedonderd door de overheid.
[Dit bericht is veranderd door El Jefecito (op 28 mei 2008 20:54:56).]
|
|
|
De Sigaar Vedette
Uit: Almere Vak: Maastribune - Business seats Posts: 11930 Reg.: 13 maart 2002 |
quote: peetmargarita schreef:
Heerlijk, 80 liter tanken voor minder dan een euro. Nog een pakkie peuken erbij van een euro en een kratje bier (36 flesjes) voor 5 euro en voor nog geen 7 euro ben je klaar. En dan schijnt de zon ook nog iedere dag! Het leven is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! 
Overdrijven is ook een vak. Volgens mij betaal je echt wel meer dan ongeveer 1 eurocent per liter zoals jij ons nu probeert wijs te maken. Ook op Isla Margarita dat bij Venezuela hoort.
Maar met ongeveer 4 eurocent per liter dat je volgens mijn gegevens nu betaalt ben je natuurlijk ook spekkoper.
Komt dat nog steeds door de subsidies die Chavez hiervoor toekent? Want de kostprijs van een liter benzine ligt toch echt wel een stukje hoger dan die 4 eurocent.
|
|
|
Xintanovic Vedette
Uit: Den Bosch Vak: - Posts: 1853 Reg.: 8 oktober 2000 |
quote: El Jefecito schreef:
(...)
Die maatregel was toch tijdelijk ? Als de PVV nu wat scheeuwt heeft er niks mee te maken. Het is een feit dat de Nederlanders worden bedonderd door de overheid.
Hoezo is het een feit? Dat de PVV wat schreeuwt is wel relevant, omdat zij de onvrede voeden en hetgeen zij als oorzaak aanwijzen, niet de oorzaak is, en de opgeworpen oplossing niet de oplossing is. Ook de redenatie wat het laatste betreft is niet logisch.
Verder was het geen tijdelijke maatregel, anders zou men er niet tot op de dag van vandaag erover huilen. Wat wel zo is, is dat de accijnsverhogingen de eerste jaren (drie geloof ik) zijn bevroren, waardoor over vijf jaar er het verschil tussen de huidige maatregel, en de situatie waarin de maatregel niet zou zijn genomen, nul is. Op kort te gaan: dat kwartje van Kok is allang teruggegeven.
quote: De Sigaar schreef:
(...)Overdrijven is ook een vak. Volgens mij betaal je echt wel meer dan ongeveer 1 eurocent per liter zoals jij ons nu probeert wijs te maken. Ook op Isla Margarita dat bij Venezuela hoort.
Maar met ongeveer 4 eurocent per liter dat je volgens mijn gegevens nu betaalt ben je natuurlijk ook spekkoper.
Komt dat nog steeds door de subsidies die Chavez hiervoor toekent? Want de kostprijs van een liter benzine ligt toch echt wel een stukje hoger dan die 4 eurocent.
De prijs die jij noemt, is die niet toevallig per Gallon? (ongeveer 3,8 liter)?? Het is misschien niet 1 cent, maar toch heel wat minder dan die 4 cent die jij noemt:
$ 0,11 per Gallon (Bron)
0,11 / 3,78541 = 0,029... (= dollar cent per liter)
0,028... * 0,634 = 0,018
= $ 0,03 = € 0,018
En dan ook nog eens goed weer en mooie vrouwen.....
Voor zover ik weet wordt de brandstofprijs in Venezuela inderdaad nog steeds gesubsidieerd. Dit kunnen ze natuurlijk ook makkelijk doen met een van de grootste oliereserves ter wereld.
|
|
|