| Poster | | Topic: De naderende recessie |  |
| Happel International
Uit: Amsterdam Vak: Olympiatribune - BB Posts: 5814 Reg.: 17 april 2007 | Instortende huizenmarkten, jaarlijkse geldontwaarding van 10%, banken die failliet gaan... We gaan het binnenkort allemaal meemaken, als je onderstaande berichten mag geloven. Italië, Spanje, Groot-Brittannië en Frankrijk gaan veel eerder dan Nederland in een recessie terechtkomen. Zou Feyenoord onder leiding van Peter Bosz hiervan kunnen profiteren? Jon Dahl Tomasson heeft al eieren voor zijn geld gekozen.
quote: De Telegraaf, 2 juli 2008
Recessie in Europese Unie lijkt steeds waarschijnlijker
Denemarken als eerste land EU getroffen
LONDEN — De angst voor een recessie in Europa kreeg gisteren een nieuwe impuls met het nieuws dat Denemarken als eerste lidstaat van de Europese Unie in een recessie beland is. Een scala aan zwakke economische cijfers suggereert dat andere landen wel eens snel zouden kunnen volgen.
De inkoopmanagersindex voor de industriële sector in de eurozone is in juni voor de eerste maal in drie jaar gedaald. De index zakte afgelopen maand naar 49,2, na in mei nog op 50,6 gestaan te hebben. Indexwaarden beneden de 50 duiden op een krimpende economische activiteit.
De Europese economieën worden momenteel geconfronteerd met een gevaarlijke combinatie van toegenomen inflatiedruk, hogere olieprijzen, een sterke munt, een wereldwijd inzakkende economische groei en een krappe kredietmarkt. Daarbij komt dat Denemarken, Spanje, GrootBrittannië en Ierland ook nog eens te maken hebben met een inzakkende huizenmarkt.
Analisten verwachten niet dat de Europese Centrale Bank zich door het slechte economische nieuws zal laten weerhouden van een renteverhoging. De bank heeft al aangegeven de rente met een kwart procent te zullen verhogen naar 4,25%, een voornemen dat nog eens versterkt werd door het nieuws dat de inflatie in de eurozone gestegen is naar 4%. Dat is het dubbele van de door de ECB gehanteerde inflatiedoelstelling.
Europese aandelen blijven ondertussen scherp in waarde dalen, omdat veel effectenhandelaren bezorgd zijn over de economische vooruitzichten van de eurozone.
Economen geloven dat Italië, Spanje, Portugal en Ierland het meeste risico lopen in een recessie te belanden, terwijl Groot-Brittannië en Frankrijk dicht tegen een stagnatie aanleunen.
„Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de eurozone op een forse economische vertraging afkoerst, waarbij ook een recessie niet langer uit te sluiten isâ€, aldus Holger Schmieding, een econoom bij Bank of America.
Ook de Europese werkgelegenheid vertoont tekenen van erosie. De werkeloosheid in de EU steeg in mei volgens cijfers van Eurostat voor de tweede achtereenvolgende maand.
Dit terwijl de economische activiteit in de vier grootste economieën verzwakte, waarbij alleen Duitsland nog een lichtegroei vertoonde.
„Frankrijk gaat duidelijk dezelfde kant uit als Spanje en Italië, waar het in een alarmerend tempo slechter gaatâ€, aldus Jacques Cailloux, een econoom bij RBS.
Buiten de eurozone schokten de Britse inkoopmanagers de financiële markten met een scherpe daling van de inkoopmanagersindex. Die daalde in mei van 49,5 naar 45,8.
„Het nieuws voor de Britse economie wordt alleen maar slechterâ€, aldus Michael Saunders, een econoom bij Citigroup. „Vandaag was er weer een scherpe daling van de huizenprijzen en er zijn signalen dat de industrie op een recessie afstevent.†De Britse huizenprijzen zijn in mei voor de achtste achtereenvolgende maand gedaald en zijn nu 6,3% lager dan een jaar eerder.
In Spanje is de industriële activiteit, afgemeten aan de inkoopmanagersindex, in juni gezakt naar het laagste niveau sinds het ontstaan van de index in 1998. De index daalde van 43,8 in mei naar 40,6.
quote: DeepJournal, 30 juni 2008
'Goud kopen, gaan huren en uiteindelijk weg uit Nederland': financieel expert
Beluister of download deel 2 van het interview van Daan de Wit voor DeepJournal met Albert Spits. MP3, 7 Mb, 15 minuten, opgenomen op 23 mei 2008

Spits is adviseur voor pensioenfondsen en is een van de oprichters van de Frédéric Bastiat Stichting.
Het transcript is verzorgd door Michiel Bezemer.
---
-Tien procent van die hypotheek…
In goud of in zilver. Goud is nu nog historisch laag. Als we kijken naar de ratio van wat er aan krediet uitstaat en aan goud, of beter gezegd: Aan monetaire betaalmiddelen, dus aan geld, euro's, dollars etc., dan zie je dat goud ongeveer zo'n één-tiende van die waarde vertegenwoordigt. Omdat we nu in een vorm van een crisissituatie terecht komen, ontstaat er een vlucht naar waarde, een vlucht naar goud. Dus die goudprijs zal zo'n tienmaal omhoog moeten gaan om zich te kunnen meten aan al het papiergeld dat in omloop is.
-Dus zelfs als je nu nog instapt dan gaat het nog tien keer over de kop?
Tien keer omhoog ja. Ik verwacht dat de goudprijs, die nu op 500 euro staat, tussen de 4.500 en 5.000 euro zal zijn in 2016.
-Is het ook verstandig om andere edelmetalen te kopen?
Als je slim bent: De helft zilver, de helft goud aanschaffen.
-Maar u adviseert het ook daadwerkelijk te kopen, in je huis te hebben?
Ja, op een plek waar het opgeslagen kan worden. Ik zou het niet op papier kopen, niet bij de bank, omdat banken failliet kunnen gaan.
-Maar als je het dan niet op papier koopt maar wel in goud en het ligt bij de bank, dan kan als nog de bank dicht gaan.
Ja, klopt, maar in een aparte kluis niet. Dan zou ik bijvoorbeeld een aparte kluis moeten hebben bij de bank. Je zou het bijvoorbeeld kunnen laten opslaan bij Shurguard. Dat is een soort grote loods met kluizen, daar kan je het ook in kwijt voor jezelf.
-Of je graaft een gat en je legt het in de grond…
Dat kan ook. Of je kunt een eigen safe aanschaffen, een hele goede safe, en die vastklinken in de muur, dan heb je het altijd binnen handbereik.
-Toch klinkt het allemaal nogal extreem.
Het klinkt misschien absurd, maar als de nood aan de man is – en we hebben het eerder gehad in de crisistijd maar ook in de oorlog – dan zijn goud en zilver de enige betaalmiddelen waar je eten voor kunt kopen of waar je van kunt overleven. Het klinkt voor mensen die dat nooit hebben meegemaakt heel erg raar.
-U hebt het ook nooit meegemaakt, toch?
Nee klopt. Maar mijn ouders hebben het wel meegemaakt en ik heb het nog wel uit de eerste hand. Maar, de meesten hebben het uit de tweede hand, want hun ouders hadden het ook niet meegemaakt en de grootouders wel. Dat is het probleem ook. Wat je grootouders je vertelden dat herinner je je niet, wat je ouders je vertelden wel.
-Willem Middelkoop zegt: Geldsystemen zijn al 220 keer geklapt in het verleden. Dus het is helemaal niet zo gek dat het nog een keer zou kunnen gebeuren. Verhuizen, weggaan uit het dichtbevolkte Nederland, is dat nog steeds een optie?
Als je naar een soort waardesysteem wilt, dan zijn grote steden wat minder. Je zit in een grote stad namelijk altijd met het probleem dat er rellen kunnen uitbreken, opstanden, revoluties.
-Als de supermarkt niet meer wordt bevoorraad...
Klopt. Dus dan moet je echt naar het platteland toe, naar buiten de stad. Daar zou je bijvoorbeeld een boerderij kunnen kopen of je kunt een boerderij betrekken. In ieder geval dicht bij het boerenland wonen, zodat je in ieder geval nog je eten kunt halen in tijden van nood.
-Die tijd van nood is zeg maar de tijd nadat de dollar is geklapt?
Als er geen pinautomaat meer beschikbaar is. Als banken hun deuren dicht doen.
-En die situatie houdt u voor mogelijk?
Dat is al eens gebeurd.
-Ja, in Argentinië. Maar hebt u ook een idee binnen wat voor een tijdsperiode dat dan gebeurt?
We zitten nu in een periode die een stroomversnelling kan geven. Ik denk dat je vanaf 2012 ermee rekening moet houden dat banken of de bancaire sector dicht kan gaan. Dan ben je wel afhankelijk van de overheid, de overheid zal er natuurlijk instappen. Dan krijg je weer een vorm van het Tientje van Lieftinck en dan ben je afhankelijk van de overheid voor je inkomen.
-Waarom 2012?
Ik heb zelf onderzoek naar gedaan naar de demografische situatie: Dan heb je de grootste zeepbel gehad, de babyboomers die het meeste uitgaven. Het toppunt van de babyboom was ongeveer tussen 1958 en 1962. Dat is de golf die nu verder gaat richting hun pensioendatum. In 2012 is die grootste golf al aan het afnemen. Dat betekent ook dat de aandelenbeurzen in de westerse wereld in elkaar zullen klappen. Dat heeft gevolgen voor bedrijven, die afhankelijk zijn van de consumptie, want de consumptie neemt natuurlijk af. Dan zie je dat er waarschijnlijk een hele grote deflatoire situatie komt. Aan de ene kant gaan de prijzen dalen omdat ze toch de waren aan de man moeten brengen. Anderzijds neemt de monetaire inflatie, die de overheid verzorgt, toe. Grondstoffen en primaire levensbehoeften zullen dan duurder worden.
-Wat doet u met deze, zeg maar voorkennis in verband met uw werk als adviseur van pensioenfondsen en als privé-persoon?
Als privé-persoon heb ik mezelf al ingedekt, 10% van mijn kapitaal is al in goud. Mijn pensioen heb ik al in grondstoffen en in grondstoffenaandelen overgezet. Mijn huis heb ik verkocht, sinds 2002, dus ik woon in een huurhuis. Qua pensioenfondsen zijn we nu bezig om ze te adviseren minimaal 10% van hun pensioenvermogen in goud om te zetten .
-Is 10% niet te weinig?
Die 10% is de basis. Je hebt namelijk ook nog de grondstoffen. Dat is een verhaal apart , die staan buiten edelmetalen. Dat is ook iets wat ik zelf onderzocht heb: Op een gegeven moment gaan goud en zilver zich loskoppelen van grondstoffen, dan worden het monetaire metalen. Nu worden ze nog gezien als grondstoffen maar straks worden ze gezien als monetaire metalen. Dat is dan het geld dat nog overblijft als de papierberg in elkaar klapt.
-Ok, dus dat adviseert u. Maar hoe komt deze informatie aan bij de pensioenfondsen, deze toch wel extreme ideeën ?
Er zijn al een paar pensioenfondsen om. Ik kan helaas de namen niet noemen want dat kan alleen maar met hun instemming. Ze willen het natuurlijk ook niet aan de grote klok hangen. Maar we zijn dus bezig. Ik denk dat het waarschijnlijk nog wel een paar jaar zal duren voordat een aantal van hen om is. Voor de grotere pensioenfondsen zoals ABP en PGGM: Daar doen wij geen adviezen voor.
-ABP bijvoorbeeld zit wel heel erg in de dollar, toch?
Ja, dat klopt.
-Loopt die dan dat niet een enorm gevaar?
Ja, die loopt gevaar, PGGM ook. Zij zijn heel erg gefixeerd op aandelen. Dat is ook wel logisch omdat het hele grote pensioenfondsen zijn. Het zijn logge supertankers in de pensioenwereld, dus moeilijk om te buigen. Als die 10% van hun vermogen in goud zouden omzetten , dan zou de goudmarkt nu al exploderen. Dus dat is niet te adviseren. Maar ik denk wel dat ze hun hele situatie en hun hele denkwijze moeten gaan omzetten.
-Hoe zit het met al die ABP-ambtenaren? Lopen die daardoor ook geen gevaar?
Ja, daarom adviseer ik die ambtenaren ook om zelf te investeren in goud en zilver, om hun eigen vermogen zeker te stellen. Zodat ze voor hun inkomen niet alleen afhankelijk zijn van hun pensioenfonds en van de overheid maar dat ze zelf hun vermogen een beetje veilig gaan stellen.
-Als ik nog een privé-vraag mag stellen: Heeft u dan een boot gekocht, of land in Paraguay, zoals Bush?
Nee, ik heb alles in liquide middelen. Dat betekent: Goud, zilver en ook spaargeld op de bank. Want ik wacht namelijk tot de zaak in elkaar zakt, en dan ga ik weer wat kopen. Om een voorbeeld te geven: Laatst hoorde ik in het nieuws dat je in Florida en Miami een eengezinswoning kan kopen, nu al, voor 45.000 dollar. Vier, vijf jaar geleden, net voor die inzakking, stonden die huizen voor tussen de 150.000 en 200.000 dollar te koop. Om even een voorbeeld te geven…
-Maar dat is dan een investering?
Nou, niet als investering, het kan ook als woonplaats dienen. En voor je pensioen mag je overal wonen.
-Is Amerika dan wel een slimme plek om te wonen?
Ik zou zelf Amerika niet uitkiezen, ik geef het gewoon als voorbeeld.
-Waarom niet?
Omdat men in Amerika, vooral als je in de grote stad zit, dezelfde problemen als hier heeft : Rellen en opstanden.
-Heb je in Amerika niet nòg meer problemen omdat je daar mogelijk strenge wetgeving op stapel staat?
Klopt, het is niet mijn land van keuze zeker niet nu, met de Patriot Acts... Je persoonlijke vrijheid, je individuele vrijheid wordt gigantisch aan banden gelegd. En dat wordt straks nog erger omdat mensen in een crisissituatie bereid zijn tot extreme maatregelen. Binnen de overheid , maar het volk zal er ook om vragen. Dat hebben we ook in de jaren dertig gezien met de verkiezing van Adolf Hitler: Als mensen in een hele extreme situatie zitten, dan willen ze extreme personen aan de macht hebben. Ze willen iemand die het meteen oplost.
-Ik heb met Willem Middelkoop gesproken over vertrekken naar het buitenland. Hij had het zelfs over bepaalde plekken waar je goed heen kon gaan. Hij zei: Als het warm is, dan...
Zuid-Amerika is een mooi voorbeeld. Ik heb daar zelf kennissen zitten en die zeggen ook: Het klimaat is lekker. Het probleem met Brazilië* is dat er een enorm veel misdaad is, dat land zou ik niet zo snel adviseren. Landen als Australië wel. Ik heb zelf in Nieuw-Zeeland gewoond, dat zou een optie kunnen zijn. Nogmaals, het zijn ook weer landen die te maken hebben met een kredietcrisis, ze hebben ook een enorme schuldopbouw.
* Lees/beluister ook het interview: DeepJournal interviewt emigrant die deed wat Willem Middelkoop adviseert.
-Wat gaat u doen?
Ik ben op dit moment aan het overdenken. Ik denk dat ik vroegtijdig met pensioen ga. En dan zit ik toch meer te denken aan Zuid–Amerika.
-Dat is dan wel heel concreet.
Zolang het nog goed gaat, gaat het goed. Maar als je in een situatie belandt waarin je een uitweg moet hebben, als je dan een stuk land kan kopen voor niet te veel geld, waar je je eigen groente kunt telen, waar je alternatieve energiebronnen zoals wind- en zonne-energie op je eigen land kunt hebben... Dan is je afhankelijkheid minder dan in het geval dat je in een grote stad moet wonen en afhankelijk bent voor je energie, voor je boodschappen, voor je vuilnisophaal en dat soort zaken. Dat heb je op het platteland minder.
-Is er nog wel tijd om daarheen te komen als het mis gaat?
Als je geld hebt! Dat is vaak zo. De meeste mensen die dan in een schuldsituatie zitten hebben weinig mogelijkheden. Vandaar ook dat ik mensen adviseer: Probeer nou in ieder geval je vermogen te bewaren. Je hoeft niet te denken aan vermogensvermeerdering, vermogensbewaring is al goed genoeg. Het geld dat je dan hebt van je huis of van je investeringen kan voor je dienen als vluchtroute.
-Maar is er dan nog wel tijd? Staat niet iedereen in de rij, of in de file?
Tegen die tijd misschien wel. Tegen die tijd heb je heel veel mensen die niet meer weg kunnen. Die moeten dit zich laten welgevallen. Als je in een creditcrisis zit en de waarde van je huis is met 60% afgenomen, dan zijn je alternatieven opgedroogd.
-Kredietcrisis, voedselcrisis, Middelkoops nieuwe boek heet: De Permanente Oliecrisis; wat zegt deze situatie over ons en over onze leiders?
In eerste instantie klaag ik de centrale banken aan want zij zijn de grootste veroorzakers van dit systeem. De Nederlandse Bank, de Federal Reserve, de Europese Centrale Bank, de Bank of England, zij hebben deze situatie eigenlijk gecreëerd dankzij hun fiat-geldsysteem.
De monetaire inflatie is sinds de invoering van de euro meer dan 10% per jaar geweest. Veel mensen weten het niet maar de monetaire inflatie is de echte, werkelijke inflatie. De CPI, Consumenten Prijs Index, die wij zien als inflatie, uitgegeven door het Centraal Bureau voor de Statistiek, is een gemanipuleerde index,door het CBS. Er is een bepaald mandje en er wordt een weging van goederen gedaan. En men doet aan substituten. Als bijvoorbeeld een biefstuk te duur wordt, dan vervangt men deze door een substituut, zoals een karbonade. Maar het is dus niet meer hetzelfde wat je weegt. Vandaar ook dat je een heel krom cijfer krijgt.
-Wat zegt het CBS dat de inflatie is?
Het CBS zegt op dit moment dat het richting 3% gaat.
-Maar in feite wordt alles 10% duurder per jaar?
Ja, de geldontwaarding. Nu zeggen mensen: Ja, maar ik heb dat niet zozeer gezien, want ik heb goedkope dingen kunnen vinden. Dat komt omdat China deflatie exporteert , goederen zijn heel goedkoop. Vroeger werden die goederen allemaal hier in Europa of in Amerika gemaakt. Nu worden ze in Oost-Azië, met name in China, gemaakt, waar de lonen ongeveer een tiende zijn van onze lonen . Iedereen weet dat 80% van de kosten van een industrie de loonkosten zijn . Die 80% zijn maar een tiende in China ; je hebt daar in feite ongeveer maar 28% van de waarde van wat je in het Westen kan produceren. Vandaar ook dat China goedkope producten hier naartoe kon exporteren waardoor de prijsindex van de industriële productie van China omlaag ging. Dat heeft ontzettend gedrukt op de CPI.
Een geldontwaarding van 10% betekent je euro per jaar 10% minder waard wordt . Ik heb de cijfers van de Nederlandse Bank opgevraagd, de M1 en de M3 cijfers. De M1 cijfers die logen er niet om. (Ik gebruik altijd M1 als monetaire inflatie, de M1 is de contante geldgroei plus deposito). Die is met 499% gestegen sinds 1982. Dat is gigantisch. Van de waarde die een euro c.q. een gulden in 1982 had is op dit moment ongeveer 17 tot 18 cent over . Dus van elke gulden die je nu hebt is nog geen één vijfde van de waarde over.
-Dat is voorpaginanieuws, maar ik lees het niet...
Klopt.
-Wat voorziet u voor de toekomst, een toekomstscenario.
Wat ik zie is dat...
---
Binnenkort deel drie van het interview.
[Dit bericht is veranderd door Happel (op 2 juli 2008 18:58:25).]
|
| | Lowlife Internationale topspeler
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 1073 Reg.: 23 januari 2005 | En Happel, wat vind jij zelf van deze artikelen?
Persoonlijk zie ik ook wel dat de economie minder is geworden maar of het zo schrikbarend zal worden als omschrteven in het interview met Albert Spits dat wil ik betwijfelen. En dat komt toch vanwege Deepjournal en de achtergrond van Albert Spits.
Het eerste artikel staat in de Telegraaf en dat is typisch zo'n krant die kickt op zulke artikelen. Aan de andere kant zijn de heren die genoemd worden geen koekebakkers.
Ik hoop zelf dat het wel mee zal vallen maar dat zal nagenoeg iedereen wel met mij eens zijn.
|
| | El Jefecito Vedette
Uit: Vlakbij de weg met die flitspalen Vak: - Posts: 4985 Reg.: 3 mei 2004 |
quote: Lowlife schreef:
Ik hoop zelf dat het wel mee zal vallen maar dat zal nagenoeg iedereen wel met mij eens zijn.
Ik ben bang van niet. Meneer Spits dikt het wel wat aan maar het is goed fout op dit moment.
|
| | Happel International
Uit: Amsterdam Vak: Olympiatribune - BB Posts: 5814 Reg.: 17 april 2007 |
quote: Lowlife schreef:
En Happel, wat vind jij zelf van deze artikelen?
Persoonlijk zie ik ook wel dat de economie minder is geworden maar of het zo schrikbarend zal worden als omschrteven in het interview met Albert Spits dat wil ik betwijfelen. En dat komt toch vanwege Deepjournal en de achtergrond van Albert Spits.
Het eerste artikel staat in de Telegraaf en dat is typisch zo'n krant die kickt op zulke artikelen. Aan de andere kant zijn de heren die genoemd worden geen koekebakkers.
Ik weet het niet zeker Lowlife, maar ik denk dat het wel eens waar zou kunnen worden wat Spits over onze toekomst beweert. Zijn verhaal komt sterk overeen met de visie van Jim Rogers en Willem Middelkoop. Wel is het zo dat dit drietal druk bezig is met speculeren in grondstoffen (waaronder olie) en inslaan van goud en zilver, dus er misschien een belang bij heeft ons deze verhalen aan te praten. Toch is het denk ik niet onverstandig rekening te houden met hun toekomstbeeld en zo mogelijk maatregelen te treffen.
De geëxplodeerde olieprijs is een van de oorzaken van de grote inflatie. Als je nagaat dat die olie (net als gas en en elektriciteit) al in 1895 volledig vervangen had kunnen worden door de vrijwel kostenloze en schone 'vrije energie' van Tesla, dan realiseer je je dat er iets goed mis is in deze wereld. Zeker nu de voedseltekorten op het zuidelijk halfrond weer enorm toenemen.
|
| | jozsef Kiprich. Vedette
Uit: 070 Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 8093 Reg.: 26 februari 2005 | Denk dat er wel een kern van waarheid in zit,als je kijkt hoe alles duurder en duurder aan het worden is.
Neem de huizenmarkt die klapt een keer helemaal uit elkaar de prijzen zijn absurd die er voor een huis betaald moeten worden.
Brandstoffen ook ongeloofelijk ze zullen ook de komende tijd alleen maar meer omhoog gaan.
Dan krijg je weer de loon/prijsspiraal dat is helemaal funest maar ook ik wil er meer centjes bij om alles te kunnen blijven betalen..
|
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 1073 Reg.: 23 januari 2005 | Ik ben ieder geval al blij dat ik drie weken geleden mijn beleggershypotheek heb omgezet in een spaarhypotheek. De rente staat flink wat jaren vast. Dat was mijn eerste maatregel al. 
|
| | ulligan Vedette
Uit: Groningen Posts: 5036 Reg.: 2 oktober 2000 | Angst is een slechte raadgever...
|
Vak: Stadiontribune - X2 Posts: 1073 Reg.: 23 januari 2005 | Ja, dat klopt maar ik weet zeker dat ik er goed aan heb gedaan.
|
| | OrCristian Vedette Hompie ©
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10809 Reg.: 6 juni 2000 | Het is een selffulfilling prophecy. Als er een recessie komt, is dat voor 75% procent te danken aan de psychologische werking van een aantal factoren, en voor 25% aan die idioten in Amerika, die hun hele leven aan elkaar hebben geleend.
Reacties zoals die van Lowlife zijn typisch in deze situaties. Logisch ook, en misschien zelfs wel verstandig, want iedereen doet het. Maar juist omdat iedereen het doet (geld vastzetten, minder risico nemen etc.) komt de economie in het slop.
En aangezien de prijzen wel stijgen, maar de economie niet meer groeit, kan er inderdaad stagflatie ontstaan, en daar kom je zomaar niet uit. Rente omlaag = hogere inflatie, rente omhoog = lagere economische groei/economische krimp.
Ben je lekker mee.
Ik denk trouwens dat je dan in Nederland nog aardig zit, aangezien de werkloosheid hier al decennialang ontzettend laag is. Maar het wordt straks wel een penibele situatie als allerlei beroepsgroepen (terecht) meer loon gaan eisen omdat de prijzen hoger worden. Dat betekent lagere winsten voor de ondernemingen, dus lagere economische groei.
Ik ben blij dat ik een beroep heb gekozen waar historisch gezien altijd veel vraag naar is geweest, anders was ik met mijn weinige ervaring niet zo heel zeker van mijn zaak geweest. Een scenario als eind jaren '70 en begin jaren '80 lonkt als krantenartikelen als de bovenstaande van Happel veel vaker in de krant komen.
|
| | Happel International
Uit: Amsterdam Vak: Olympiatribune - BB Posts: 5814 Reg.: 17 april 2007 |
quote: OrCristian schreef:
Ik ben blij dat ik een beroep heb gekozen waar historisch gezien altijd veel vraag naar is geweest, anders was ik met mijn weinige ervaring niet zo heel zeker van mijn zaak geweest. Een scenario als eind jaren '70 en begin jaren '80 lonkt als krantenartikelen als de bovenstaande van Happel veel vaker in de krant komen.
Ben je bankier OrCristian, dat je je geen zorgen hoeft te maken in tijden waarin huizenmarkten instorten, de dollar de Reichsmark achterna dreigt te gaan, pensioenfondsen omvallen, banken failliet gaan en aandelenbeurzen in elkaar klappen?
Het is misschien een beetje ingewikkelder dan jij nu nog kunt vermoeden, althans daar heeft het alle schijn van als je enkele citaten uit het boekje Als de dollar valt van Willem Middelkoop op je laat inwerken:
'Inflatie is de enige vorm van belasting die opgelegd kan worden zonder wetgeving.'
Milton Friedman, econoom
'Het is maar goed dat de mensen in ons land ons bankwezen en monetair systeem niet begrijpen, want als zij dat wel deden, dan geloof ik dat er vóór de ochtend een revolutie zou zijn.'
Henry Ford, oprichter Fordfabrieken
'De bankiers bezitten de wereld. Pak die van ze af, maar laat hun het vermogen om geld te scheppen, en met een pennenstreek creëren ze genoeg deposito's om haar terug te kopen. Maar als je ze haar afneemt, verdwijnen alle grote rijkdommen zoals die van mij en ze zouden ook moeten verdwijnen, want dan krijgen we een gelukkiger en betere wereld om in te leven. Maar als u slaven van bankiers wilt blijven en de kosten van uw eigen slavernij wilt betalen, laat de banken dan doorgaan met geld creëren.'
Sir Josiah Stamp, voormalig directeur van The Bank of England (1928)
'Op dit punt in de wereldgeschiedenis is er in Amerika niet zoiets als een onafhankelijke pers. U weet het en ik weet het. Niet een van jullie durft zijn eerlijke mening op papier te zetten, en als je het wel zou doen, dan weet je van tevoren dat het nooit in print verschijnt. Ik word iedere week betaald om mijn mening uit de krant te houden waaraan ik verbonden ben. Sommigen van jullie krijgen soortgelijke salarissen voor soortgelijke zaken, en wie zo stom zou zijn om wel zijn eerlijke mening op te schrijven zou al gauw op straat staan, op zoek naar een nieuwe baan. Als ik in één editie van mijn krant mijn oprechte mening zou plaatsen, zat ik binnen vierentwintig uur zonder werk. U weet het en ik weet het. En wat is dit voor schijnvertoning -proosten op een onafhankelijke pers? We zijn de instrumenten en slaven van rijke mannen achter de schermen. We zijn marionetten, zij trekken aan de touwtjes en wij dansen. Onze talenten, onze mogelijkheden en onze levens behoren toe aan andere mensen. We zijn intellectuele prostituees.'
John Swinton, redacteur New York Times, New York Press Club (1953)
'Ik denk dat de bankinstellingen gevaarlijker zijn dan beroepslegers en dat het principe van geld uitgeven dat nog door het nageslacht moet worden gespaard, het zogenaamde financieren, niets anders is dan grootschalige oplichting van toekomstige generaties.'
Thomas Jefferson, voormalig president van de Verenigde Staten
'You have lies, damn lies and statistics'
Populair gezegde onder economen
'Met name in de Verenigde Staten lijkt men de manipulatie van belangrijke cijfers en economische indicatoren inmiddels tot kunstvorm te hebben verheven. Er is echter sprake van een verhoogde interesse binnen Europa, met name bij de centrale banken, om de Amerikaanse meetmethoden te gaan toepassen'.
Steve Landefeld, Bureau of Economic Analysis (2004)
'Banken lenen geld uit door krediet te scheppen. Ze creëren geld uit het niets.'
Ralph M. Hawtrey, voormalig minister van financiën Groot-Brittanië
'De VS misleiden de beleggers als ze beweren dat een sterke dollar goed is voor het land. De G8 en het IMF zwijgen over de problematische wisselkoers van de dollar. Het Europese bedrijfsleven, internationale beleggers of kleine Japanse huishoudens denken daardoor dat ze zich geen zorgen hoeven maken. De G8 en het IMF wijzen niet op die toekomstdreiging: ze zijn bang dat de financiële markten al te fors reageren, met als gevolg dat de dollar meteen keldert.'
Martin Feldstein, hoogleraar Harvard University en in 2006 kandidaat om Alan Greenspan op te volgen
'Een bankier mag over twee dingen liegen: over goud en over rente.'
Noud Wellink, president DNB
|
| | jezus christus Vedette
Vak: - Posts: 2601 Reg.: 18 september 2004 | de situatie ziet er inderdaad weinig rooskleurig uit.
stagflatie in de us en eu, zeer kwalijk. zelfs bos ziet in dat prijsverhogende exercities niet leiden tot economische groei.
hoe nu verder?
allereerst don't panic. china, india, brasil en japan hebben ons te hard nodig als afzetgebied en zullen hun afzet dus in stand houden, soort van reverse marshallhulp.
verder zitten de olielanden ook op het vinkentouw. zijn hebben olie die over pakweg 20 jaar nutteloos is door alternatieve energie. die willen ze dus kwijt.
het zal wel minder worden maar niet overdreven veel.
waarom?
1. de demografische ontwikkeling.
daar waar de nederlandse overheid nog rekening hield met een bevolking van rond de 40 miljoen in 2050 zijn de verwachtingen nu dat de bevolking max. 14 mio zal zijn op die datum.
dit levert 2 zaken op:
1. daling van de huizenprijzen
2. vraag naar arbeid.
2. bij een nagenoeg volledige werkgelegenheid zal de consumptie toenemen, vooral naar luxuezere goederen.
de markt zal dus aantrekken.
kwestie van tijd en dan zijn we deze ellende ook kwijt.
@Orc. ook de nederlandse economie hangt van schuld aan elkaar, zo ook de britse, de franse en de duitse....
[Dit bericht is veranderd door jezus christus (op 3 juli 2008 08:27:41).]
|
| | Beer Vedette
Uit: Zuid-Holland (070) Vak: Maastribune - VV Posts: 4301 Reg.: 24 augustus 2004 | Als er een recessie nadert moet je zorgen dat je economie blijft draaien. Stimuleren om te gaan kopen / incvesteren.
Met deze linkse, christenetremistische regering gaat de economie harden achteruit dan nodig is.
|
| | Kobe Bryant Vedette
Uit: Capelle aan den IJssel Vak: Olympiatribune - Z1 Posts: 2942 Reg.: 4 april 2002 | Ik maak me eigenlijk nog het meeste zorgen over het verloren gaan van het beroemde Nederlandse poldermodel. Dit leidt tot een vicieuze cirkel van prijsstijgingen en loonstijgingen. Gevolg, hogere inflatie en daar wordt niemand beter van.
De EU moet een manier zien te vinden om op zichzelf te kunnen staan. De afgelopen decennia zijn we teveel afhankelijk geworden van de VS. Het is nu wel duidelijk dat de economische hoogtijdagen van de VS achter ons liggen en dat de kansen in het oosten liggen. China en India, dat worden de nieuwe wereldeconomieën van morgen. De EU moet ontkoppeld worden van de dollar want we merken nu al dat de problemen in de VS ons als Europa mee naar beneden dreigen te sleuren.
|
| | | Xintanovic Vedette
Uit: Den Bosch Vak: - Posts: 1918 Reg.: 8 oktober 2000 |
quote: Beer schreef:
Met deze linkse, christenetremistische regering gaat de economie harden achteruit dan nodig is.
Beetje van het simpele ge****** waar niemand beter van wordt. Het klopt niet eens. Christenextremistisch? Links? Noem eens wat ter onderbouwing? Het is juist deze instelling die zorgt dat een negatief te bevatten effect inzake de economie versterkt wordt. Ik denk daarmee dat OrCristian met de claim dat een verdere negatieve ontwikkeling een self-fulfilling prophecy betreft goed zit, evenals het maatschappelijk in stand gehouden construct van de cultuur in de V.S. welke zichzelf nu tegen komt.
Inderdaad het vele lenen, maar tevens het de wijze van ingrijpen in het Midden-Oosten zonder de gevolgen op de lange termijn in te zien. Dit laatste heeft haar effect gehad op de oliecrisis. Vervolgens komt de achterblijvende technologie van de Amerikaanse autofabrikanten aan het licht (hoog brandstofverbruik, kwalitatief minderwaardig), welke de strijd massaal verliezen van met name de Japanse fabrikanten. Tevens is er als gevolg van de naar het buitenland gerichte arrogantie een onwelwillendheid van de Opec-landen om te helpen aan een verzachtende oplossing (lagere olieprijs).
Als gevolg van deze ontwikkelingen houden mensen de hand op de knip, wordt er minder uitgegeven. De economie ondervind hier het effect van. Dit terwijl het enige dat echt duurder is, brandstof betreft.
Persoonlijk kijk ik er niet echt naar, en koop ik gewoon wat ik wil, rijd ik waar ik naar toe wil. Tuurlijk zou ik de brandstofprijzen wat lager zien, maar ja, zoals de meesten laat ik de auto er niet voor staan.
Ik weet ook niet wat ik moet denken van het gezeur op de overheid. Feit is dat zij er weinig aan kunnen doen. Vanuit de oppositie hoor ik ook weinig overtuigende argumenten welke zouden wijzen op concreet wanbeleid in deze.
quote: jezus christus schreef:
hoe nu verder?
allereerst don't panic. china, india, brasil en japan hebben ons te hard nodig als afzetgebied en zullen hun afzet dus in stand houden, soort van reverse marshallhulp.
Dit snap ik niet. Zij hebben ons nodig als afzetmarkt? Wat heeft dit te maken met economische groei hier? Verder zullen de Aziatische producten in eerste instantie op de Aziatische markt gericht worden, daar wordt ook voor geproduceerd. Niet naar verhouding in mindere mate dan het al 10 jaar zo is, iig. En wat je bedoelt met de term 'reversed Marshallhulp' mag je me even uitleggen. Ipv. een economie opbouwen er een afbreken? Kan onmogelijk goed zijn voor de economie dunkt me . Of Marshallhulp teruggeven? Volgens mij waren wij degene die deze Marshallhulp ontvingen van de V.S. De Westerse landen onderling dus.
quote: verder zitten de olielanden ook op het vinkentouw. zijn hebben olie die over pakweg 20 jaar nutteloos is door alternatieve energie. die willen ze dus kwijt.
Geloof je dit werkelijk? Welke ingeving heb je gehad die dit voorspelt? Waarom denk je dat de olieprijzen zo hoog zijn? Omdat de Opec-landen niet kunnen wachten totdat ze ervan af zijn? En welke alternatieve brandstoffen denk jij aan die de komende 20 jaar zullen doorbreken? Aardgas? maybe. Biobrandstof? Niet zolang de wereldhonger niet is opgelost. Zonne-engergie? Gaat wel langer dan 20 jaar duren voordat daar een fatsoenlijke hoeveelheid aan vermogen vandaan kan worden gehaald. Waterstof? Vooralsnog te duur, gevaarlijk en het produceren ervan vraagt te veel energie brengt veel broeikasgassen voort.
Op de eerste twee na, zijn de betreffende technieken al jaren lang mogelijk en bekend, zonder dat er een noemenswaardige ontwikkeling richting consumptief gebruik (door de massa) is gedaan vanuit het bedrijfsleven.
quote: @Orc. ook de nederlandse economie hangt van schuld aan elkaar, zo ook de britse, de franse en de duitse....
Niet zoals de Amerikaanse iig. De kredietcrisis is het gevolg de praktijk van het verstrekken van te hoge leningen aan partijen in de V.S.. In de V.S. is er een leencultuur zoals wij die hier niet hebben. De crisis heeft weliswaar niet direct betrekking op het consuptieve krediet, maar wel op de interbankaire geldtransacties, het afsluiten (en verstrekken) van te hoge hypotheken en andersoortige 'grotere' leningen, overschatte beleggingsfondsen en obligatiefondsen (met vaak ook nog eens hypothecaire leningen als zekerheid). Deze zaken hebben hun basis in de Amerikaanse leencultuur, waar men in Europa daar wat conservatiever in is (de laatste jaren wat minder). Wanneer dan deze deelmarkten te maken krijgen met een ingrijpen van de verantwoorde organisaties (oftewel de banken) betekent dit crisis. Maar wel eentje die moèt voorkomen om het e.e.a. te beperken. Als echter een van de overige deelmarkten een klap krijgt, nl. de hypothecaire markt met de ineenstorting van de vastgoedmarkt, waardoor hypotheken dus overschat zijn: obligaties minder verzekerd zijn van betaling en voor vastgoed een te hoge prijs wordt betaald (dus een onbetaalbare hypotheek voor iets dat het bedrag niet eens waard is), dan treedt er een ontwikkeling in werking waar alle vier de deelmarken een effect op elkaar uitoefenen die niet direct te duiden is en derhalve zich moeilijk een directe oplossing voor laat formuleren.
Het mag dan weliswaar wel zo zijn dat ook hier aardig wat afgeleend is inmiddels, en hier en daar wat schulden openstaan. Maar zover als in de V.S., daar zijn we nog verre van.
quote: kwestie van tijd en dan zijn we deze ellende ook kwijt.
Hier ga ik dan wel weer in mee. De trend van de economische situatie is er altijd een in sinusvorm geweest. Op en neer, met periodes die ongeveer gelijk zijn. Het verschil is echter dat mensen nu kennis kunnen nemen van wat er gebeurd in Den Haag, en dus ook de kans hebben zich erdoor te laten beïnvloeden. Of dit een effect op die sinustrend kan hebben? Ik weet het niet. De kracht van (al dan niet verkeerd geïnterpreteerde) informatie moet niet onderschat worden. Maar wanneer je bijv. ziet dat de 2e WO niet meer dan een rimpel in onze economische geschidenis is geweest, kan ik zoals ik al aangaf maar moeilijk bang worden van een economische recessie. Nogmaals: we moeten niet overdrijven. Wanneer je de brandstofprijzen weglaat, wat is er nu werkelijk moeilijker/duurder, etc. dan eerst? Niets. Sterker nog, de economie is juist iets aangetrokken wanneer je de brandstofdimensie weglaat. Denken dat de overheid daar iets in kan betekenen is naïef.
|
Vak: - Posts: 2601 Reg.: 18 september 2004 |
quote: Xintanovic schreef:
(...)
de consumptiegoederen worden thans vooral geproduceerd in china, japan, india en brasil. voor de goederen is een afzetgebied noodzakelijk. als dat afzetgebied economisch instort, is het einde oefening voor de producent van consumptiegoederen en dus een probleem voor de producerende landen. door nu te zorgen dat de recessie niet oneindig gaande blijft is financiele steun nodig. china heeft dienaangaande al een fors belang gekocht in fortis, een soort van omgekeerde (=reverse) marshallhulp (financiering in de heropbouw van de economie).
ten aanzien van de olieprijzen dit: er is nog voor een beperkte termijn olie in de grond. de olieproducerende landen willen hun inkomsten zolang mogelijk spreiden en maximaliseren. de alternatieven dienen zich werkelijk al aan. slechts de grootschalige produktie en distributie zijn nog struikelblokken. dat het ervan gaat komen lijkt me evident. als de olie op is, is ie nl. op.
dat de amerikaanse leencultuur - thanks god - nog niet de onze is is juist. dat onze cultuur echter veel meer dan vroeger een leencultuur is geworden is evenzeer juist.
|
| | El Jefecito Vedette
Uit: Vlakbij de weg met die flitspalen Vak: - Posts: 4985 Reg.: 3 mei 2004 | Ik lees hier heel veel externe factoren.(buiten Nederland) Maar zoals ORC aangeeft is ongeveer 75% van de oorzaak van een recessie wat men in het hoofd van de consumenten afspeelt.
De laatste tijd zijn er de meest onnozele belastingverhogingen door gevoerd ( vliegtax , Verpakkingsbelasting ( Wordt doorberekend aan de consument). Deze interne maatregelen spelen volgens mij een veel grotere rol direct op de consument dan dat de Amerikanen teveel lenen hoewel dit indirect meer gevolg kan hebben.
De consument voelt zich op dit moment ook bedonderd door het kabinet en er zijn al tekenen dat de hand op de knip wordt gehouden. Voormezelf ook, op dit moment kies ik ervoor om te sparen ipv te investeren. Velen Nederlanders zullen volgen en mijn voorspelling is dat we in December een officiele recessie hebben. Helaas maar waar.
[Dit bericht is veranderd door El Jefecito (op 3 juli 2008 13:26:20).]
|
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10809 Reg.: 6 juni 2000 | Dus El Jefecito, jij denkt serieus dat het overheidsbeleid in Nederland meer invloed heeft op een eventuele recessie dan de kredietcrisis in Amerika? Durf je dat serieus met droge ogen te beweren? Ik bedoel, je hebt nu nog de tijd om je posting te veranderen...
|
| | El Jefecito Vedette
Dus El Jefecito, jij denkt serieus dat het overheidsbeleid in Nederland meer invloed heeft op een eventuele recessie dan de kredietcrisis in Amerika? Durf je dat serieus met droge ogen te beweren? Ik bedoel, je hebt nu nog de tijd om je posting te veranderen...
Dat durf ik ja, de belasting verhogingen spelen een directe invloed op de nederlandse consumenten en de kredietcrisis indirect. Toch is dit een grijs gebied omdat beide zaken via omwegen aan elkaar verbonden zijn.
Voorbeeldje: Met kredietcrisis in vooral de VS en een Nederlands kabinet dat de hardwerkende burgers ontlast ipv belast zal er never nooit een recessie komen.
Het is puur een gevoelskwestie. ( wat jezelf met 75 % ook al aangeeft)
[Dit bericht is veranderd door El Jefecito (op 3 juli 2008 13:48:17).]
|
Vak: - Posts: 2601 Reg.: 18 september 2004 |
Dus El Jefecito, jij denkt serieus dat het overheidsbeleid in Nederland meer invloed heeft op een eventuele recessie dan de kredietcrisis in Amerika? Durf je dat serieus met droge ogen te beweren? Ik bedoel, je hebt nu nog de tijd om je posting te veranderen...
LOL 
|
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10809 Reg.: 6 juni 2000 | Serieus, mensen zien om zich heen beurzen in elkaar donderen, horen verhalen van banken en verzekeraars die bijna failliet gaan omdat ze miljarden aan leningen moeten afschrijven, de dollar zakt als een meteoor, prijzen van grondstoffen rijzen de pan uit dankzij de hogere vraag naar voedsel én de hoge olieprijs, en meneer geeft de vliegtax de schuld van een eventuele recessie.
Mister Liberaal himself beweert, zonder 25 knipoogsmileys, dat de Nederlandse regering in staat zal zijn om de economische conjunctuur (een vaststaand historisch gegeven) een halt toe te roepen.
Wees dan ook een kerel, en geef Bos de credits van de enorm lage werkloosheidscijfers. Dat slaat óók nergens op, maar dan ben je wel consequent.
|
| | El Jefecito Vedette
Wees dan ook een kerel, en geef Bos de credits van de enorm lage werkloosheidscijfers. Dat slaat óók nergens op, maar dan ben je wel consequent.
Dat jij dit met droge ogen durft te beweren.. Ik geef je nog te kans om deze post te veranderen.....
De arbeidsmarkt is nog nooit zo krap geweest en jij wil Bos de Credits geven? 
[Dit bericht is veranderd door El Jefecito (op 3 juli 2008 14:35:26).]
|
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10809 Reg.: 6 juni 2000 |
quote: El Jefecito schreef:
(...)
Dat jij dit met droge ogen durft te beweren.. Ik geef je nog te kans om deze post te veranderen.....
De arbeidsmarkt is nog nooit zo krap geweest en jij wil Bos de Credits geven? 
Als je goed leest, zie je dat ik typ dat dat óók nergens op slaat, net als jouw lulverhaal. Slim van je dat je daar niet meer op in gaat trouwens...
[Dit bericht is veranderd door OrCristian (op 3 juli 2008 14:39:12).]
|
| | El Jefecito Vedette
(...)
Als je goed leest, zie je dat ik typ dat dat óók nergens op slaat, net als jouw lulverhaal. Slim van je dat je daar niet meer op in gaat trouwens...
Het is geen lul verhaal. Uiteraard de kredietcrisis speelt een rol op de Nederlandse economie maar dit zul je mij ook niet zien ontkennen. Zeker in het wat hogere segment in de samenleving speelt dit een rol. Daarintegen spelen de door mij genoemde argumenten een grotere rol bij de middenklassers en de lagere inkomens. Of dacht jij dat iedereen in een huis van 300.000 woont? 
|
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10809 Reg.: 6 juni 2000 |
quote: El Jefecito schreef:
(...)
Het is geen lul verhaal. Uiteraard de kredietcrisis speelt een rol op de Nederlandse economie maar dit zul je mij ook niet zien ontkennen. Zeker in het wat hogere segment in de samenleving speelt dit een rol. Daarintegen spelen de door mij genoemde argumenten een grotere rol bij de middenklassers en de lagere inkomens. Of dacht jij dat iedereen in een huis van 300.000 woont? 
Dus jij denkt serieus dat een regering in staat zou kunnen zijn om het tij te keren en een economische recessie tegen zou kunnen gaan?
Leg eens uit dan, hoe die naderende stagflatie tegengaan zou kunnen worden? Door middel van minder belastingen ga je misschien stagnatie tegen, maar daarmee werk je juist de inflatie in de hand.
En wat denk je dat het voor invloed heeft als Amerika in puin ligt, doordat mensen hun hypotheken daar niet meer kunnen betalen? Hoe denk je dat dat de export richting Amerika beinvloedt? Denk je niet dat de Amerikanen, na een zeer extern gerichte lichting presidenten, kiezen voor een president die zich op het thuisland, zoals altijd het geval is ten tijde van recessies? En denk je niet dat dat tot gevolg heeft dat het protectionisme weer hoogtij gaat vieren?
Daarvan hebben echt niet alleen de mensen met een huis van 3 ton last. Dat gaat banen kosten, dat gaat Nederlandse ondernemingen winst kosten, dat gaat de Nederlandse consument koopkracht kosten, dat gaat de economie laten stagneren.
Nee, die vliegtax, daardoor zit Nederland straks aan de grond....
Ik zou zeggen, beste El Jefecito, pak er nog eens een boek macro-economie bij, want die paar procenten die we met z'n allen meer aan belasting gaan betalen, die hebben echt niet zo'n impact als wat er aan de andere kant van de oceaan gebeurt. Je bent naïef als je denkt dat dat een ver van mijn bed show is, de mondialisering is daarvoor veel te ver doorgevoerd. En al was dat niet het geval, in de jaren '30 was het ook 'gewoon' wereldwijd.
|
| | El Jefecito Vedette
Uit: Vlakbij de weg met die flitspalen Vak: - Posts: 4985 Reg.: 3 mei 2004 | ORC, Waarom geeft Woutertje dan aan dat de kredietcrisis geen recessie in Nederland zal veroorzaken.. Maar alleen een vertraging in de groei:
quote: Bos verwacht geen recessie in Nederland
maandag 14 april 2008 07:49
Minister Wouter Bos van Financiën (PvdA) denkt niet dat een economische recessie als gevolg van de kredietcrisis vanuit Amerika zal overwaaien naar Nederland.
Bos: We kunnen nog een tik krijgen
Dat heeft Bos zondagavond gezegd in Washington, waar hij dit weekend de voorjaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank bijwoonde.
Bos benadrukte dat alle aanwezigen daar rekening houden met een 'milde recessie' in de Verenigde Staten, die van korte duur zal zijn. Maar niemand heeft het over een recessie in Europa, aldus Bos.
Niet onvermijdelijk
'Er is ook in Nederland enige vertraging in de groei, en we kunnen nog een tik krijgen. Maar dat betekent niet dat een recessie onvermijdelijk is,' zei Bos verder.
Daarmee leek de PvdA-minister al een stuk zekerder over de crisis dan afgelopen zaterdag. Toen zei hij dat de gevolgen van 'de ergste crisis sinds die van 1929' tot nu toe beperkt waren geweest. Maar hij kon niets zeggen over de langere termijn.
'Het is alsof je in de ring aan het boxen bent. Je weet dat je een klap kan verwachten, maar je weet niet waar hij vandaan komt, van links of van rechts,' zei Bos zaterdag.
http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/artikel/asp/artnr/201450/index.html
Als jij aangeeft dat dit wel zal lijden tot een crisis kan ik nog wel van mening veranderen. Maar de huidige binnenlandse maatregelen zijn een dodelijke cocktail samen met het gebeuren in Amerika.
[Dit bericht is veranderd door El Jefecito (op 3 juli 2008 15:00:35).]
|
| |
|