| Poster | | Topic: Bestaat er een God? |  |
|
| voetballert | |
Moeder Theresa Vaste waarde in elftal
Uit: Breda Vak: Olympiatribune - Z3 Posts: 370 Reg.: 12 maart 2007 | Religie is zoveel meer dan een paus, een bisschop, een imam of wat voor priester dan ook. De entiteit God zit niet in de muren van een heilige tempel, noch in de heilige woorden van een boek. Wat men bedoelt met het koninkrijk Gods zie je elke dag om je heen. Het zijn alle dingen die leven, de dingen die liefde geven maar ook oorlog. Het is het antwoord op de vragen die niet te beantwoorden zijn, en men moet die dingen ook niet willen beantwoorden. Die zaken gaan onze pet immers altijd teboven.
Religie is niet gebaseerd op het maken van oorlogen, het winnen van kapitaal, het uitzuigen van arme gelovigen en het overwinnen van de heidense tegenstander. Dit zijn zaken van groeperingen die zich geroepen voelen 'religie' op deze manier te uiten.
Nu wordt de vraag gesteld of ik in God of Darwin geloof? Mensen die een serieuze stellingname kunnen nemen hierin zijn te rechtlijnig en denken veel te zwart/wit. "God" is niet de woorden van de Bijbel, God is alles wat is. God is de oerkracht voor de evaluatie die Darwin uiteindelijk weet uit te leggen. Als gelovigen waar dan ook ter wereld tot dit inzicht komen, kunnen we eindelijk naar een situatie waar wij als bewoners van deze wereld elkaar niet meer doden ten bate van egoistische organisaties als de Christelijke Kerk of de Taliban.
|
|
|
1peter2mary Vaste waarde in elftal
Uit: Wateringen Vak: - Posts: 1574 Reg.: 27 mei 2007 |
quote: Ché Cliché schreef:
(...)
Maar volgens jou is de bijbel het absolute woord van god? Kijk, ik denk dat een Jezus Christus wel geleeft heeft, maar ik geloof niet dat hij de zoon van god is, etc. Simpelweg omdat ik feiten nodig heb om mij doen overtuigen van de aanwezigheid van god. Jij hebt jou geloof waar ik echt oprecht alle respect voor hebt. Ik ben blij voor je dat jij er zoveel kracht uit kan putten.
Maar een bijbel is een boek van jaren geleden. Dat is telkens herschreven en herschreven. Ik denk dus dat alle verhalen wat sterker zijn gemaakt dan dat er heeft plaatsgevonden.
Als wij een kring neerzetten van 20 mensen en ik fluister mijn buurman wat in zijn oor en hij bij die van zijn, etc. Als de laatste weer bij mij is, is hetgene wat ik gezegd heb allang tot iets anders verbasterd.
Nogmaals, ik wil niets afdoen aan jou gesprek en een normale discussie aangaan.
Dus eigenlijk mijn vraag. Is de bijbel het absolute woord van god voor jou? Of denk jij ook dat er wat dingen instaan die wat aangedikt zouden kunnen zijn?
Het is het absolute woord van God, hoemeer je erin verdiept
en met God en Jezus leeft hoe meer het geloven weten word.
Jezus bevestigd zichzelf op een bepaald moment aan je.
Verder is er niets aangedikt, als je tekst met tekst gaat vergelijken van bijvoorbeeld het oude naar het nieuwe testament dan sta je daar versteld van.
Het gaat je goed en een groet,
Peter.
|
|
|
jezus christus Vedette
Vak: - Posts: 2309 Reg.: 18 september 2004 |
quote: Moeder Theresa schreef:
Religie is zoveel meer dan een paus, een bisschop, een imam of wat voor priester dan ook. De entiteit God zit niet in de muren van een heilige tempel, noch in de heilige woorden van een boek. Wat men bedoelt met het koninkrijk Gods zie je elke dag om je heen. Het zijn alle dingen die leven, de dingen die liefde geven maar ook oorlog. Het is het antwoord op de vragen die niet te beantwoorden zijn, en men moet die dingen ook niet willen beantwoorden. Die zaken gaan onze pet immers altijd teboven.
Religie is niet gebaseerd op het maken van oorlogen, het winnen van kapitaal, het uitzuigen van arme gelovigen en het overwinnen van de heidense tegenstander. Dit zijn zaken van groeperingen die zich geroepen voelen 'religie' op deze manier te uiten.
Nu wordt de vraag gesteld of ik in God of Darwin geloof? Mensen die een serieuze stellingname kunnen nemen hierin zijn te rechtlijnig en denken veel te zwart/wit. "God" is niet de woorden van de Bijbel, God is alles wat is. God is de oerkracht voor de evaluatie die Darwin uiteindelijk weet uit te leggen. Als gelovigen waar dan ook ter wereld tot dit inzicht komen, kunnen we eindelijk naar een situatie waar wij als bewoners van deze wereld elkaar niet meer doden ten bate van egoistische organisaties als de Christelijke Kerk of de Taliban.
met je laatste regels geef je feitelijk aan dat je niet gelovig bent in de zin van een of ander instituut doch dat je onderschrijft dat er een soort van elementaire samenhang moet zijn tussen existentie en ontwikkeling. die visie deel ik volledig. de visie van peter2mary gaat mij dan ook absoluut niet ver genoeg. deze bipolaire figuur meent dat de bijbel een absolute warheid is, terwijl reeds menigmaal is aangetoond dat het leeuwendeel van die bijbel bestaat uit verzamelde, vrij vertraalde opinies van lieden die verondersteld waren discipel te zijn, zelfs ver na de 'dood' van mijn toevallige naamgenoot. zelfs de 'mirakelen' welke door mijn naamgenoot zouden zijn begaan, worden met enige regelmaat terecht in twijfel getrokken, zeker door diegenen die (marginale, want meer is niet mogelijk wegens embargo) kennis hebben van het evangelie van jezus, zijn eigen getuigenis derhalve. het oude testament is zeker niet gelijk aan het nieuwe, al was het alleen maar dat het oude niet alleen veel gruwelijker is (lijkt wel wat op de koran) doch ook veel meer gelijkenis heeft met de torah dan het nieuwe testament... waar zijn die verschillen oud/nieuw trouwens voor nodig geweest? herziene herdruk of zo?
nogmaals, geloof is prima. laat echter ook de andersgelovige, niet gelovige in zijn waarde. bedenk eens hoe het komt dat de geboortedatum van astronomisch niet kloppend kan zijn en dat het toch wel heel toevallig is dat veel katholieke feesten samenvallen met oud-germaanse...
[Dit bericht is veranderd door jezus christus (op 9 juli 2007 00:40:03).]
|
|
|
DR Internationale topspeler
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - O Posts: 10212 Reg.: 6 februari 2006 | Even een vraag van een persoon die religie belachelijk vind maar het OK vind als iemand anders gelooft zolang het maar geen seconde van mijn energie vreet:
Waarom word je in somige plaatsen met de nek aangekeken als je op zondag je auto wast waarmee je niemand kwaad doet, maar bellen ze je wel om 10 uur uit je nest met die kutkerkklokken en zorgen zij wel voor overlast?
Waarom word ik opgepakt als ik op de lijnbaan een microfoon pak en zeg dat je een idioot bent als je gelooft, maar word ik wel gestoord bij het winkelen door een band zonder muzikaal gevoel dat verkondigt dat ik de weg kwijt ben omdat ik niet geloof?
|
|
|
voetballert Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 90 Reg.: 26 april 2006 | Godsdienst kan vanuit meerdere reden verzonnen zijn door mensen:
- Om mensen hoop te geven
- Om dingen te verklaren
- Om mensen uit te buiten
- Om mensen hun leven te verbeteren
- Om mensen na te laten denken
- Een combinatie van meerdere van deze factoren
De evolutietheorie is daarentegen geen boekwerk vol sterke verhalen, maar is gebaseerd op wetenschappelijke feiten en onderzoek. 100% te bewijzen is het niet en ik zeg ook niet dat het 100% zeker de waarheid is, maar het is wel veel meer aannemelijk dan al de godsdiensten.
|
|
|
jezus christus Vedette
quote: DR schreef:
Even een vraag van een persoon die religie belachelijk vind maar het OK vind als iemand anders gelooft zolang het maar geen seconde van mijn energie vreet:
Waarom word je in somige plaatsen met de nek aangekeken als je op zondag je auto wast waarmee je niemand kwaad doet, maar bellen ze je wel om 10 uur uit je nest met die kutkerkklokken en zorgen zij wel voor overlast?
Waarom word ik opgepakt als ik op de lijnbaan een microfoon pak en zeg dat je een idioot bent als je gelooft, maar word ik wel gestoord bij het winkelen door een band zonder muzikaal gevoel dat verkondigt dat ik de weg kwijt ben omdat ik niet geloof?
simpel, het belijden van religie is grondwettelijk gesanctioneerd. het niet belijden van religie niet. feitelijk hebben we dus nog steeds een godsdienstplicht, of beter, een plicht tot het lijden onder godsdienst, ook die van een ander.....
|
|
|
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - O Posts: 10212 Reg.: 6 februari 2006 |
quote: jezus christus schreef:
(...)
simpel, het belijden van religie is grondwettelijk gesanctioneerd. het niet belijden van religie niet. feitelijk hebben we dus nog steeds een godsdienstplicht, of beter, een plicht tot het lijden onder godsdienst, ook die van een ander.....
De illusie van een seculiere staat zal door weinigen serieus worden gezien met politieke partijen als de SGP, CDA, ChristenUnie etc. in de kamer.
Het klopt natuurlijk voor geen meter.
|
|
|
pipapaauwe Vedette
Uit: aan uit aan Vak: - Posts: 5367 Reg.: 17 februari 2005 |
quote: pipapaauwe schreef:
(...)
Hoe verklaar jij eigenlijk dat glaasie draaien enzo dan?
Iedereen roept maar om bewijzen, maar ieder negeert mijn post.
Als er kwade geesten bestaan, waarom bestaat er dan ook geen goede?
|
|
|
jezus christus Vedette
(...)
De illusie van een seculiere staat zal door weinigen serieus worden gezien met politieke partijen als de SGP, CDA, ChristenUnie etc. in de kamer.
Het klopt natuurlijk voor geen meter.
dat is dus het bizarre in onze wereld. lieden die geloven EISEN allerhande rechten op, godsdienstvrijheid, 'eigen' scholen (want waarom moeten hun tere kinderzieltjes worden verontreinigd door niet-religieuze kindertjes...), respect voor hun religieuze visie, acceptatie van onnodige herrie bij de start van een dienst (klokken, muezzins etc.), arrogantie in het voorschrijven van leefregels aan de maatschappij (abortus, euthanasie, samenlevingsvormen, homosexualiteit) et cetera.
de atheisten eisen slechts dat zij met rust worden gelaten, niet worden gehinderd in hun leven door religieuze dogma's, gewoon normaal hun gang kunnen gaan...(onmiddellijk krijgen zij dan voor hun voeten geworpen dat ook hitler pro-euthanasie was..., alsof diens visie het lichtend pad is voor atheisten :denk ).
en als je als atheist aangeeft dat je niet gelooft en dat je de bijbel eigenlijk niet meer vindt dan een slecht geschreven, geweldadig boekje met vele dubieuze stellingen, dan 'heb je geen respect voor hun geloof' alsof respect iets eenzijdigs is, dus zonder de wederzijdse verlangens tot respect daarin te betrekken. feitelijk is dit dus de arrogantie van de gelovigen met als absolute topper de katholieken die melden, dat hun geloof het enige ware geloof is....en daarmee diskwalificeren ze alle andere geloven en christelijke stromingen in de wereld. nog erger is die paus die pretendeert dat ie mijn plaatsvervanger op aarde is....ik weet van niks. en het allerergste is dat gebeden wordt in tempels met gouden daken (zuid amerika vooral) terwijl de omwonende bevolking zelfs nauwelijks te eten heeft...barmhartigheid is kennelijk geen algemeen religieus gebruik...
neen, religie is niet meer van deze tijd. meer dan 60% van de bevolking gelooft niet meer en van het restant is meer dan 80% buitenkerkelijk...en nog zet dit niet aan tot nadenken. :denk
quote: pipapaauwe schreef:
(...)
Iedereen roept maar om bewijzen, maar ieder negeert mijn post.
Als er kwade geesten bestaan, waarom bestaat er dan ook geen goede?
tsja...waarom zou er nu niemand reageren... :denk
[Dit bericht is veranderd door jezus christus (op 9 juli 2007 12:44:02).]
|
|
|
Westlander Jeugdspeler
Uit: WESTLAND Vak: - Posts: 45 Reg.: 12 december 2002 |
quote: jezus christus
Waarom jou nicknaam eigenlijk? Je grote voorbeeld?
[Dit bericht is veranderd door Westlander (op 9 juli 2007 16:59:57).]
|
|
|
jezus christus Vedette
Vak: - Posts: 2309 Reg.: 18 september 2004 | |
|
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - O Posts: 10212 Reg.: 6 februari 2006 | |
|
jezus christus Vedette
(...)
Had de echte maar die houding gehad, dan had het gebleven bij 3 schaapherders en een verdwaalde zandkorrelteller.
Helaas had de echte meer ambitie.
bestond de echte dan? ik dacht dat 'de echte' meer een soort van sinterklaas was...goed verzonnen maar niet waar 
|
|
|
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - O Posts: 10212 Reg.: 6 februari 2006 |
(...)
bestond de echte dan? ik dacht dat 'de echte' meer een soort van sinterklaas was...goed verzonnen maar niet waar 
Oh ja! 
|
|
|
peter houtman Ballenjongen
Uit: Rotterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8 Reg.: 26 juni 2007 | Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamen 
|
|
|
OrCristiAngelos Vedette Hompie ©
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10473 Reg.: 6 juni 2000 |
(...)
Had de echte maar die houding gehad, dan had het gebleven bij 3 schaapherders en een verdwaalde zandkorrelteller.
Helaas had de echte meer ambitie.
Je hoeft je maar een klein beetje te verdiepen in het leven van Jezus van Nazareth om erachter te komen dat hij puur vredelievend was in zijn doen en laten. Wat er 'helaas' aan is dat hij meer ambitie had dan ons forumlid jezus christus ontgaat mij dan ook.
Alsof Jezus er persoonlijk schuld aan heeft dat duizenden of miljoenen mensen onder zijn naam misdaden begaan.
|
|
|
jezus christus Vedette
quote: OrCristiAngelos schreef:
(...)
Je hoeft je maar een klein beetje te verdiepen in het leven van Jezus van Nazareth om erachter te komen dat hij puur vredelievend was in zijn doen en laten. Wat er 'helaas' aan is dat hij meer ambitie had dan ons forumlid jezus christus ontgaat mij dan ook.
Alsof Jezus er persoonlijk schuld aan heeft dat duizenden of miljoenen mensen onder zijn naam misdaden begaan.
allereerst kent niemand hier mijn ambities.
verder ga je er vanuit dat er daadwerkelijk ene jezus van nazareth heeft bestaan...terwijl bijna alles wat er over hem is geroepen in strijd is met de realiteitszin of de wetenschap, te beginnen met zijn geboortedatum die astronomisch gezien een jaar of 3 voor het jaar 0 moet zijn geweest (gelet op sterrenstanden etc.) en zeker niet op 25 december, doch veeleer ergens eind februari, als ik me wel herinner. toveren (water in wijn veranderen en zo) is nooit mogelijk geweest. opstaan uit de dood evenmin.
voor iemand die feitelijk is verward met een sprookje is een toerekening van later gepleegde misdaden natuurlijk niet mogelijk.
zoals ik bij mijn 1ste post in dit topic al aangaf: oeverloos geneuzel over niet verenigbare standpunten. als die god waar sommigen hardnekkig in blijven daadwerkelijk zou bestaan is het toch godsgeklaagd dat er nog zoveel verschrikkelijke dingen gebeuren op deze aardkloot, al dan niet in zijn naam. daar zou zelfs de meest fanatieke reli onmiddellijk atheist van behoren te worden.
|
|
|
(...)
allereerst kent niemand hier mijn ambities.
verder ga je er vanuit dat er daadwerkelijk ene jezus van nazareth heeft bestaan...terwijl bijna alles wat er over hem is geroepen in strijd is met de realiteitszin of de wetenschap, te beginnen met zijn geboortedatum die astronomisch gezien een jaar of 3 voor het jaar 0 moet zijn geweest (gelet op sterrenstanden etc.) en zeker niet op 25 december, doch veeleer ergens eind februari, als ik me wel herinner. toveren (water in wijn veranderen en zo) is nooit mogelijk geweest. opstaan uit de dood evenmin.
voor iemand die feitelijk is verward met een sprookje is een toerekening van later gepleegde misdaden natuurlijk niet mogelijk.
zoals ik bij mijn 1ste post in dit topic al aangaf: oeverloos geneuzel over niet verenigbare standpunten. als die god waar sommigen hardnekkig in blijven daadwerkelijk zou bestaan is het toch godsgeklaagd dat er nog zoveel verschrikkelijke dingen gebeuren op deze aardkloot, al dan niet in zijn naam. daar zou zelfs de meest fanatieke reli onmiddellijk atheist van behoren te worden.
Dat kerstmis in December valt is puur en alleen te danken aan het samenvallen met het feest van het licht van de Germanen vroeger. Ook de kerstboom komt voort uit dat feit.
Het gaat ook helemaal niet om data etc., en in verhalen over water in wijn veranderen, of de 5 broden en 2 vissen geloof ik ook niet.
Wat ik wel geloof, is dat Jezus van Nazareth een invloedrijk figuur is geweest rond het begin van de jaartelling, die veel volgelingen had en die op een uiterst vredelievende manier probeerde wat teweeg te brengen in de samenleving. Niet dat hij de Zoon van God was (volgens Joods-Christelijke overtuiging is iedereen een zoon of dochter van God), niet dat hij wonderen verrichte, niet dat hij opstond uit de dood.
Je kunt het op de feitjes en weetjes gooien, maar dat er een Jezus van Nazareth heeft bestaan is wel zo goed als zeker. Alle legendes om hem heen zijn bedenksels.
[Dit bericht is veranderd door OrCristiAngelos (op 10 juli 2007 10:48:28).]
|
|
|
jezus christus Vedette
(...)
Dat kerstmis in December valt is puur en alleen te danken aan het samenvallen met het feest van het licht van de Germanen vroeger. Ook de kerstboom komt voort uit dat feit.
Het gaat ook helemaal niet om data etc., en in verhalen over water in wijn veranderen, of de 5 broden en 2 vissen geloof ik ook niet.
Wat ik wel geloof, is dat Jezus van Nazareth een invloedrijk figuur is geweest rond het begin van de jaartelling, die veel volgelingen had en die op een uiterst vredelievende manier probeerde wat teweeg te brengen in de samenleving. Niet dat hij de Zoon van God was (volgens Joods-Christelijke overtuiging is iedereen een zoon of dochter van God), niet dat hij wonderen verrichte, niet dat hij opstond uit de dood.
Je kunt het op de feitjes en weetjes gooien, maar dat er een Jezus van Nazareth heeft bestaan is wel zo goed als zeker. Alle legendes om hem heen zijn bedenksels.
waar baseer je dat op? er is nog nooit een begin van bewijs gevonden terwijl alle 'vermeende bewijzen' uit de al evenzeer ter discussie staande bijbel stammen, een boek dat zichzelf te vaak tegenspreekt en dat te vaak is gewijzigd bij latere herdrukken...
jezus is een vaak voorkomende naam, nazareth een plaats in het midden-oosten, iemand die van een bepaalde plek kwam had vaak als naam 'pietje van tolinge' of zo, dus een jezus van nazareth zal wellicht hebben bestaan maar of dat de mythische figuur is die thans als 'de' jezus wordt gezien is nog maar de vraag.
|
|
|
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 10473 Reg.: 6 juni 2000 | Als jij wilt beweren dat er een heel boek is geschreven over iemand die niet bestaan heeft en tijdens zijn leven al duizenden volgelingen had, moet je dat zelf weten.
|
|
|
jezus christus Vedette
Als jij wilt beweren dat er een heel boek is geschreven over iemand die niet bestaan heeft en tijdens zijn leven al duizenden volgelingen had, moet je dat zelf weten.
sterker er zijn meerdere 'evangelien' geschreven door diverse lieden uit diverse perioden, ook ruimschoots na het einde van jezus. er zijn echter ook evangelien (bewust) weggelaten uit datzelfde boek. bijvoorbeeld het verhaal van jezus zelf. door dit soort acties van het instituut kerk maak je de betrouwbaarheid van dat boek knap discutabel. hierdoor ontstaat een verwarring tussen enerzijds een kennelijk charismatisch mens en anderzijds het bestempelen van die mens tot een religieus icoon. dat de mens jezus wellicht heeft bestaan zal ik niet bestrijden. wat ik echter wel bestrijd is diens religieuze betekenis. immers, dat de figuur jezus een politiek figuur was staat denkelijk wel redelijk vast; diens betekenis in religieus opzicht geenszins. en juist dat laatste staat hier ter discussie. geloven of niet geloven, en is er meer na de dood, bestaat er een god et cetera.
laten we de discussie dan ook zuiver houden en niet de figuur jezus verwarren met 'de zoon van god'. of zoals iemand hiervoor al zei, volgens de joden zijn we allen kinderen van god...(althans in religieus opzicht).
|
|
|
(...)
sterker er zijn meerdere 'evangelien' geschreven door diverse lieden uit diverse perioden, ook ruimschoots na het einde van jezus. er zijn echter ook evangelien (bewust) weggelaten uit datzelfde boek. bijvoorbeeld het verhaal van jezus zelf. door dit soort acties van het instituut kerk maak je de betrouwbaarheid van dat boek knap discutabel. hierdoor ontstaat een verwarring tussen enerzijds een kennelijk charismatisch mens en anderzijds het bestempelen van die mens tot een religieus icoon. dat de mens jezus wellicht heeft bestaan zal ik niet bestrijden. wat ik echter wel bestrijd is diens religieuze betekenis. immers, dat de figuur jezus een politiek figuur was staat denkelijk wel redelijk vast; diens betekenis in religieus opzicht geenszins. en juist dat laatste staat hier ter discussie. geloven of niet geloven, en is er meer na de dood, bestaat er een god et cetera.
laten we de discussie dan ook zuiver houden en niet de figuur jezus verwarren met 'de zoon van god'. of zoals iemand hiervoor al zei, volgens de joden zijn we allen kinderen van god...(althans in religieus opzicht).
Dat zeg ik toch...
|
|
|
Jeroenkuip Nationale topspeler
Vak: - Posts: 847 Reg.: 16 mei 2006 | Ik heb hier een paar keer gelezen dat de bijbel een sprookjes boek kan zijn en gelijkwaardig een suske en wiske.
En dat de mensen die de bijbel hebben geschreven ook onzin kunnen vertellen, hierover wil ik graag mijn mening geven.
Ik geloof zelf namelijk ook, en ik weet niet precies waar het staat in de bijbel, maar er staat iedergeval ergens dat:
De verschillende schrijvers van de bijbel zijn allemaal geinspireerd door de Heilige Geest, en hij zorgt er voor dat wat ze schreven, dat dat geen onzin is.
Ik zeg niet dat de bijbel waarheid is, dat mag iedereen zelf beslissen, je kan het toch nooit bewijzen.
Het is en zal altijd Geloven zijn, zelf zie ik het wel als waarheid.
|
|
|
quote: Jeroenkuip schreef:
Ik heb hier een paar keer gelezen dat de bijbel een sprookjes boek kan zijn en gelijkwaardig een suske en wiske.
En dat de mensen die de bijbel hebben geschreven ook onzin kunnen vertellen, hierover wil ik graag mijn mening geven.
Ik geloof zelf namelijk ook, en ik weet niet precies waar het staat in de bijbel, maar er staat iedergeval ergens dat:
De verschillende schrijvers van de bijbel zijn allemaal geinspireerd door de Heilige Geest, en hij zorgt er voor dat wat ze schreven, dat dat geen onzin is.
Ik zeg niet dat de bijbel waarheid is, dat mag iedereen zelf beslissen, je kan het toch nooit bewijzen.
En dat is je goed recht. Ik krijg een beetje de kriebels van mensen die klaarblijkelijk geen respect hebben voor mensen die willen geloven in God, Allah of wie dan ook. Termen als 'sprookje', 'oeverloos geneuzel' etc. vind ik dan ook niet kunnen, en hopelijk kom ik ook niet zo over.
|
|
|
jezus christus Vedette
quote: Jeroenkuip schreef:
Ik heb hier een paar keer gelezen dat de bijbel een sprookjes boek kan zijn en gelijkwaardig een suske en wiske.
zonder beledigend of denigrerend te willen zijn, je kunt toch kwalijk serieus menen dat het splijten van de rode zee of het omkatten van water in wijn en soortgelijke stunts tot iets anders zouden moeten behoren dan sprookjes? en qua schrijfstijl is suske en wiske gewoon beter geschreven met meer humor en meer consistentie. en wat die verschillende schrijvers betreft, die worden nogal selectief toegelaten; er zijn nogal wat getuigenissen die buiten de bijbel zijn gelaten...jij mag mij vertellen waarom...was het evangelie van jezus soms te politiek en anti-katholiek? was het soms meer aards dan wenselijk? tell me why.
|
|
|
|