| Poster | | Topic: Bestaat er een God? |  |
|
| voetballert | |
aliendwurf Vedette
Uit: Hillegom Vak: Maastribune - V Posts: 13745 Reg.: 1 augustus 2004 |
quote: Westlander schreef:
(...)
Maar waarschijnlijk noem jij het dan een alien en niet God.
It wasn't me....
|
|
|
Westlander Jeugdspeler
Uit: WESTLAND Vak: - Posts: 45 Reg.: 12 december 2002 | Bewijs het maar, dat hoort erbij, want zonder bewijs ben je nergens meer in de deze wereld.
|
|
|
DR Internationale topspeler
Uit: Rotterdam Vak: Olympiatribune - O Posts: 10212 Reg.: 6 februari 2006 |
quote: Westlander schreef:
Bewijs het maar, dat hoort erbij, want zonder bewijs ben je nergens meer in de deze wereld.
Waarom geloof je niet in de smurfen dan? Ik kan ook niet bewijzen dat die er niet zijn. Ik zie werkelijk geen verschil buiten dat je het ene verhaal meer wil geloven dan het andere.
|
|
|
feyenoorder12 Vedette
Uit: Barneveld Vak: Stadiontribune - X1 Posts: 4382 Reg.: 11 juli 2000 | Zo kben een tijd niet meer op het forum geweest (alleen de nieuwsberichten zo nu en dan gelezen). Uiteraard viel mij oog wel op deze topic, degenen die mij nog kennen weten wel waarom.
God bestaat! Een paar jaar geleden heb ik vanuit mijn hart voor Jezus gekozen en heb ik besloten om Hem te volgen in mijn leven. Het is super om voor Hem te leven en Hem te ervaren!!
|
|
|
Feyenoord HG Vedette Winnaar WK pool 2006, Winnaar EK pool 2008
Uit: Nijmegen Vak: Maastribune - W1 Posts: 6836 Reg.: 12 april 2001 | Hey feyenoorder12, dat is lang geleden zeg. Alles goed verder?
Om toch maar even te reageren op dit onderwerp: Leuk om te lezen dat je nog steeds gelooft feyenoorder12. Ik daarentegen ben inmiddels van mijn geloof gevallen na het overlijden van m'n vader bijna 3 jaar geleden en ook wat er daarna allemaal gebeurde met vrienden en collega's (niets dan ellende) deed mij beslissen om niet meer Zijn pad te volgen. Wat mij betreft is dit voor mij een gesloten boek..
|
|
|
Guzzie Aanstormend talent
Uit: Valkenswaard Vak: - Posts: 132 Reg.: 12 november 2000 | Wat een fantastische mooie vraag is dat toch...
Het probleem is vooral dat "het concept God" in wetenschappelijke discussies, onoverkomelijke problemen opleverd:
Allereerst is er de notie van de vrije wil van de mens. De vrije wil is fundamenteel voor het geloof aangezien de vrije wil ervoor zorgt dat mensen het ware pad kunnen volgen. Zij kunnen zich door de vrije wil dus onderscheiden van de zondaars.
Nu is een zelfde notie van het geloof dat God almachtig en alwetend is, en hij al ziet wat er in de toekomst gaat gebeuren; Hij heeft voor ieder mens een vooropgezet plan op deze aarde.
Hoe valt dit te rijmen met de vrije wil van de mens? De handelingen van de mensen liggen echter al vast voordat zij de handeling daadwerkelijk uitvoeren, God heeft immers het pad al uitgestippeld. Zijn wij dan in sommige gevallen van te voren al veroordeeld om zondig te zijn? Hoe kan bidden dan enig invloed uitoefenen op de toekomst?
(Recentelijk is er in de VS een studie gedaan naar het effect van bidden tijdens een ziektebed met 3 controle groepen, te weten:
- Een groep van zieken waarvoor niet gebeden werd
- Een groep van zieken waarvoor gebeden werd, en waarbij zij wisten dat er voor hen gebeden werd.
- Een groep van zieken waarvoor gebeden werd, en waarbij zij niet wisten dat er voor hen gebeden werd.
Verassend genoeg bleek dat de tweede groep het, het slechtste deed van de 3 groepen. Hetgeen mogelijk verklaard kan worden door een aantal psychologische processen, die ik hier niet verder uiteen zal zetten.
Tussen groep 1 en 3 werd geen significant verschil geconstateerd.
Een tweede logische onmogelijkheid is de almachtigheid van God. Het probleem is dat iets of iemand onmogelijk almachtig kan zijn. Immers; Kan God een steen scheppen die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet op kan tillen?
Hoe je het ook went of keert; het een of het andere zal Hij niet kunnen.
Een veel genoemd tegenargument is dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn en dat hij niet gebonden is aan bepaalde logische wetten. Toch kan dit niet waar zijn. God is wel degelijk gebonden aan bepaalde logische wetten. Zo zou het zelfs voor Hem onmogelijk zijn om een vierkante cirkel te scheppen.
Een ander probleem met "het concept God" is dat God verbonden is met "het Goede".
Het goede is een begrip dat door de eeuwen heen veranderd. Hetgeen honderden jaren als moreel juist werd beschouwd (folteren, slavenhandel, kolonialisme), is nu uit het begrip "het Goede" verwijderd. Het Goede is dus aan verandering onderhevig - d.w.z. wordt door de mens ingevuld - en kan zodanig niet aan God gekoppeld zijn. God is immers Volmaakt; een volmaakt wezen heeft geen enkele baat bij een verandering in Zijn gedachtengang. God moet dus onveranderlijk zijn; en het Goede kan dus niet als zodanig met God verbonden zijn. Nu kan tegengeworpen worden dat God een volstrekt helder concept heeft van het 'Goede' maar dat wij die eenmaal niet kennen, omdat wij beperkte wezens zijn.
Dit argument faalt echter op een belangrijk punt; God stelt ons in dat geval niet in staat om te weten wanneer wij zondigen. Wanneer wij -gedeeltelijk- in het duister tasten over welke waarden God aanhangt, dan vervalt het "volmaakt Goede" in God sowieso; Een Volmaakt Goede God zal ons immers in ieder geval voor de keus stellen om te zondigen of niet. Daargelaten of hij ons uberhaupt zou laten zondigen.
Buiten deze meer rationele argumenten, speelt bij mij persoonlijk ook sentiment een rol.
Zo roept Jezus (de verlosser, en de meest volmaakte persoon op aarde) in een beroemde passage iets in de strekking van:
"Volgelingen! Voor uw zal het koninkrijk Gods wachten, maar wee zij die mij niet als hun Koning beschouwen; breng hen hier en dood hen in mijn aangezicht!"
Nu zegt men vaak dat men dergelijke uitspraken in de dergelijke context moet zien.
Mijn tegenvraag; Waarom?
Wat is er contextueel aan een dergelijke uitspraak; letterlijk zou zij buitengewoon gruwelijk zijn, beeldend zou het eerder van slechte smaak getuigen en niet afkomstig lijkend van een hoogst verheven persoon.
Tot zover...
[Dit bericht is veranderd door Guzzie (op 5 juli 2007 22:49:07).]
|
|
|
voetballert Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 90 Reg.: 26 april 2006 | Maar Westlander, jij zegt wel dat ik iedereen in Darwin wil laten 'geloven', maar waarom zou ik? Ik heb er echt geen baat bij, ik heb er geen zak aan als mensen in Darwin geloven. En het gaat er ook niet om of Darwin klopt, het gaat erom dat ik me niet kan voorstellen dat god bestaat. Niks wijst erop dat er een of meerdere goden bestaan. Darwin is voor mij het meest logisch (verlichting, rationeel denken) en godsdienst is voor mij nog steeds hocus pocus (romantiek). De bijbel is een onbetrouwbare bron. Waarom geloven er dan zoveel mensen in? Ik zeg: Hoop. Is dat een goede waarheidsindicator? Ik zeg: Totaal niet. Ik hoop niet op Darwin, want ik zou er niks mee opschieten als het 100% de waarheid blijkt te zijn. Voor mij eindigt het leven dan ook echt na het leven. Als je eeuwig zou blijven leven zou je ook niet dood gaan.
|
|
|
Pebbs Vedette
Uit: Boefjesstad Vak: Maastribune - W1 Posts: 3765 Reg.: 18 juli 2002 |
quote: Fila Fresh schreef:
(...)
Niet helemaal waar natuurlijk, ook je afkomst bepaald wie je bent, als je als miljonairs zoon wordt geboren kun je in grote mate je leven bepalen, wordt je op een vuilnisbelt geboren dan wordt het al een stuk lastiger..
Overigens geloof ik niet in God of een hogere macht, ik denk zelf dat toeval een grote rol speelt, zowel in ons dagelijks leven als in een groter perspectief, zoals het ontstaan van het heelal of het leven op aarde.
Met wie en wat je bent bedoel ik niet zozeer op beroep en geld hoor. Tuurlijk spelen er omgevingsfactoren mee. Ik bedoel mee3 wat voor persoon je bent. Een rijk persoon kan alsnog heel gul zijn en voor anderen klaar staan terwijl een arm persoon heel arrogant kan zijn. Ik bedoel dus meer het karakter. Tuurlijk heeft je omgeving daar ook invloed op maar het is toch je eigen keuze wie jij bent. Wil je anderen helpen of wil je alleen jezelf helpen. Meer die richting op.
|
|
|
pipapaauwe Vedette
Uit: aan uit aan Vak: - Posts: 5367 Reg.: 17 februari 2005 |
quote: voetballert schreef:
Maar Westlander, jij zegt wel dat ik iedereen in Darwin wil laten 'geloven', maar waarom zou ik? Ik heb er echt geen baat bij, ik heb er geen zak aan als mensen in Darwin geloven. En het gaat er ook niet om of Darwin klopt, het gaat erom dat ik me niet kan voorstellen dat god bestaat. Niks wijst erop dat er een of meerdere goden bestaan. Darwin is voor mij het meest logisch (verlichting, rationeel denken) en godsdienst is voor mij nog steeds hocus pocus (romantiek). De bijbel is een onbetrouwbare bron. Waarom geloven er dan zoveel mensen in? Ik zeg: Hoop. Is dat een goede waarheidsindicator? Ik zeg: Totaal niet. Ik hoop niet op Darwin, want ik zou er niks mee opschieten als het 100% de waarheid blijkt te zijn. Voor mij eindigt het leven dan ook echt na het leven. Als je eeuwig zou blijven leven zou je ook niet dood gaan.
Hoe verklaar jij eigenlijk dat glaasie draaien enzo dan?
|
|
|
JerzyForever Geselecteerd voor Oranje
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 450 Reg.: 21 juni 2005 | |
|
1peter2mary Vaste waarde in elftal
Uit: Wateringen Vak: - Posts: 1574 Reg.: 27 mei 2007 | Feyenoord12 gefeliciteerd, ik heb namelijk het zelfde meegemaakt. Ik ben tot geloof gekomen in God en Jezus in 1983. Als je Jezus eenmaal heb leren kennen in je leven laat je Hem nooit meer los. Ik zie op dit forum een reeks van vragen en gedachten, daar is best wel een antwoord op te geven maar daar kom je niet mee tot geloof. Het is een keuze van ieder mens zelf, God dwingt niemand.
Ik wil nog wel reageren op de stelling dat ons leven door God van te voren al is bepaald en vastgelegd. Dat is niet waar, ieder mens heeft een vrije wil en keuze en een ieder die echt in God en Jezus wil geloven, dan gaat dat ook gebeuren. Iedereen is welkom, in de bijbel staat Hij (Jezus) klopt aan de deur (je hart) als jij echt wil, dan komt Hij bij jou binnen in je wonen.
Het is niet zo dat God even regeld nou hij wel en hij niet.
Ik hoop dat ik nu nog welkom ben op het forum, ik probeer tenminste altijd positieve reactie's te geven. Ik hoop dat jullie hier goed mee omgaan, graag.
Iedereen het beste, Feyenoord12 Veel zegen in je leven met Jezus! Peter.
[Dit bericht is veranderd door 1peter2mary (op 6 juli 2007 22:51:29).]
|
|
|
Purple Vedette
Uit: Aalsmeer Vak: - Posts: 4266 Reg.: 15 mei 2004 | geen idee maar als hij wel bestaat is hij geen Feyenoorder.
|
|
|
Ché Cliché Vedette
Uit: Sassenheim Vak: Olympiatribune - Z4 Posts: 9861 Reg.: 24 maart 2003 |
quote: Purple schreef:
geen idee maar als hij wel bestaat is hij geen Feyenoorder.
Nou volgens mij lijden wij vaak genoeg als Jezus Christus zelf. In dat opzicht kunnen wij Feyenoorders wel eens door god als zijn 'zonen' beschouwd worden .
|
|
|
aliendwurf Vedette
Uit: Hillegom Vak: Maastribune - V Posts: 13745 Reg.: 1 augustus 2004 |
quote: Ché Cliché schreef:
(...)
Nou volgens mij lijden wij vaak genoeg als Jezus Christus zelf. In dat opzicht kunnen wij Feyenoorders wel eens door god als zijn 'zonen' beschouwd worden .
Besef je wel wat je zegt?
|
|
|
Ché Cliché Vedette
quote: aliendwurf schreef:
(...)
Besef je wel wat je zegt?
Ja dat heb je mij net verteld. Dat maken ze er zelf van he? Zo heb ik het i.i.g. niet bedoeld. Ik denk trouwens ook niet zovaak aan onze 'amsterdamse vrienden' op mij daar mee bezig te houden. Ik houd mij liever bezig met Feyenoord.
|
|
|
Uit: Wateringen Vak: - Posts: 1574 Reg.: 27 mei 2007 | Beste mensen,
Om een indruk te hebben wat Jezus gedaan en doorstaan heeft in zijn leven voor jou en mij en vooral toen Hij gevangen werd genomen en gedood, dat moet je eerlijk willen weten. Als je dat weet spreek je over dit onderwerp heel anders.
|
|
|
jezus christus Vedette
Vak: - Posts: 2309 Reg.: 18 september 2004 | om deze oeverloze discussie maar eens de nek om te draaien het volgende.
er zijn hier lieden die geloven. prima. hun goed recht. en zij kunnen het bestaan van god of allah of boeddha of weet ik wie niet bewijzen. daarom heet het geloof.
er zijn hier lieden die niet geloven en meer rationeel zijn ingesteld. zij hebben een voorkeur voor de evolutieleer. in die leer zitten echter nog bergen hiaten (die overigens met enige regelmaat worden opgevuld). de bewijzen voor die evolutieleer zijn legio.
de vraag is echter of je niet zou kunnen stellen dat de evolutie een volkomen natuurlijke gang van zaken is binnen de schepping an sich en dus de natuur en god dezelfde 'persoon' zijn.
persoonlijk heb ik de meeste affiniteit met de laatste stelling. ik geloof echter in het geheel niet in het zoon van god verhaal bij mijn naamgenoot. daargelaten de vraag of betrokkene uberhaupt heeft bestaan, vrees ik dat van een relatie met 'god' geen sprake kan zijn. immers, behalve wat verhaaltjes in een boek die vrijblijvend zijn vertaald door wat monniken is er geen enkele vorm van bewijs of zelfs maar een realistische aanwijzing voor die stelling.
maar goed, terug naar de basis: laat iedereen in zijn/haar waarde. zij die geloven hebben ook mijn zegen 
|
|
|
Uit: Wateringen Vak: - Posts: 1574 Reg.: 27 mei 2007 | Deze topic gaat over bestaat God of niet.
Jij komt wel heel radicaal met jou verhaal naar buiten.
Enig respect op de manier van schrijven is wel op z'n plaats. Jij maakt er meteen een oeverloze discussie van en we moeten de discussie maar meteen de nek om draaien, ik zou zeggen kijk er dan niet meer na. Van mij hoef jij niet te gaan geloven.
Maar vergeet niet dat er op dit forum mensen zijn die ook net als ik geloven.
Ik kan jou wel vertellen dat Jezus zichzelf aan de mens bewijst, als je in Hem gelooft. Geloof het of geloof het niet, het maakt mij niet uit, ik heb dingen ervaren dat als Jezus niet in mij leven was gekomen (op mijn verzoek) had mijn leven er heel anders had uitgezien.Ik heb dingen gezien die je normaal niet kan zien en meemaken.
Verder als ik naar school gaat leer ik een vak, doe ik dat niet weet ik daar niets van, in hoeverre zijn mensen op de hoogte van de bijbel hebben zei hem ooit gelezen, zo niet kan je dan een goede mening hier over hebben.
Maar voor alle duidelijkheid jij ben vrij om jou leven in te richten hoe jij dat wil, ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Ik respecteer jou hoe je bent!
Groet, Peter.
[Dit bericht is veranderd door 1peter2mary (op 7 juli 2007 12:44:08).]
|
|
|
jezus christus Vedette
Vak: - Posts: 2309 Reg.: 18 september 2004 |
quote: 1peter2mary schreef:
Deze topic gaat over bestaat God of niet.
Jij komt wel heel radicaal met jou verhaal naar buiten.
Enig respect op de manier van schrijven is wel op z'n plaats. Jij maakt er meteen een oeverloze discussie van en we moeten de discussie maar meteen de nek om draaien, ik zou zeggen kijk er dan niet meer na. Van mij hoef jij niet te gaan geloven.
Maar vergeet niet dat er op dit forum mensen zijn die ook net als ik geloven.
Ik kan jou wel vertellen dat Jezus zichzelf aan de mens bewijst, als je in Hem gelooft. Geloof het of geloof het niet, het maakt mij niet uit, ik heb dingen ervaren dat als Jezus niet in mij leven was gekomen (op mijn verzoek) had mijn leven er heel anders had uitgezien.Ik heb dingen gezien die je normaal niet kan zien en meemaken.
Verder als ik naar school gaat leer ik een vak, doe ik dat niet weet ik daar niets van, in hoeverre zijn mensen op de hoogte van de bijbel hebben zei hem ooit gelezen, zo niet kan je dan een goede mening hier over hebben.
Maar voor alle duidelijkheid jij ben vrij om jou leven in te richten hoe jij dat wil, ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Ik respecteer jou hoe je bent!
Groet, Peter.
radicaal? kennelijk ook te weinig respect? ik zie het niet. maar goed, wat jij wilt.
overigens is een bewijs iets empirisch en dat is er voor geen enkel geloof te vinden. anders zou het geen geloof maar een wetenschap zijn. dat jij meent een bewijs te herkennen is mooi, maar daarmee bewijs je het geloof nog niet. een dergelijk bewijs zou nl. objectief meetbaar en controleerbaar zijn. en dat is geloof dus niet. wellicht dat dat ooit nog komt, maar voorshands is dat bewijs er niet.
en wat de bijbel betreft, het is een verzameling verhalen die naar eigen inzicht en visie van de vertaler zijn vertaald. er is echter ook een evangelie van jezus, alleen schijnt dat nu juist te radicaal te zijn voor met name de katholieke kerk, wellicht vanwege het feit dat daarmee wel de profeet maar niet de zoon van god wordt erkend.
|
|
|
voetballert Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 90 Reg.: 26 april 2006 |

Het klinkt natuurlijk niet zo leuk dat we van de primaten kunnen afstammen, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk. We komen voor 90% met apen overeen, alleen heeft onze groep zich waarschijnlijk afgesplits van een andere apengroep en zijn daar dan de tussenstap (Neanderthalers) uit voort gekomen. Van die Neanderthalers zal wel weer een groep afgesplitst zijn die niet meer met de oude groep in contact kwam en zich anders ontwikkelden (veel kleine mutaties over een zeer lange periode kan natuurlijk voor grote mutaties zorgen, dat is in mijn ogen logisch).
Tja, de leeuw zal ook wel niet blij zijn dat een 'pussy' verwant aan hem is:

|
|
|
Uit: Wateringen Vak: - Posts: 1574 Reg.: 27 mei 2007 |
quote: jezus christus schreef:
(...)
radicaal? kennelijk ook te weinig respect? ik zie het niet. maar goed, wat jij wilt.
overigens is een bewijs iets empirisch en dat is er voor geen enkel geloof te vinden. anders zou het geen geloof maar een wetenschap zijn. dat jij meent een bewijs te herkennen is mooi, maar daarmee bewijs je het geloof nog niet. een dergelijk bewijs zou nl. objectief meetbaar en controleerbaar zijn. en dat is geloof dus niet. wellicht dat dat ooit nog komt, maar voorshands is dat bewijs er niet.
en wat de bijbel betreft, het is een verzameling verhalen die naar eigen inzicht en visie van de vertaler zijn vertaald. er is echter ook een evangelie van jezus, alleen schijnt dat nu juist te radicaal te zijn voor met name de katholieke kerk, wellicht vanwege het feit dat daarmee wel de profeet maar niet de zoon van god wordt erkend.
Aan het stukje waar je over de bijbel begint zie je al dat wat je schrijft niet kan onderbouwen. Er klopt helaas helemaal niets van. Het is niet naar eigen visie vertaalt, en daar komt je achter als je zowel het nieuwe en het oude testament kent, want dan blijkt dan wat er in het oude testament staat een beeld is van het nieuwe. Verder is mijn familie katholiek, dus ik van huis uit ook, het is absoluut niet waar wat je schrijft, en daar kan je alle evangelieen over op naslaan en dat zeggen de katholieken dus ook, Jezus is de Zoon van God. Als jij het anders ziet dan laten wij het toch verder hierbij.
Ik wil niet op een negatieve zin over dit onderwerp schrijven. Er was een stelling en daar heb ik op gereageerd, verder niet. Voor mij was het dit wel, het ga je goed.
Groet, Peter en Mary.
|
|
|
Ché Cliché Vedette
(...)
Aan het stukje waar je over de bijbel begint zie je al dat wat je schrijft niet kan onderbouwen. Er klopt helaas helemaal niets van. Het is niet naar eigen visie vertaalt, en daar komt je achter als je zowel het nieuwe en het oude testament kent, want dan blijkt dan wat er in het oude testament staat een beeld is van het nieuwe. Verder is mijn familie katholiek, dus ik van huis uit ook, het is absoluut niet waar wat je schrijft, en daar kan je alle evangelieen over op naslaan en dat zeggen de katholieken dus ook, Jezus is de Zoon van God. Als jij het anders ziet dan laten wij het toch verder hierbij.
Ik wil niet op een negatieve zin over dit onderwerp schrijven. Er was een stelling en daar heb ik op gereageerd, verder niet. Voor mij was het dit wel, het ga je goed.
Groet, Peter en Mary.
Peter en Mary,
moeten mensen volgens jullie de bijbel letterlijk nemen of is er een vrije interpretatie?
|
|
|
Kalou_29 Vedette
Uit: Utrecht Vak: - Posts: 2175 Reg.: 25 juli 2002 | is er verschil tussen de bijbel en suske en wiske ? nee , helemaal geen verschil. Ik sta te kijken soms van hoeveel mensen nog gelovig zijn, maar ja, ieder zijn eigen shit... 
|
|
|
Uit: Wateringen Vak: - Posts: 1574 Reg.: 27 mei 2007 | Ik wil over dit onderwerp niet blijven discuseren, omdat het een vraag was, bestaat God of niet daarop gaf ik twee keer mijn mening. Daarbij vind ik de vraag van Kalou niet echt plezierig sorry. Je gelooft of je gelooft niet, een ieder is vrij. Niemand is voor mij, meer of minder. Wat ik wel heel belangrijk vind is hoe ga je met elkaar om.
Verder wil ik nog wel antwoord geven op de vraag van iemand (sorry even de naam kwijt), die vroeg moet je de bijbel letterlijk lezen. Het antwoord is nee en ja, de vier evangelienen uit het nieuwe testament kan je zo letterlijk lezen, en ook wel de brieven van apostel paulus maar dat wordt al wat lastiger. De rest van de bijbel ga je pas begrijpen als je bijbelstudie heb gehad, Dan ga je de verbanden zien tussen het oude en nieuwe testament, en krijg je inzicht in het boek openbaring. Meer kan ik je helaas niet meegeven hierover, als je daar echt meer van wil weten is een gesprek met een christen noodzakelijk. Ik ben van huis uit Katholiek maar toen ik 30 jaar was ben ik naar een volle evangelie Gemeente gegaan daar kom ik nu al vanaf 1983.
Het beste voor een ieder en een groet,
Peter van Elswijk
[Dit bericht is veranderd door 1peter2mary (op 8 juli 2007 14:23:03).]
|
|
|
Ché Cliché Vedette
Ik wil over dit onderwerp niet blijven discuseren, omdat het een vraag was, bestaat God of niet daarop gaf ik twee keer mijn mening. Daarbij vind ik de vraag van Kalou niet echt plezierig sorry. Je gelooft of je gelooft niet, een ieder is vrij. Niemand is voor mij, meer of minder. Wat ik wel heel belangrijk vind is hoe ga je met elkaar om.
Verder wil ik nog wel antwoord geven op de vraag van iemand (sorry even de naam kwijt), die vroeg moet je de bijbel letterlijk lezen. Het antwoord is nee en ja, de vier evangelienen uit het nieuwe testament kan je zo letterlijk lezen, en ook wel de brieven van apostel paulus maar dat wordt al wat lastiger. De rest van de bijbel ga je pas begrijpen als je bijbelstudie heb gehad, Dan ga je de verbanden zien tussen het oude en nieuwe testament, en krijg je inzicht in het boek openbaring. Meer kan ik je helaas niet meegeven hierover, als je daar echt meer van wil weten is een gesprek met een christen noodzakelijk. Ik ben van huis uit Katholiek maar toen ik 30 jaar was ben ik naar een volle evangelie Gemeente gegaan daar kom ik nu al vanaf 1983.
Het beste voor een ieder en een groet,
Peter van Elswijk
Maar volgens jou is de bijbel het absolute woord van god? Kijk, ik denk dat een Jezus Christus wel geleeft heeft, maar ik geloof niet dat hij de zoon van god is, etc. Simpelweg omdat ik feiten nodig heb om mij doen overtuigen van de aanwezigheid van god. Jij hebt jou geloof waar ik echt oprecht alle respect voor hebt. Ik ben blij voor je dat jij er zoveel kracht uit kan putten.
Maar een bijbel is een boek van jaren geleden. Dat is telkens herschreven en herschreven. Ik denk dus dat alle verhalen wat sterker zijn gemaakt dan dat er heeft plaatsgevonden.
Als wij een kring neerzetten van 20 mensen en ik fluister mijn buurman wat in zijn oor en hij bij die van zijn, etc. Als de laatste weer bij mij is, is hetgene wat ik gezegd heb allang tot iets anders verbasterd.
Nogmaals, ik wil niets afdoen aan jou gesprek en een normale discussie aangaan.
Dus eigenlijk mijn vraag. Is de bijbel het absolute woord van god voor jou? Of denk jij ook dat er wat dingen instaan die wat aangedikt zouden kunnen zijn?
|
|
|
|