Feyenoord Forums
 Feyenoord Netwerk
Feyenoord Forums
 Feyenoorders-aan-tafel
Bestaat er een God?
Reageer op deze topic
inloggen | registreer | ledenlijst | kalender | opstelling | pool | battle | vovo | mom | groepen | uploads | handleiding | zoeken | mijn home | home

Deze topic is open.
Deze topic bestaat uit 19 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 19 »

Poster
Topic: Bestaat er een God? 
voetballert
Stelling: God of Darwin? (meer info)
God - 44.0%
Darwin - 56.0%

Lowlife Rode kaart: waarschuwing
Internationale topspeler

Vak: Stadiontribune - X2
Reg.: 23 januari 2005
Gepost op 29 juni 2007 om 12:44:52.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ga voor het gemak er eens van uit dat het heelal is geboren vanwege de oerknal en dat er na miljarden jaren allerlei chemische processen eens leven is ontstaan en dat daarna de evolutie is begonnen tot waar we nu zijn.

Die oerknal, dat is op dat moment van de tijdlijn het getal 0. Het begin v/h leven.

Een explosie komt altijd tot stand wanneer er allerlei stoffen bij elkaar komen. De totstandkoming van die stoffen is dus gebeurd voor 0. Wat was er voor 0? Hoe kwamen die stoffen daar?

Iets anders;
Verder zegt men over het heelal dat er geen einde aan komt, het spreidt zich nog steeds uit. Het gaat dus op dit moment ergens heen waar het nog niet was geweest. Wat was dan de omgeving waar het heelal nog niet was? Wie maakte dat of waar bestond het uit?

Als er wel een einde komt aan de ruimte waarin het heelal past, wat zijn dan de grenzen? Wie maakte die grenzen? Of waar bestaan de grenzen uit?

Al dat soort vragen bezorgen mij soms hoofdpijn want ik weet het antwoord niet. Gelovigen zeggen dan dat God het gemaakt heeft. Dan denk ik waar is het bewijs daarvoor?
Dat moet je geloven zeggen zij dan. En als God bestaat vraag ik mij af: wie heeft God dan gemaakt? Wat is zijn/haar geschiedenis?

En wat ik niet wil geloven is het feit dat wanneer God wel zou bestaan dat hij/zij niet de moeite meer neemt om de ellende op deze wereld binnen een zucht te herstellen.
Een God die, nadat Eva van de appel heeft gegeten, zegt: "Mensen, zoek het nu zelf maar uit" en ook alleen gelovigen opneemt in zijn hemel na de dood. De zonden van de gelovigen worden hun vergeven, het maakt niet uit wat ze gedaan hebben daar kan ik niet bij en dan vind ik die God geen knip voor zijn /haar neus waard.
Dit vinden gelovigen niet leuk om te horen want God is in hun ogen onfeilbaar.

Wat denk ik nu dat waar is?

Darwin heeft gelijk met zijn evolutie theorie maar er moet gewoonweg iets zijn waardoor het leven is gestart en wat niet door ons op dit moment bekend is wat of wie. Je mag het God noemen. Die God moet je in mijn ogen los zien van het geloof. Het geloof is door knappe koppen op een hele lucratieve manier in elkaar gezet en het doel daarachter is geweest om macht te creëren. Angst inboezemen bij mensen levert heel snel macht op wanneer je er direct bij vertelt waardoor mensen "gered" kunnen worden. Geloof in God en je bent verzekerd van een plaats in de hemel na je dood. En daar is het zo verschrikkelijk mooi en alles zo goed. Ga maar na hoe eenvoudige mensen daar vroeger voor vielen want ze wisten nog helemaal niets. Zo is het geloof gaan groeien. Hoe meer mensen zelf kunnen beslissen en zelf leren gooien zij dat geloof nu van zich af.
Dat zijn ontwikkelingen die ik toejuich maar het feit blijft: "Hoe is dit allemaal begonnen?"

[Dit bericht is veranderd door Lowlife (op 29 juni 2007 15:49:31).]

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV 7-3 (3-1)MotM: -Battle-rating: 1.492,3 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-4-2
Pebbs
Vedette

Uit: Boefjesstad
Vak: Maastribune - W1
Reg.: 18 juli 2002
Gepost op 29 juni 2007 om 13:46:47.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik ben meer gericht naar Darwin maar ik geloof wel dat iets van een hogere macht is. Wat? Ik zou het niet weten. Ik geloof niet in een god, zeker niet op de manier waarop de meeste mensen het gebruiken. Gebeurd er iets vreselijks dan is het gods wil. Ik vind dit te makkelijk. Ik geloof vooral in mensen. In keuzes. Je kiest zelf wie je bent en wat je doet.

Over het ontstaan van de wereld? Ik geloof wel in de oerknal e.d. maar net als degene boven mij komen er dan toch ook vragen als wat is dan naast het heelal, als het heelal zich nog steeds uitbreidt? Ik vind het een moeilijke kwestie maar ik denk niet dat god de wereld schiep.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.455,5VoVo: -Opstelling: incompleet
ulligan
Vedette

Uit: Groningen
Reg.: 2 oktober 2000
Gepost op 29 juni 2007 om 15:36:06.       ICQ: 12112915      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Pebbs schreef:

Ik ben meer gericht naar Darwin maar ik geloof wel dat iets van een hogere macht is. Wat? Ik zou het niet weten. Ik geloof niet in een god, zeker niet op de manier waarop de meeste mensen het gebruiken.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: 4-4-2
voetballert
Veelbelovend talent

Vak: -
Reg.: 26 april 2006
Gepost op 30 juni 2007 om 11:11:48.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Als God almachtig was, zou hij ook kunnen verschijnen. Als hij niet zou willen verschijnen, dan is het wel een rancuneuze God die niet veel met zijn mensheid op heeft en ze maar naar de hel laat gaan terwijl we niet kunnen aantonen dat er zoiets als een God bestaat. En als hij niet zou kunnen verschijnen dan was hij onmachtig en had hij alles niet kunnen schapen.

Geloof is waarschijnlijk voortgekomen omdat mensen vroeger nog niet veel wisten en dus niet veel konden verklaren, maar aangezien er tegenwoordig veel meer verklaard kan worden is God ook minder nodig. Daarnaast is het leven beter geworden, dus hebben mensen minder behoefte aan een allerlaatste hoop: God. En een andere reden om een bijbel te schrijven kan macht zijn: De adel en geestelijkheid spanden samen om de godsdienst op te leggen aan de bevolking (als je niet wilde meedoen kwam je op de brandstapel terecht). De bevolking geloofde wat de adel hen oplegde: Was je leider een Islamiet, dan werd je Moslim. Was je leider Karel de Grote, dan moest je Christen worden. Was je leider Nero, dan moest je in de Romeinse goden geloven. En het volk geloofde ook, mede omdat ze wel moesten. Door het geloof was de adel haar positie tenminste meer zeker: Je mocht namelijk niet in opstand komen tegen de koning die door God gekozen was, dus moest je jezelf als arme boer maar laten uitbuiten. Zo heeft God het gewild. Laat je hier op aarde maar uitbuiten, dan wordt je later in de hemel wel beloond. En al die boeren trapten er in of ze geloofden omdat het nu eenmaal moest.

Dus God vind dat ik moet geloven omdat ik via via gehoord kan hebben van een mens, Jezus, die pakweg 2000 jaar geleden zou hebben geleefd in een gebied hier ver vandaan en zei dat er maar een God is? Waarom is hij geloofwaardiger dan mijn buurman die zegt dat er geen God is? Dan eist God dus discriminatie: De gelovigen wel geloven, en de niet-gelovigen niet, terwijl de niet-gelovigen in mijn ogen sterkere argumenten hebben. Vreemde God dan naar mijn mening.

[Dit bericht is veranderd door voetballert (op 30 juni 2007 12:27:18).]

Keuze stelling: Darwin

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-4-2
Satisfied
Vedette

Uit: 020
Vak: Maastribune - VV
Reg.: 23 december 2000
Gepost op 30 juni 2007 om 15:01:09.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Sinds deze week geloof ik wel en een god

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.473,1VoVo: -Opstelling: 4-5-1
voetballert
Veelbelovend talent

Gepost op 30 juni 2007 om 15:15:12.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Stel je voor, ik zeg dat ik een Alien heb gesproken die zei dat de Aliens de wereld geschapen hebben met hun moderne apparatuur. Waarom is mijn verhaal dan minder geloofwaardig dan het verhaal van Jezus en Mozes?

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-4-2
Lowlife Rode kaart: waarschuwing
Internationale topspeler

Reg.: 23 januari 2005
Gepost op 30 juni 2007 om 15:58:37.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Lees dan nog maar eens mijn stuk bovenaan deze bladzijde. Wie of wat het heelal heeft gemaakt moet toch ook ergens vandaan komen?

Je komt er niet uit. De gelovigen hebben het zichzelf gemaakt door het Gods werk te noemen en dat wat je niet kunt verklaren je maar moet geloven.

Het is en blijft een enigma.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV 7-3 (3-1)MotM: -Battle-rating: 1.492,3 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-4-2
echte critiche
Internationale topspeler

Reg.: 10 november 2005
Gepost op 30 juni 2007 om 16:14:03.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

of er een god bestaat? ik denk dat niemand dat ook echt weet, ook de priesters en de pastoortjes kunnen dat nooit weten....je kan alleen maar hopen DAT ie bestaat, hopen, meer niet.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: incompleet
Westlander
Jeugdspeler

Uit: WESTLAND
Reg.: 12 december 2002
Gepost op 30 juni 2007 om 17:13:59.       MSN: mausdewestlander@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
RAWHIDE010 schreef:

Er brand een lichtje in mijn hart en dat is Satan en daarom zingen wij en daarom zingen wij

Als je in Satan gelooft, geloof je ook in God toch?

Keuze stelling: God

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: incompleet
JohndeWolF
Ballenjongen

Uit: Haarlem
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 23 juni 2007
Gepost op 30 juni 2007 om 20:50:45.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik geloof in God. Of dat de de God uit de Bijbel is ben ik nog niet uit. Of dat het de God is die alles heeft doen beginnen is, ook niet. Ik weet ook niet of ik die behoefte heb om het te weten.

Mensen zoeken overal een verklaring voor en voelen vooral een leegte als ze die verklaring niet kunnen krijgen.
Ook mensen die van alles uitproberen (sex, drugs, "je leeft maar 1 keer-gehalte" en overige verslavingen) om maar dat lege gevoel van binnen kwijt te kunnen raken, zullen daar geen verklaring voor hebben.

Ik geloof dat God voor mij die leegte vult met liefde en begrip. Ik voel (daar zullen ongetwijfeld mensen met de toeval-theorie op reageren) zijn aanwezigheid als ik hem nodig heb.

Overigens snap ik niet dat mensen @pebbs, vooral in mensen kunnen blijven geloven, als ze al niet in een God (lees: een buitengewone kracht) geloven.
Mensen zijn onwetend.. mensen zijn van nature slecht en wild, toch Darwin? Dat blijkt uit al het leed in de wereld.

Ik geloof ook eerder dat de Bijbel een lesboek is om die God die niemand schijnt te zoeken, (behalve de halve wereldbevolking dan ) beter te leren kennen. In plaats van overal een wetenschappelijke verklaring achter te zoeken.
Waarom moet dat?!

Kijk niet naar hoe het is onstaan, maar doe wat met hetgeen je gegeven is! Je leven, je vrienden, je liefde en je wereld en misschien je schepper! En wees er zuinig op!

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.448,3VoVo: -Opstelling: 4-4-2
De Sigaar
Vedette

Uit: Almere
Vak: Maastribune - Business seats
Reg.: 13 maart 2002
Gepost op 30 juni 2007 om 22:22:38.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Laat ieder dat voor zich weten.

Het heet niet voor niets GELOVEN in God.

En de keuze God of Darwin is vreemd. De ene keus sluit de andere in het geheel niet uit. De Schepper kan best een wereld geschapen hebben waar de evolutie is die Darwin beschreven heeft.

Het heelal evolueert ook. Dat is duidelijk bewezen. Dus waarom het leven op aarde niet?

Het volgende punt is of je gelooft wat er in het Oude en Nieuwe Testament staat, met name de Genesis.

In de Genesis geloof ik niet. De wereld is aantoonbaar niet 7.000 jaar geleden geschapen, net zomin als de zon, de maan en alles wat we zien. En zeker niet in 7 dagen.

Ik geloof niet in God, wel in een hogere macht die voor het universum 'verantwoordelijk' is.
Ik geloof wel in de theorieën van Darwin.

Maar op de stelling God of Darwin geef ik 'geen stellingname'.
Ik vind de stelling namelijk veel te absoluut gesteld.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV 0-1 (0-0)MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: 4-4-2
st0ere2006
Meervoudig international

Uit: Rotterdam
Vak: Olympiatribune - Z4
Reg.: 26 oktober 2006
Gepost op 1 juli 2007 om 00:05:35.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Die vraag kun je het beste aan Jezus Christus hiero op het forum stellen
Nogal wat mede supporters zagen in Bosz de nieuwe God, nu dat sprookje is inmiddels ontmaskerd..

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.488,7 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-4-2
Feyenoord Kampioen
Vedette

Vak: Olympiatribune - OO
Reg.: 4 januari 2003
Gepost op 1 juli 2007 om 11:44:22.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik ben het redelijk met Orchris eens.

Ik geloof zelf ook niet, maar dingen gebeuren wel om een reden. Het leven is niet wat een god er van maakt, maar wat je er zelf van maakt is mijn mening.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.336,5VoVo: -Opstelling: 4-5-1
echte critiche
Internationale topspeler

Reg.: 10 november 2005
Gepost op 1 juli 2007 om 14:13:54.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
OrCristiAngelos schreef:

God is het leven, het leven is overal, het leven is in je en om je heen. Ik geloof niet in God als entiteit, ik geloof in het leven.

Zo denk ik er min of meer over. Ik geloof ook dat mensen veel meer invloed hebben op zichzelf en hun omgeving dan ze zelf denken. Nee, dat geloof ik niet. Dat weet ik zeker. Ik heb het ervaren.

mooi gezegt orc ik ben er niet helemaal mee eens, maar wel voor een HEEL groot deel, echt prachtig gezegt, en iets over om na te denken.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: incompleet
DR
Internationale topspeler

Vak: Olympiatribune - O
Reg.: 6 februari 2006
Gepost op 1 juli 2007 om 14:46:11.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Feyenoord Kampioen schreef:

Ik ben het redelijk met Orchris eens.

Ik geloof zelf ook niet, maar dingen gebeuren wel om een reden. Het leven is niet wat een god er van maakt, maar wat je er zelf van maakt is mijn mening.

Waarom sterft een 2 jarige in Afrika aan de honger? Waarom komt een kind van 5 om bij een auto - ongeluk? Welke reden kan dat nou hebben? Als dat onderdeel uitmaakt van een plan van God ga ik liever naar de hel.

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.364,9VoVo: -Opstelling: -
jozsef Kiprich.
Vedette

Reg.: 26 februari 2005
Gepost op 1 juli 2007 om 14:52:20.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik geloof dus echt niet in het bestaan van een god anders had er niet zoveel ellende op deze aarde geweesd.

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV 2-1 (1-0)MotM: -Battle-rating: 1.485,7VoVo: -Opstelling: 3-5-2
Ché Cliché
Vedette

Uit: Sassenheim
Vak: Olympiatribune - Z4
Reg.: 24 maart 2003
Gepost op 1 juli 2007 om 15:09:09.     MSN: Ja dus?      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik weet het niet. Ik weet het gewoon niet. Ik kan nu wel heel cliché gaan roepen (zou wel moeten gezien mijn naam) "Ik geloof wel dat er iets is", maar ik ben een man van feiten en met mijn ogen dingen zien.

Ik zie geen god. Darwin komt in mijn optiek ook veel rationeler over. Alhoewel... Daar zitten ook weer wat gaten.

Zelf heb ik ook niets met god, maar ik ben blij voor mensen die er kracht uit putten en door hun geloof goede en mooie dingen doen voor de wereld. Aan de andere kant zit er een schaduwzijde aan geloof. Geloof en vrouwen zijn de grootste redenen tot oorlogsvoering geloof ik.

Ergens hoop ik dat er wel een god is. Dat wij allemaal deel uitmaken van één groot plan. Maar de bijbel is een fantasieboek. Ik heb Jezus van Nazareth nooit ontmoet, dus ik weet niet of hij ooit bestaan heeft. Maar ik neig toch naar ja, ik denk het wel. Er is over een bijzondere man geschreven. Alleen hebben ze hem denk ik iets teveel credits gegeven, beter gemaakt dan hij was. Beetje wat de media gedaan heeft met Lucius...

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV 1-0 (0-0)MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: 4-4-2
DR
Internationale topspeler

Vak: Olympiatribune - O
Reg.: 6 februari 2006
Gepost op 1 juli 2007 om 15:33:02.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

http://www.amerigo.nl/biografie/jezus/9059110692.html

Ik geloof nog eerder in dit boek . Moeilijk doorheen te komen, zelfs voor iemand als ik die van geschiedenis houdt.

[Dit bericht is veranderd door DR (op 1 juli 2007 15:33:22).]

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.364,9VoVo: -Opstelling: -
Bambooshoot
Aanstormend talent

Uit: ROTTERDAM
Vak: Stadiontribune - R
Reg.: 25 juli 2004
Gepost op 1 juli 2007 om 21:16:04.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

zelf geloof ik er niet in... waarom zouden er dan zoveel onheil op de wereld zijn???? ALS er een god bestaat dan had hij (kan net zo goed een zij of een het zijn) dit kunnen verkomen!

Door dingen die er bij mijn omgeving is gebeurd in de afgelopen jaren/maanden zou ik wel kunnen denken dat er een god zou bestaan. dingen die gebeurd zijn en die dan goed zijn afgelopen......

Maar toch blijf ik bij mijn eerste mening: er is geen god....

Geen stellingname

Help mods!
Kaloutje
Bankzitter

Vak: Stadiontribune - Q
Reg.: 9 augustus 2006
Gepost op 1 juli 2007 om 21:48:10.     MSN: T.jeerd@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik geloof in God, maar niet dat hij alles in 1 keer heeft geschapen. Ik geloof namelijk ook gedeeltelijk in de Darwin theorie. Ook al klinkt het gek Kan je ze allebei aankruizen

Help mods!
Pebbs
Vedette

Uit: Boefjesstad
Vak: Maastribune - W1
Reg.: 18 juli 2002
Gepost op 1 juli 2007 om 21:58:09.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
ulligan schreef:

(...)

(plaatje)

I know, cliché he. Ik ben voor het grootste gedeelte geneigd naar de wetenschap maar toch geloof ik wel dat er meer is. Het heeft bij mij vooral met dood te maken. Ik weiger heel simpel te geloven dat er niets meer is na de dood. Dus moet er iets van een hogere macht zijn. Ik geloof niet dat na de dood alles zomaar ophoudt. Niet dat ik bang ben voor de dood, het is meer dat weiger te geloven dat mijn moeder helemaal weg is.

Zoals ik al eerder zei: ik geloof in mensen. En in de keuzes die zij maken. Je bepaald je eigen leven en bent zelf verantwoordelijk voor wie en wat je bent. Ik kan daarom ook zo slecht tegen "het is gods wil".

Overigens ben ik niet tegen het geloof. Ik vind het zelf erg mooi dat mensen hoop kunnen halen uit hun geloof. Zelf zou ik dat nooit kunnen.

Ieder zijn geloof, ik geloof in mezelf en de mensen om me heen

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.455,5VoVo: -Opstelling: incompleet
Fila Fresh
Basisspeler

Uit: Bilthoven
Vak: Marathontribune - JJ
Reg.: 14 juli 2005
Gepost op 1 juli 2007 om 23:09:43.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Pebbs schreef:

(...)

I know, cliché he. Ik ben voor het grootste gedeelte geneigd naar de wetenschap maar toch geloof ik wel dat er meer is. Het heeft bij mij vooral met dood te maken. Ik weiger heel simpel te geloven dat er niets meer is na de dood. Dus moet er iets van een hogere macht zijn. Ik geloof niet dat na de dood alles zomaar ophoudt. Niet dat ik bang ben voor de dood, het is meer dat weiger te geloven dat mijn moeder helemaal weg is.

Zoals ik al eerder zei: ik geloof in mensen. En in de keuzes die zij maken. Je bepaald je eigen leven en bent zelf verantwoordelijk voor wie en wat je bent. Ik kan daarom ook zo slecht tegen "het is gods wil".
Overigens ben ik niet tegen het geloof. Ik vind het zelf erg mooi dat mensen hoop kunnen halen uit hun geloof. Zelf zou ik dat nooit kunnen.

Ieder zijn geloof, ik geloof in mezelf en de mensen om me heen

Niet helemaal waar natuurlijk, ook je afkomst bepaald wie je bent, als je als miljonairs zoon wordt geboren kun je in grote mate je leven bepalen, wordt je op een vuilnisbelt geboren dan wordt het al een stuk lastiger..

Overigens geloof ik niet in God of een hogere macht, ik denk zelf dat toeval een grote rol speelt, zowel in ons dagelijks leven als in een groter perspectief, zoals het ontstaan van het heelal of het leven op aarde.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.577,5 (daag uit)VoVo: -Opstelling: incompleet
peetmargarita
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Isla Margarita
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 30 april 2006
Gepost op 2 juli 2007 om 03:56:29.         MSN: imss1982@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik zie het geloof wat abstracter. Ik geloof en ik noem Hem/Haar God, maar ik geloof niet in een "hoger wezen". Ik ga ervan uit dat God en de Duivel in iedereen zit. God zijnde het goede in een ieder, de Duivel zijnde het slechte in een ieder. Allemaal kiezen we het pad wat we volgen. We gaan met God (en volgen het goede), of we gaan met de Duivel (en volgen het slechte). Natuurlijk dwaalt iedereen weleens van het gekozen pad af.
Ik geloof niet in theorieën juist om wat ze zijn: theorieën. Uitgedachte en/of verzonnen verklaringen van mensen/ wetenschappers. Soms kloppen ze (relativiteits theorie), veel vaker kloppen ze niet (De aarde is plat).
Ik denk dat een ieder voor zichzelf tot een conclusie moet komen.. Het belangrijkste lijkt me dat ee geloof persoonlijk blijft, het blijft jouw keuze en niet iets wat aan een ander opgedrongen moet worden, zoals iedere keuze in het leven een vrije keuze zou moeten zijn. Alles wat extreem is is natuurlijk uit den boze. Geen God zou zijn volgelingen opdragen te haten of zelfs nóg verder te gaan. Dat is tenslotte het werk van zijn tegenstrever.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.414,8VoVo: -Opstelling: 4-4-2
voetballert
Veelbelovend talent

Gepost op 2 juli 2007 om 17:38:37.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik snap totaal niet hoe je geloof geloofwaardiger kunt vinden dan de evolutietheorie. Ik zal het uitleggen waarom ik het niet kan begrijpen:

1) Geloof is door leiders van een gebied opgelegd, de bevolking moest geloven wat de leiders wilden. Deed je niet mee, dan kwam je op de brandstapel terecht of waren er andere niet zo vreedzame oplossingen voor je in petto. De leiders legden dit geloof op, omdat ze zo hun bevolking konden onderdrukken zonder kans op een opstand: De koning was tenslotte door God gekozen en daar mocht je niet tegen in opstand komen. God wilde dat je een arme boer bent, dus dat moet je accepteren en je moet je maar uit laten buiten. Als je je heel je leven laat uitbuiten, dan wordt je straks na je dood wel beloond in de hemel.

2) Als je je niet aan de wetten van de bijbel houdt, ga je naar de hel waar je eeuwig zult branden. Er blijken, na onderzoek, veel dingen niet te kloppen aan de bijbel. Zo is de aarde rond en niet plat, het stugge Vaticaan hield dit tot de jaren '60 vol, ze MOESTEN wel toegeven dat de bijbel fout zat toen er satellietfoto's van de aarde werden gemaakt waarmee 100% werd bewezen dat de aarde rond is. Als er al vanalles niet klopt aan de bijbel, waarom zou de rest dan wel kloppen?

3) Als er al een God is, waar komt die dan vandaan? Was er ineens een machtig wezen vanuit het niets? Dan is het logischer dat er vanuit een klein celletje na jaren van mutaties van generatie op generatie een sterkere soort kan ontstaan d.m.v. natuurlijke selectie (de soorten die het meest geschikt zijn in de omgeving planten zich voort, degenen die minder geschikt zijn sterven: Hierdoor kan een soort over miljoenen jaren steeds meest superieur en sterker/slimmer worden.

4) Je kan de mens alles wijsmaken. kijk maar naar kinderen: Allemaal geloven ze dat Sinterklaas bestaat. Vroeger geloofden de mensen hier in bosgeesten en meerdere goden, ze geloofden heilig dat er een God, Wodan, door de hemel scheurde met paard en wagen en dat hij bliksem gooide als hij kwaad was. Mensen geloofden dit omdat ze dingen wilden verklaren. Achteraf blijkt deze godsdienst gewoon flauwekul te zijn, maar in die tijd was iedereen er heilig van overtuigd dat dit klopte. Daarnaast claimt de bijbel dat God de wereld 7000 jaar geleden heeft geschapen. Aan de hand van onderzoeken blijkt de aarde al miljoenen jaren oud te zijn, dus dit is ook complete onzin.

5) Er is daarnaast geen enkel tastbaar bewijs voor godsdienst. De bijbel lijkt meer op een sprookjesboek met veel hocus pocus dan op een sterk onderbouwd wetenschappelijk document met goede argumenten en bewijzen dat het de waarheid is. Als je als Christen in India was opgegroeid, geloofde je in meerdere Goden als je bij een Hindoe-gezin terecht was gekomen. De reden dat gelovigen geloven is hoop, een gevoel en 'het staat geschreven'. Ja, dat staat geschreven. En in dat boek staat ook geschreven dat de aarde plat is. Ik weet niet of het al overal bekend is, maar de aarde blijkt toch echt rond te zijn. Ik krijg hierdoor toch het gevoel dat gelovigen niet echt kritisch kunnen kijken en vaak wat goedgelovig zijn.

6) De evolutietheorie is sterk onderbouwd en toepasbaar in de praktijk. Kijk maar eens alleen naar mensen: De Afrikanen zijn compleet verschillend van de Aziaten, en die volken komen pas een paar duizend jaar, sinds de eerste mensen Afrika verlieten, niet meer met elkaar in contact. De Afrikaanse mensen zijn zwart. Dit is niet omdat God ze zo geschapen heeft, dit is omdat hun voorouders kinderen kregen met anderen met een donkere huidskleur, omdat je met een witte huidskleur weinig overlevingskans had in Afrika. Je kan dan niet heel de dag de zon in om rond te trekken op zoek naar voedsel, maar je moet veel beschut blijven. Als een mensensoort al zoveel kan veranderen in een paar duizend jaar, kun je nagaan wat er kan veranderen na MILJOENEN jaren!

7) Neanderthalers zaten tussen mens en aap in. Ze waren, net als onze meer 'menselijke' voorouders duizenden jaren geleden, niet bekend met het Christendom, Jodendom of de Islam. Dat bestond toen namelijk nog niet. Dus al onze voorouders zitten in de hel volgens de bijbel! Wel een wrede God dan: Ook de huidige bosjesmannen in de amazone kunnen totaal niet weten van het bestaan van God of het Christendom. Toch gaan ze volgens de bijbel naar de hel. Wat ben je dan voor oneerlijke God.

8) Dat Mozes duizenden jaren geleden heeft geroepen dat hij iets van een God gehoord heeft op een berg hoeft niet per se te kloppen. Het blijkt dat mensen kunnen liegen (ik weet niet of iedereen hiervan op de hoogte is maar bij deze). Misschien had hij wel hallicunaties, misschien wel een gebrek aan aandacht, misschien heeft hij wel nooit bestaan, misschien wilde hij de mensheid verbeteren door ze bang te maken voor een hel als ze niet goed leven.

Als ik dit zo op een rijtje zie, dan snap ik niet dat er nog mensen zijn die geloven in een God. Ik heb het idee dat die mensen niet rationeel kunnen denken of niet rationeel willen denken omdat ze bijvoorbeeld de dood niet kunnen accepteren (van zichzelf of anderen).

Als ik gelovigen hoor die geloven in de verhalen van de bijbel, dan klinkt dat voor mij hetzelfde als mensen geloven dat Sneeuwwitje, de Lion King, Assepoester en Raponsje waargebeurde verhalen zijn. Je kan niet bewijzen dat het verhaal van de Lion King niet echt is gebeurd, maar een goede reden om te geloven dat het gebeurd is kan ik zo 1 2 3 niet bedenken. Tja, het staat geschreven...

[Dit bericht is veranderd door voetballert (op 2 juli 2007 17:42:46).]

Help mods!
Westlander
Jeugdspeler

Uit: WESTLAND
Reg.: 12 december 2002
Gepost op 2 juli 2007 om 18:14:11.       MSN: mausdewestlander@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Toch ben jezelf ook bezig met mensen overtuigen van jou gelijk. Eens kijken of je op het ajax-forum hetzelfde hebt gepost

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: incompleet

Deze topic is open.
Deze topic bestaat uit 19 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 »
Alle tijden zijn CET (Rotterdam).

Reageer op deze topic

Contact Admins | Voorpagina Forums | Feyenoord Netwerk