Deze topic is open en bestaat uit 27 pagina's: « 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 27 »
God of Darwin?
God
Darwin
DJS1
Vedette
Uit: Rotterdam
Vak: Maastribune - V
Droomaankoop: -
Reg.: 6 juni 2001
quote:Dit is een prachtige uitleg, verzonnen door mensen om andere mensen dom en onder de duim te houden imo.
Nistel schreef:
(...)
God is er altijd geweest. Moeilijk voor een mens te bevatten gezien onze beperkte verstandelijke vermogens, maar het komt er zeg maar op neer dat God buiten de beperkingen van tijd staat, hij is tijdloos. Er is in dat geval dan ook geen sprake van een ontstaan. God is, was en zal altijd zijn, de 'eeuwige God'.
jezus christus
Vedette
Vak: -
Reg.: 18 september 2004
quote:dat zegt ie toch ook? 'beperkte verstandelijke vermogens'...duidelijk HET bewijs dat gelovigen niet geevolueerd zijn
DJS1 schreef:
(...)
Dit is een prachtige uitleg, verzonnen door mensen om andere mensen dom en onder de duim te houden imo.
Je had ook gewoon kunnen zeggen: "We weten het niet maar we hangen er wel onze complete filosofie aan".
Ik vermoed dat deze zin echter een stuk minder zieltjes wint voor 'the cause' dan hoe het nu door de kerk gebracht wordt.
Happel
Internationale topspeler
Winnaar bekerklassement Feyenoord Netwerk VoVo 2008/2009
Uit: Amsterdam
Vak: Olympiatribune - BB
Reg.: 17 april 2007
Heineken
Vedette
Winnaar bekerklassement Feyenoord Netwerk VoVo 2008/2009; meer prijzen
Uit: Harderwijk
Reg.: 9 december 2001
quote:Past een "Amen!" hierbij?
jezus christus schreef:
(...)
1. bronteksten van de bijbel? toe maar, en wie bewijst dat dit de originelen zijn?
2. De evolutieleer is wel degelijk bewezen; alleen staan nog niet alle stappen (missing links) vast. Wat betreft die missing links wordt er idd ge-guessed zodat er gerichter kan worden onderzocht.
Religie daarentegen kom je in vele culturen tegen, de vorm verschilt. Waarop zou het gristendom 'waar' zijn en het hindoeisme niet? Of het shamanisme? Of de islam?
Het is juist deze vorm van arrogantie welke religie in het algemeen ondergraaft. over water wandelende uit de dood opstaande lieden die lammen lieten zien en blinden lieten lopen...sprookjesfiguren die in 6 dagen tijd de wereld 'maakten'...fabeltjesland.
boca junior
Aanstormend talent
Uit: rdam
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 14 juni 2007
Happel
Internationale topspeler

De Sigaar ![]()
Vedette
Uit: Almere
Vak: Maastribune - Business seats
Reg.: 13 maart 2002
quote:Jij gaat wat te kort door de bocht. Volgens bijbelkenners was er sprake van veel meer kinderen van Adam en Eva. Niet dat ik er iets van geloof maar eventjes de 'stamboom' ter 'verduidelijking'.
boca junior schreef:
Leuk onderwerp.
In Asia zijn er meer dan 3 miljaard die nog nooit van God hebben gehoord.Dat is 1/3 van de wereld bevolking.
En die beschaving bestaat al langer dan de Bijbel texten.
Die gelovigen moeten is meer naar Discovery kijken.
Neem Bv koning David en Salomo.
Leefden +- 100 voor Christus.Bij argiologise opgravingen is er nooit een scherf gevonden van deze 2 heren dat ze uberhaupt hebben bestaan
En Salomon was toch 1 van de rijkste koningen in die tijd zo als de bijbel dat beschrijft
Terwijl je tot 8500 voor Christus vanalles kan terug vinden van de Farao's
Bij het verhaal Adam en Eva gaat het al mis in de Bijbel.
Adam en Eva eerste mensen op aarde.
Krijgen 2 zoons Kain en Abel.
Deze 2 krijgen ruizie in het veld.
Kain slaat Abel dood hij vlucht en hij trouwt.MET WIE?????
Der waren maar 4 mensen op aarde
ulligan
Vedette
Uit: Groningen
Droomaankoop: Chinedu Ogbuke Obasi
Reg.: 2 oktober 2000
quote:De evolutieleer valt op geen enkele manier te bewijzen. Het is 'slechts' een theorie die het ontstaan en ontwikkeling van de aarde probeert te verlaren.
jezus christus schreef:
(...)
2. De evolutieleer is wel degelijk bewezen; alleen staan nog niet alle stappen (missing links) vast. Wat betreft die missing links wordt er idd ge-guessed zodat er gerichter kan worden onderzocht.
De Sigaar ![]()
Vedette
boca junior
Aanstormend talent
Uit: rdam
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 14 juni 2007
quote:Te lezen in Schepping en zondeval (Gen. 1 - 4)
De Sigaar schreef:
(...)
Jij gaat wat te kort door de bocht. Volgens bijbelkenners was er sprake van veel meer kinderen van Adam en Eva. Niet dat ik er iets van geloof maar eventjes de 'stamboom' ter 'verduidelijking'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_en_Eva
Happel
Internationale topspeler
quote:Dat is allemaal misschien (gedeeltelijk) waar, maar desalniettemin blijft het vermakelijk dat in dit topic meer personen in Darwin geloven dan in God, terwijl Darwin zelf de laatste jaren van zijn leven weer in God geloofde.
De Sigaar schreef:
Dan kan ik ook wel vragen waar God vandaan komt. Een entiteit die eeuwig was en eeuwig zal zijn past toch ook niet helemaal in mijn ogen.
Overigens kan je ook in de natuurwetenschappen en zelfs in de wiskunde nooit aantonen dat een bewering waar is.
Zoals je terecht opmerkt zal je uit moeten gaan van axioma's om een wiskundig model neer te zetten. Bij wijziging van de axioma's krijg je echter gewoon een ander wiskundig model.
Nooit echter zal je de 'waarheid' vinden. Ook niet in de mechanica bijvoorbeeld. Vast staat dat voorwerpen elkaar aantrekken omdat ze massa hebben. Waarom dat is weet niemand en valt ook niet te bewijzen.
Je kunt hooguit uit hetgeen je waarneemt bewegingsvergelijkingen opstellen waarmee een hoop te verklaren valt. Zoals de bewegingen binnen het zonnestelsel, de Melkwegstelsels, etc.
Ook kan je aan de hand van wat je op aarde vindt een plausibel verhaal neerzetten dat men de evolutieleer genoemd heeft. Hetzelfde geldt voor de astrofysica waarin men gekomen is tot de Big-Bang theorie. Maar het woord theorie zegt het al. Geen bewijzen maar veronderstellingen.
quote:De Sigaar liet je al zien dat Adam en Eva volgens de Bijbel drie zonen hadden. Je vergeet Seth, geboren nadat Kaïn Abel vermoord had. (Genesis 4:25). Seth is volgens de overlevering 807 jaar oud geworden en werd op 150-jarige leeftijd vader van zijn zoon Enos.
boca junior schreef:
(...)
Te lezen in Schepping en zondeval (Gen. 1 - 4)
Adam en Eva krijgen twee zonen, Kaïn en Abel.
jezus christus
Vedette
quote:de mensen hier op het forum zijn doorgaans (relatief) jong. het is een bekend gegeven dat de hypocrisie van de mens er toe leidt dat aan het eind van het leven gezocht wordt naar een alternatief, en dat lijkt dan de bijbel te zijn...overigens staat in diezelfde bijbel 'ashes to ashes...' waarmee the afterlife wordt tegengesproken.
Happel schreef:
Dat is allemaal misschien (gedeeltelijk) waar, maar desalniettemin blijft het vermakelijk dat in dit topic meer personen in Darwin geloven dan in God, terwijl Darwin zelf de laatste jaren van zijn leven weer in God geloofde.
DJS1
Vedette
Vak: Maastribune - V
Reg.: 6 juni 2001
quote:Aannames zijn altijd gevaarlijk, ik hang nl. de Big-Bang theorie niet aan, ik zie het als een verklaring die wij (de wetenschap) met de kennis van nu kunnen beredeneren en ik hou het persoonlijk dus open als een mogelijkheid.
ulligan schreef:
Verder heb ik een vraag aan DJS1. Ik ga er vanuit dat je niet gelovig bent, dus je zal de Big Bang-theorie dan wel aanhangen. Kan je mij uitleggen wat er voor de Big Bang was en waaruit de Big Bang is ontstaan? Of wie deze gemaakt heeft?
Happel
Internationale topspeler
quote:Jij hebt nog veel te leren, je praat als Chriet Titulaer.
jezus christus schreef:
(...)
de mensen hier op het forum zijn doorgaans (relatief) jong. het is een bekend gegeven dat de hypocrisie van de mens er toe leidt dat aan het eind van het leven gezocht wordt naar een alternatief, en dat lijkt dan de bijbel te zijn...overigens staat in diezelfde bijbel 'ashes to ashes...' waarmee the afterlife wordt tegengesproken.
feit blijft dat het begin en het eind van de wereld niet te verklaren is; er zullen altijd existentiele vragen resten zoals 'wat is er na het heelal' en was er voor de 'big bang'. aantoonbaar is echter dat de de oerknal voor een vergroting/opvulling van de ruimte heeft gezorgd en dat de verspreiding van stelsels nog immer doorgaat. het einde is nog niet in zicht. aantoonbaar is evenzeer dat de aarde ca. 5 miljard jaar oud is en niet 5000 zoals in het oude testament staat. aantoonbaar is trouwens dat de onderdelen van de mensheid een leven tot 200 jaar zou moeten aankunnen, echter die 807 van seth waar jij over praat is kul. tenzij set een boom was van de seqoia soort...
aantoonbaar is trouwens ook dat het soortelijk gewicht van mensen zwaarder is dan dat van water en dat de mens dus door het water zal zakken als hij daarover probeert te lopen. en een zee in 2-en splitsen is natuurlijk ook een verhaal uit de categorie fabeltjesland.
ik heb helemaal niks tegen mensen die geloven, is hun goed recht. ik heb wel wat tegen lieden die met onzin pogen te staven dat god bestaat, met die stellingname ondergraven ze de term 'geloof', want juist met dat 'geloof' geef je aan dat er niets vast staat.
De Sigaar ![]()
Vedette
jezus christus
Vedette
quote:kan allemaal wel zijn, maar ik praat niet als jij, bewijsaandragend met boekjes waarvan de herkomst bepaald dubieus is en dan heb ik het over bijbels en teksten over darwin. wat een larie zeg. natuurwetenschappelijk onderzoek heeft vele evolutie-vormen aangetoond. tuurlijk is niet de hele theorie (want daar is het een theorie voor) bewezen. tuurlijk wordt die theorie bijgesteld aan de hand van nieuwe ervaringen.
Happel schreef:
(...)Jij hebt nog veel te leren, je praat als Chriet Titulaer.![]()
Happel
Internationale topspeler
quote:jezus jongen, wat doet het er allemaal toe, what the Hell?! Bidt Darwin op je knieën om drie landskampioenschappen op rij voor Feyenoord, te beginnen met komend seizoen. Als het gelukt is praten we verder.
jezus christus schreef:
(...)
kan allemaal wel zijn, maar ik praat niet als jij, bewijsaandragend met boekjes waarvan de herkomst bepaald dubieus is en dan heb ik het over bijbels en teksten over darwin. wat een larie zeg. natuurwetenschappelijk onderzoek heeft vele evolutie-vormen aangetoond. tuurlijk is niet de hele theorie (want daar is het een theorie voor) bewezen. tuurlijk wordt die theorie bijgesteld aan de hand van nieuwe ervaringen.
maar waar jij mee komt is natuurlijk van de zotte...over waterlopende freaks in india en china...china, alwaar het boedhisme is geevolueerd tot datgene wat een geloof zou moeten zijn, een leidraad hoe te leven, een levensfilosofie en niet meer een religie...
lieden die 800 jaar oud worden...ik stel voor dat je je aansluit bij de blauwe jurkenclub van jomanda en nog vrolijk wat patienten (om het leven) gaat helpen...als hier iemand een fantast is ben jij het wel...ik zou maar een goed geloof uitzoeken om jezelf staande te houden
jezus christus
Vedette
quote:je begrijpt het nog niet hè? bidden is niets voor mij, eerder voor jou. dus grijp je kans, voor mijn part worden ze lopend over de maas kampioen.
Happel schreef:
(...)jezus jongen, wat doet het er allemaal toe, what the Hell?! Bidt Darwin op je knieën om drie landskampioenschappen op rij voor Feyenoord, te beginnen met komend seizoen. Als het gelukt is praten we verder.
mdv_32
Nationale topspeler
Vak: Stadiontribune - QQ
Reg.: 4 oktober 2007
quote:Goed punt, laat de gelovigen dat maar eens uitleggen.
boca junior schreef:
Bij het verhaal Adam en Eva gaat het al mis in de Bijbel.
Adam en Eva eerste mensen op aarde.
Krijgen 2 zoons Kain en Abel.
Deze 2 krijgen ruizie in het veld.
Kain slaat Abel dood hij vlucht en hij trouwt.MET WIE?????
Der waren maar 4 mensen op aarde
berg1f
Vedette
Uit: Oldenzaal
Reg.: 24 september 2004
Happel
Internationale topspeler
quote:Beste Sigaar, om in God te geloven heb je de Bijbel niet nodig. Stérker nog, de Bijbel, een pastoor, een dominee, een rabbi of een imam of zoiets dergelijks is alleen maar een sta-in-de-weg in de relatie tussen mens en God. Je moet van mij niet verwachten dat ik de Bijbel ga verdedigen, maar de theorietjes van Darwin zijn zo mogelijk nóg simplistischer.
De Sigaar schreef:
Beste Happel, het is natuurlijk ook kul Charles Darwin neer te zetten als de een of andere charlatan die het helemaal bij het verkeerde eind heeft. Dat doe jij in je laatste post.
Deze natuuronderzoeker vond bijvoorbeeld skeletten van dieren die nu niet meer bestaan. Hij legde logische verbanden tussen deze vondsten en de levensvormen zoals ze momenteel op Aarde bestaan. Dat bracht hem tot de evolutietheorie.
Een theorie dus en geen waarheid. Daar is niets verkeerd aan. In de natuurwetenschappen is dit een gebruikelijke werkwijze.
Met de evolutieleer in de hand zijn de fossielen die we vinden te rangschikken. Naar ouderdom dus. De leeftijd werd aanvankelijk bepaald met de C14-datering. De scheikundige uitleg hiervan laat ik even achterwege. Dit artikel geeft in grote lijnen de werking en het bereik van deze methode aan. Als Godvruchtig man zal jij dit soort zaken waarschijnlijk naast je neer leggen. Ik doe dat in ieder geval niet. Ik heb toch redenen aan te nemen dat de evolutieleer en de C14-datering plausibel zijn. Hiermee staat voor mij vast dat de Aarde minimaal 60.000 jaar bestaat. Een factor 10 langer dan beschreven staat in De Bijbel.
Andere chemische processen hebben geleid tot dateringen van fossielen en andere sporen die ouder lijken te zijn zoals die van de Dinosauriërs. Uit berekeningen volgt dat deze sporen 65 miljoen of langer geleden gevormd zijn.
Je kunt dit uiteraard afdoen als een beproeving van de Heer. Dan ben je snel en eenvoudig uitgepraat.
Ik ga echter wel mee met de redenering van de wetenschappers die berekend hebben dat de Dinosauriërs 65 miljoen en langer geleden op Aarde hebben rondgewandeld. Over de exacte waardes valt te discussiëren uiteraard. Maar niet over de orde van grootte. Er zit een bepaalde discrepantie tussen de 5.700 jaar van de Bijbel en de berekende 65.000.000 jaar. Een factor 10.000 maar liefst. Geloof wat je wilt geloven maar ik geloof eerder in de wetenschappelijk gefundeerde theorieën.
Theorieën die verder gaan dan het leven op Aarde. Ik geloof namelijk ook dat het bestaande heelal in de orde van 10 miljard oud is. Af te leiden uit de vluchtsnelheden van objecten die aan de rand van het waarneembare zijn. En ook af te leiden uit het feit dat de eigentemperatuur van het heelal nu 3 Kelvin is.
Ook dit zou je natuurlijk kunnen zien als beproevingen van de Heer.
Ik zie echter niet in waarom Hij dat zou doen. Is het omdat hij De Bijbel zou willen rechtvaardigen? Een weinig zinvol gegeven lijkt mij dit.
Ik zie trouwens nog steeds niet in waarom een evoluerend heelal en evoluerend leven op Aarde in tegenspraak zou zijn met het geloof in God. Daarom heb ik ook 'geen stellingname'.
God zou een evoluerend heelal geschapen kunnen hebben. Dat is in mijn ogen meer plausibel dan het verhaal dat in Genesis 1-4 vermeld staat.
Geloof wat je wil geloven. Het mijne wijkt kennelijk sterk af van het jouwe.
Daar heb ik geen enkel probleem mee overigens.
De Sigaar ![]()
Vedette
quote:Beste Happel, er zijn wel degelijk allerlei tussenvormen gevonden. Van aap naar mens, van niet bloemdragende planten naar bloemdragende, en ook van reptielen naar vogels en zoogdieren.
Happel schreef:
(...)Beste Sigaar, om in God te geloven heb je de Bijbel niet nodig. Stérker nog, de Bijbel, een pastoor, een dominee, een rabbi of een imam of zoiets dergelijks is alleen maar een sta-in-de-weg in de relatie tussen mens en God. Je moet van mij niet verwachten dat ik de Bijbel ga verdedigen, maar de theorietjes van Darwin zijn zo mogelijk nóg simplistischer.
De theorietjes van Darwin probeert men te verkopen als méér dan theorietjes; het liefst laat men iedereen geloven dat wat Darwin beweerde wetenschappelijk vaststaande feiten zijn.
Maar paleontologisch onderzoek heeft nog nooit fossielen opgeleverd van overgangsvormen van aap naar mens, en ook niet van de door Darwin beweerde overgangsvormen tussen de primitieve niet-bloemdragende planten en de wél bloemdragende planten.
Ook is er nooit maar een enkel bewijs gevonden voor Darwin's theorietje dat vissen evolueerden tot amfibieën, amfibieën naar reptielen, vandaar naar vogels en vervolgens naar zoogdieren.
Sinds Darwin's dagen zoeken paleontologen, geologen, biologen, archeologen en antropologen ijverig naar de fossielen die Darwin's gelijk moeten bevestigen. Resultaat: nul komma nul.
Desondanks zijn Darwinisten nóg dogmatischer in hun geloof dan creationisten. Toen de vooraanstaande antropoloog Louis Leakey in 1967 gevraagd werd naar 'the missing link' in Darwin's verhaal, antwoordde Leakey "There is not one link missing, there are hundreds of links missing."
Ook het idee dat competitie de belangrijkste drijfveer is in de strijd om overleving, is omstreden. Coöperatie is nóg belangrijker zeggen zelfs hedendaagse biologen.
De verhaaltjes van Darwin kunnen van mij de oud-papierbak in. De Bijbel niet, omdat in dat boek naast de nodige onzin, waar je het al over had, veel prachtige verhalen te vinden zijn.
Happel
Internationale topspeler
quote:Beste Sigaar, laat jij die fossiele tussenvormen dan eens zien tussen aap en mens, niet-bloemdragend en bloemdragend?! Ik verzeker je dat je schatrijk zult worden als jij ze als eerste aan de wereld kunt laten zien. In de hele discussie tussen Darwinisten en creationisten zullen jouw bewijzen eindelijk het gelijk van Darwin aantonen. Daar wacht men nu al zo'n 150 jaar op!
De Sigaar schreef:
(...)Beste Happel, er zijn wel degelijk allerlei tussenvormen gevonden. Van aap naar mens, van niet bloemdragende planten naar bloemdragende, en ook van reptielen naar vogels en zoogdieren.
Uiteraard zijn er nog duizenden 'missing links'. Maar als ik de missing links en onwaarschijnlijkheden in de verhalen die in de Bijbel en aanverwante boeken moet gaan aangeven kom ik tot veel grotere aantallen.
Verder ik had het nog over iets anders. Het Heelal zelf dus. Is dat ook maar neergeploft? Zijn die zaken die astronomen, chemici en fysici waarnemen en beschreven hebbem allemaal broodjes aap? Ga jij bijvoorbeeld Isaac Newton neersabelen of Galileï of Lorentz? Want daarover heb ik je nog niet gehoord.
Er staan een heleboel mooie verhalen in de Bijbel, met name in het Oude Testament. Die geven mij echter geen enkele reden dan maar voetstoots aan te nemen dat daar meer waarheden in staan dan in de verhandelingen van Darwin en het leger onderzoekers dat daarna aan de gang geweest is met de evolutietheorie. Daarnaast blijf ik eerder geloven in wat de astronomen, fysici en chemici hebben gevonden en beschreven.
In mijn ogen is de Aarde een heel klein onderdeeltje van een veel groter en machtiger iets wat we het heelal noemen. In de ogen van de gelovigen is deze wereld veel beperkter, namelijk een centrale wereld (Aarde) waarbij Zon, Maan en sterren decorstukken zijn, wat in mijn ogen afbreuk doet aan het werk van de Hogere Macht die ze met hun allen met hand en tand proberen te verdedigen.
Nogmaals: we hebben het hier over 'geloof'. Ik geloof in de evolutie en daarnaast in een hogere macht die dit alles geschapen heeft. Jij beperkt je tot het creatisme. Alles statisch dus en kort geleden neergezet.
Happel
Internationale topspeler
jezus christus
Vedette
quote:zelfportretje?
Happel schreef:
"The missing link":
(plaatje)
Deze topic is open en bestaat uit 27 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 »
Feyenoord Forums » C - Supporters » Feyenoorders-aan-tafel » Bestaat er een God?

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!
Ben je blij met nieuwe thuis- en uitshirt?
Van de Feyenoord-fans denkt 9,3% dat Sparta Rotterdam wint van AZ. Wat denk jij?
We zijn op zoek naar jouw ideeën om Feyenoord Netwerk nog beter te maken.
De posters op deze pagina verwachten van Feyenoord-Vitesse:
Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!